Bygglov
Tänka: Här har haavard rätt. Det som tidigare kallades bygganmälan är inte samma sak som idag kallas "anmälan om ej bygglovpliktig åtgärd". Den senare är en upplysning till till kommunen som sedan beviljar startbesked innan man får börja med åtgärden. [citat] I de fall som det senare kommer att ansökas om bygglov handlar snarare om förhandsbesked, där man prövar platsens lämplighet och
brinckis: Vilket avstånd är lagom att ha huset på? Kommer inte använda framsidan till något utan den huvudsakliga uteplatsen finns på baksidan. Men vi vill ändå inte ha huset för nära gatan.
Dark Väjder: Haha ja du Aedwall, tar detta aldrig slut eller? Fick en massa dokument igår från kommunen. Allt såg bra ut inkl ritningar på utbygget. Nu sätter vi "avklarat" på detta en gång för alla tycker jag, och går vidare :)
dymlingen: Jo jag har ringt och då sa de att det krävdes KA om garaget var över 30 kvm eller om spännvidden var över 5m. Jag glömde dock säga att det ligger utanför planlagt område om det nu har någon betydelse. Dessutom hade jag då planer på ett större bygge, modell mindre lada. Nu tror jag att jag börjar med ett vanligt dubbelgarage, och bygger en redskapsbod separat. Jag får ringa igen och
KjellT: Jag var uppe och pratade med Bygglovsinformationen ang detta och det verkar som att har man garaget i huvudbyggnaden gäller inte reglerna om garage/komplementbyggnad, jag kan placera garaget vart jag vill i huvudbyggnaden alltså. Att ha en del av fasaden indragen verkar inte heller vara något problem så länge det inte är för stor del. Hur stor del ville dom inte spekulera i dock. Jag tror
Odjuret: Prejudikaten är tyvärr snarare åt andra hållet.... Men du kan alltid överklaga! Vem vet... det kanske funderas lite extra på kommunen?!
hempularen: Fast om det nu är en politikers privata avvikelse från detaljplan så borde man kunna koppla in massmedia också.
hempularen: Om JothR har rätt, vilket jag tror. Så har ju inte förhandsbeskedet behandlat frågan om exakt placering på tomten. Det betyder att den delen kan troligen länsstyrelsen riva upp. Sedan är det en annan femma att det kanske inte är så sannolikt att de gör det.
Hemmakatten: I "omedelbar närhet" av bostadshuset kan säkert variera lite från tomt till tomt. För en granne till oss som har en avlång tomt, var 50m från huset inte godkänt. Bör man däremot i ett villaområde mrd tomtstorlekar på 1-2000 kvm antar jag att alla placeringar räknas som "i omedelbar närhet".
haavard: Det kan krävas bygglov för ändrad användning. För att få svar måste du kontakta fastighetsägaren eller kommunen för att få läsa bygglovet. Ändring av bärande väggar kräver inte bygglov, men det kräv att du gör en anmälan. (Kommunen ska få möjlighet att be om konstruktionsritningar så ingen får ditt byggprojekt i huvudet.)
byggankan: Har pratat med kommunen nu och det ska gå bra att behandla det inom det befintliga bygglovet och det verkade på henne som att jag skulle slippa avgifter.
volvo: Det finns inga standardmått på entrétak. Det är upp till respektive fabrikant (om man ska köpa prefabricerade) att avgöra måtten. Ju bredare tak desto mer problem att klara infästningarna. Större tak brukar få pelare i ytterhörnen för att bära upp.
MagicFingers: Då skall vi se: en uppdatering kanske folk vill ha :) vi köpte fastigheten 15/5-12 med tillträde 1/10-12, lämnade in bygglovsansökan v44-12(för ändrad användning av hela eller del av fastighet till bostad) väntade på bekräftelse ett par veckor, den hade kommit bort på vägen, men datumet var rätt på den kopia vi fick, V47 nångång ringde handläggare upp mig för att boka möte,
KnockOnWood: Bergenudd, har du sett det här monstret? Se'n kan man snacka om "Kommunens uppgift är att ta ansvar för hur helheten ser ut" tills solen ramlar ner. Jo tjena :p OBS, detta är bara en teoretisk diskussion, vi tycker säkert lika om byggnationen i sig, men vad jag ifrågasätter är de kommunala bygglovsmyndigheternas existensberättigande. [bild]
bergenudd: [citat] kraven för startbesked är olika för olika typer av åtgärder... (och att första reaktionen är att anmäla någon är en ganska tråkig attityd. Fråga varför, du får säkert ett hyfsat bra svar tillbaka...)
mariedal: Strandskydd är subjektivt..i mälardalen ett no no..i norrlland..inte lika viktigt..givetvis överklagar jag inte om jag får vad jag vill ha.Men har bara en vecka på mig att få skriftligt svar elelr överklaga så hoppas han inte förhalar det. Men om man nån gång vill sälja i framtiden och kåtan står där..tjaa inte alla lär uppskatta det..fast stugan ligger igentligen inte så
mariatherese: Det gör det ju onekligen svårare - men fortfarande inte omöjligt.
Noell: [citat] Fast jag tolkar TS som att arbetet med att ändra detaljplanen ännu inte har påbörjats, eller precis har börjat. Det enda som har hänt är ju att byggaren har inkommit med en ansökning om planläggning vilken har beviljats.
aedwall: Ca 6 månader var det för 1 år sedan. Enklast är att ringa och fråga. //Anders
TobiasGren: [citat] Snälla kan inte någon uppdatera länken, den fungerar inte! Gärna via Googlemaps så att man kan få "street view"... Jag är grymt nyfiken.
mape17: Och nu är även bygget igång. Än så länge bara en grop men ändå..... [bild]
Fred vom Jupiter: Orsaken är väl att fastboende betalar kommunalskatt där medan sommargäster mest ger utgifter för kommunen.
oobum: Jag eldar spillvirke dagligen, dock helt obehandlat skall tilläggas. Drev runt huset hela förra vintern på spillvirke från farsans snickeri.
KnockOnWood: [citat] OBS Lördagsvarning :p För att spinna vidare på Mikael_L's tankar kan vi ju titta på ett aktuellt byggnadsverk i sten, Cheopspyramiden Storleken är ca 230 x 230 meter, och väggtjockleken är ca 100 meter. Det blir inte så mycket boyta kvar minsann. En träpyramid hade man nog kunnat bygga annorlunda. Jag skriver aktuellt eftersom det fortfarande står upp. Men det byggdes i.o.f.s
christina113: Jag har inte orkat räkna men tänk kostnader för 2 "extra" bygglov enligt gamla lagen inkl speciella yttranden och utredningar till de två sistnämnda, kostnad för detaljplaneförändring (där det första förslaget fick omarbetas) samt inlagor och yttrande till alla överklagandeinstanser (allt har överklagats hela vägen) samt det nya bygglovet nu. Vidare flera fysiska kontroller på
christina113: Avgörande är om det gavs bygglov enligt gamla lagen eller enligt nya. Det låter som om det är den gamla eftersom saker då inte vann laga kraft som det gör nu. Om det är stadsbyggnadskontorets fel skall de vara behjälpliga med att rätta till felet. Dock krävs ett enormt engagemang och gärna skriftligt bevis på att de gjort fel. De har en tendens att glömma med tiden och tyvärr är