4 282 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Gammalt svartbygge?
Hej!
Någon som vet vad som gäller??
Vi har en situation i Bohuslän där en gammal lada,strax intill havet, ersattes av en ny byggnad för drygt 20 år sedan. Vid det tillfället fanns inga färdiga områdesbestämmelser eller detaljplan. Bygglovet angav redskapsbod/verkstad. Boden byggdes redan från början med mindre avvikelser från ritning och ett antal andra finesser. Helt isolerad, riktiga fönster, badrum, mindre kök etc. Sedan dess har en del av byggnaden hyrts ut för boende under högsäsong. En utbyggnad gjordes också (med bygglov) för ca 12 år sedan. I nuvarande servitut för byggnaden anges den som sjöbod. Inget strandskydd gäller.
Nu till frågan: Om vi vill söka bygglov för ombyggnad av huvudbyggnad eller/och boden. Kan vi då bli ålagda att riva ner isolering, badrum etc. i boden först? Gäller "pågående markanvändning"? Preskription?
Frasse
Någon som vet vad som gäller??
Vi har en situation i Bohuslän där en gammal lada,strax intill havet, ersattes av en ny byggnad för drygt 20 år sedan. Vid det tillfället fanns inga färdiga områdesbestämmelser eller detaljplan. Bygglovet angav redskapsbod/verkstad. Boden byggdes redan från början med mindre avvikelser från ritning och ett antal andra finesser. Helt isolerad, riktiga fönster, badrum, mindre kök etc. Sedan dess har en del av byggnaden hyrts ut för boende under högsäsong. En utbyggnad gjordes också (med bygglov) för ca 12 år sedan. I nuvarande servitut för byggnaden anges den som sjöbod. Inget strandskydd gäller.
Nu till frågan: Om vi vill söka bygglov för ombyggnad av huvudbyggnad eller/och boden. Kan vi då bli ålagda att riva ner isolering, badrum etc. i boden först? Gäller "pågående markanvändning"? Preskription?
Frasse
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Fast det gäller lite andra regler vid strandskydd. Preskription gäller inte vid brott mot strandskyddsreglerna. Men jag vet inte om det då bara handlar om "totala svartbyggen" eller även om detaljer som i det här fallet. Här kan man ju hävda att strandskyddet redan är satt ur spel, delvis. Detta iom. att byggnaden som sådan hart fått bygglov inom strandskyddat område.
Jag tror att skälet till att preskriptionstiden inte gäller vid strandskydd är att det är då inte bygglov man brutit mot. Strandskyddet har egentligen inte med bygglov att göra, det är ungefär som vilket miljöbrott som helst.
Jag tror att skälet till att preskriptionstiden inte gäller vid strandskydd är att det är då inte bygglov man brutit mot. Strandskyddet har egentligen inte med bygglov att göra, det är ungefär som vilket miljöbrott som helst.
Vet ingenting men tror att även om det ursprungliga svartbygget är preskiberat så kan ni få problem med att söka nytt bygglov. När ni skickar in ritningar på befintlig byggnad plus om/tillbyggnad så stämmer era befintliga ritningar inte med de som kommunen har. Hos dem är det ju förmodligen fortfarande en redskapsbod/verkstad alternativt en sjöbod. Om ni nu skickar in papper som anger boende som mål så kan det nog bli problem.
När bygglovet för utbyggnaden söktes, vad var syftet med byggnaden då?
Nu ska jag inte döma någon utan fakta. Jag vet till exempel inte vad det är för område, hur nära havet "strax intill" är, vem som stått för ombyggnader tidigare och så vidare men rent generellt kan jag tycka att har man en sjöbod nära havet och exploaterar den för boende och dessutom drar in pengar på att hyra ut den så har man gått över gränsen. Här kan möjligen finnas förmildrande omständigheter, t.ex. att området inte har något strandskydd men byggnaden används ändå på ett sätt som inte var avsett och det är helt enkelt fel.
Nu känner ju vi varann inte så det behöver ju inte bekymra TS att jag sitter här och funderar över rätt och fel i det här fallet.
När bygglovet för utbyggnaden söktes, vad var syftet med byggnaden då?
Nu ska jag inte döma någon utan fakta. Jag vet till exempel inte vad det är för område, hur nära havet "strax intill" är, vem som stått för ombyggnader tidigare och så vidare men rent generellt kan jag tycka att har man en sjöbod nära havet och exploaterar den för boende och dessutom drar in pengar på att hyra ut den så har man gått över gränsen. Här kan möjligen finnas förmildrande omständigheter, t.ex. att området inte har något strandskydd men byggnaden används ändå på ett sätt som inte var avsett och det är helt enkelt fel.
Nu känner ju vi varann inte så det behöver ju inte bekymra TS att jag sitter här och funderar över rätt och fel i det här fallet.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Klicka här för att svara
