2 018 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Strandskydd
Att försöka bygga ett hus på landsbyggden är lika svårt som att göra det intill kusten vilket är ett skämt. Om man tittar på alla bäckar, vattendrag, sumpmarker mm som omfattas är det ingen plats kvar.
Får snällt bo i staden för att rädda djur och natur.
Får snällt bo i staden för att rädda djur och natur.
Nej bara hamnat i kläm som så många andra 
Kommunen possitiv till förhands besked med strandskyddsdispens.
Jätteroligt att ni vill bygga där osv osv
Länstyrelsen yttrar sig med
2dagar kvar av 3veckorsperioden.
Ringde till länstyrelsen efter ett par veckor,
handläggaren har skickat ett förslag till sin chef
men hon kan inte säga ngt om vad som är skrivet
eftersom det inte är stämplat av chefen.
Nu har det gått drygt en månad inte ett ljud.
Bläcket troligen slut. hehe
Allt detta för en bäck som är 40cm bred.
100meter strandskydd vi befinner oss ca60meter ifrån.
Länstyrelsen säger att kommunerna bestämmer.
Kommunerna vet att dom inte bestämmer.
Luktar moment 22
Tur man e ung detta kommer ta tid hehe
Jätteroligt att ni vill bygga där osv osv
Länstyrelsen yttrar sig med
2dagar kvar av 3veckorsperioden.
Ringde till länstyrelsen efter ett par veckor,
handläggaren har skickat ett förslag till sin chef
men hon kan inte säga ngt om vad som är skrivet
eftersom det inte är stämplat av chefen.
Nu har det gått drygt en månad inte ett ljud.
Bläcket troligen slut. hehe
Allt detta för en bäck som är 40cm bred.
100meter strandskydd vi befinner oss ca60meter ifrån.
Länstyrelsen säger att kommunerna bestämmer.
Kommunerna vet att dom inte bestämmer.
Luktar moment 22
Tur man e ung detta kommer ta tid hehe
Kommunen är de som ska undersöka förutsättningarna och sedan godkänna eller inte godkänna, med tydlig motivering och beskrivning av förutsättningarna till beslutet. Kommunen är de som fattar beslutet.
Så i ditt fall ska kommunen ha fattat ett beslut och du ska ha fått det från kommunen, dvs beslutet och inte enbart ett förhandsbesked.
Länsstyrelsen får sedan handlingarna från kommunen om fattat beslut och de har sedan besvärsrätt.
Detta innebär att du kan påbörja ditt arbete man kan bli tvingad att stoppa det om Länsstyrelsen nyttjar sin besvärsrätt och du får då en motivering.
Så i ditt fall verkar det finnas något mera som påverkar om du inte fått ett beslut från kommunen. Finns det några speciella naturintressen kring den bäck som du skriver finns inom området?
Det saknas information då det du beskriver inte är den normala hanteringen utifrån egen erfarenhet av nu gällande regelverk.
Så i ditt fall ska kommunen ha fattat ett beslut och du ska ha fått det från kommunen, dvs beslutet och inte enbart ett förhandsbesked.
Länsstyrelsen får sedan handlingarna från kommunen om fattat beslut och de har sedan besvärsrätt.
Detta innebär att du kan påbörja ditt arbete man kan bli tvingad att stoppa det om Länsstyrelsen nyttjar sin besvärsrätt och du får då en motivering.
Så i ditt fall verkar det finnas något mera som påverkar om du inte fått ett beslut från kommunen. Finns det några speciella naturintressen kring den bäck som du skriver finns inom området?
Det saknas information då det du beskriver inte är den normala hanteringen utifrån egen erfarenhet av nu gällande regelverk.
Redigerat:
Får inget bygglov utan strandskyddsdispens.
Kommunen har beviljat strandskydd i förhandsbeskedet.
Men nu ligger det hos länstyrelsen som utnytjade sin besvärsrätt
dvs jag får inte möjlighet att söka bygglov innan länstyrelsen fattat beslut i ärendet.
och får ej heller rätt att stycka av tomten det gäller pga strandskyddet.
Kommunen ansåg att 5meter invid bäcken bör skyddas.
Länstyrelsens handläggare som jag pratade med i förra veckan sa att hon skrivit ett "förslag till beslut" som efter chefens stämpel skulle gälla men kunde inte ge info om vad det stod då det inte lämnat "huset" som utrycket var.
28/9 var detta på chefens bord. Talade idag med Chefen han hade ingen aning utan skulle be handläggaren ringa i veckan.
Alltså bestämmer inte kommunerna utan länstyrelsen om dom vill.
Sen om detta e utanför normal hantering har jag ingen susning om.
Kommunen har beviljat strandskydd i förhandsbeskedet.
Men nu ligger det hos länstyrelsen som utnytjade sin besvärsrätt
dvs jag får inte möjlighet att söka bygglov innan länstyrelsen fattat beslut i ärendet.
och får ej heller rätt att stycka av tomten det gäller pga strandskyddet.
Kommunen ansåg att 5meter invid bäcken bör skyddas.
Länstyrelsens handläggare som jag pratade med i förra veckan sa att hon skrivit ett "förslag till beslut" som efter chefens stämpel skulle gälla men kunde inte ge info om vad det stod då det inte lämnat "huset" som utrycket var.
28/9 var detta på chefens bord. Talade idag med Chefen han hade ingen aning utan skulle be handläggaren ringa i veckan.
Alltså bestämmer inte kommunerna utan länstyrelsen om dom vill.
Sen om detta e utanför normal hantering har jag ingen susning om.
Mitt råd är att inte enbart ta dialogen muntligt via telefon då det kan leda till missförstånd utan nyttja även mail eller brev. Är du osäker på rutinerna så kan du ta hjälp av kommunen.
Det är lätt att missförstå de olika begreppen som används, vilket jag ser att vi gör även i tråden.
Du skriver att "Kommunen har beviljat strandskydd i förhandsbeskedet.".
Kommunen lämnar normalt inget förhandsbesked utan ett beslut om de godkänner "dispens från strandskyddet" och under vilka förutsättningar.
I normalfallet används besvärsrätten när man anser att kommunen varit för vidlyftig i godkännande, men det förekommer även fall där Länsstyrelsen godkänner "dispens från strandskydd" där kommunen nekat.
Tyvärr får man räkna med att det tar sin tid och ta med det i planeringen.
Och det går en kopia till Lantmäteriet så att de kan yttra sig, bara som info.
Men varför inte kontakta handläggaren på Länsstyrelsen igen, det finns ingen anledning att vänta.
Det är lätt att missförstå de olika begreppen som används, vilket jag ser att vi gör även i tråden.
Du skriver att "Kommunen har beviljat strandskydd i förhandsbeskedet.".
Kommunen lämnar normalt inget förhandsbesked utan ett beslut om de godkänner "dispens från strandskyddet" och under vilka förutsättningar.
I normalfallet används besvärsrätten när man anser att kommunen varit för vidlyftig i godkännande, men det förekommer även fall där Länsstyrelsen godkänner "dispens från strandskydd" där kommunen nekat.
Tyvärr får man räkna med att det tar sin tid och ta med det i planeringen.
Och det går en kopia till Lantmäteriet så att de kan yttra sig, bara som info.
Men varför inte kontakta handläggaren på Länsstyrelsen igen, det finns ingen anledning att vänta.
Klicka här för att svara