Vår stuga ligger utanför stadsplanerat område som jag har för mig att man kallade det. Enligt han på byggnadsnämnden behövde jag inget bygglov för att bygga ut den med 50%. Det är gjort nu i somras. Nu är den 52m2, tidigare var den 35m2. Frågan är då: kan jag nu bygga ut den ytterligare med 50% utan bygglov om jag skulle vilja det? Och hur räknar man då? 50% på ursprungytan eller 50% på nuvarande yta?. Om det är så kan man ju i princip bygga hur stort som helst..

Har du bygglov på 35m2 så är det detta man utgår ifrån vid 50%, så för att bygga till mera sedan är det bygglov som gäller, men då har man efter det ytterligare 50%. Så är det hos oss.

Okej, bra att veta det :) har du koll på om man ska rita in den nybyggda delen i bygglovet? Altså den som redan är byggd.

I mina ritningar har den bygglovsbefriade delen varit med i senare ansökningar, vilket gjort att den sedan kunnat användas för en ny 50% beräkning.
Men det kan ha hänt en del senaste åren så jag skulle kollat med någon handläggare, det kan finnas lokala bestämelser också, ex har vi 50% av volymen inkl vind och grund.

Okej får höra med byggnadsnämnden. Tack för hjälpen :)

Helt klart en fråga som kan få helt olika svar beroende på vilken kommun du bor i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.