Bygglov
Callmenobody: Ja, och så länge stenväggarna står så är det "Renovering" ;) Det jag är mest ute efter är OM jag kan bli nekad bygglov för ändrad användning och hur man ska söka för att göra det så säkert/lätt som möjligt.
mycke_nu: Tyvärr, det skulle jag inte tro. Bygglovsbesluten brukar innehålla en uppmaning att söka strandskyddsdispens från Länsstyrelsen. Däremot går det givetvis utmärkt att söka strandskyddsdispens redan nu och bygglov senare. Dispensen gäller i fem år och under tiden hinner man fixa ett bygglov. Detta förutsätter förstås att det redan är strandskydd i området, så det löser inte
Marlen Eskilsson: Det här gäller om du upptäcker att det finns ett svartbygge, dvs en byggnad eller del av byggnad som saknar bygglov, på din fastighet. http://www.byggahus.se/bygga/svartbygge-kopet
hempularen: Jag tror att du behöver bygglov. Däremot så borde väl inte strandskyddet påverkas. Ingen ny yta tas i anspråk. Rummet blir inte mer boyta 'n tidigare osv.
noone70: Nu har vår fall varit uppe hos länsstyrelsen. Vi förlorade tyvärr, men... När juristerna LS räknade ut höjden på fastigheten så valde de att använda fasaden som var vänd mot den del av allmänningen som låg längre bort än 6m och utgå från medelhöjden där. Tyvärr använde de inte korrekt medelhöjdnivå på den allmänna platsen eller korrekt höjdnivå på husets bygghöjd så
RobbanA: Vi har sökt nytt tillstånd om ett hus av samma storlek och vi är ganska nöjda nu. Jag förstår varför reglerna finns till och det är klart att man inte vill ha anarki ��. Det här handlar ju inte om att konvertera till ett permanentboende från ett fritidshus, permanentboende står redan där. Men det antas de nya reglerna så kan vi kanske bygga ut 15kvm ganska direkt.
Anders Tingdal: Tack för svar, Hempularen! Den ökade byggytan är för oss försumbar eftersom vi har hygglig marginal att vifta med. Räckets överkant på skissen utvisar i stort bygghöjden 4,6 m. Utan att vara bestämmande. Själva räckets befintlighet och mått är i och för sig ointressant för oss. Hälsning, AT
haavard: Du har kanske rätt, jag kan inte de reglerna som gällde innan 1987.
hempularen: Finns det ingen granne som kan ha en uppfattning om när det byggdes då? Det skulle kunna finnas tillverkningsår angivet på garagedörren, eller ngn. annan utrustning i garaget.
Norrlandskusten: [citat] Grundregeln/tricket är väl att man gör det stegvis. Klappa ikull skiten och spara en bräda som man hänger upp på väggen är ju svårt att försvara. Men om man byter ut del för de så kan ju ingen (utom nån jurist) hävda att man bedriver annat än underhållsarbete...Jag tror att bevisbördan blir svår om man inte riktigt kommer ihåg när och i vilken ordning man bytt
byggankan: Kommunen har godkänt att grannen höjde tomten 0,5 meter mer än vad bygglovet angav precis vid vår tomtgräns. Är en gångväg där dessutom så det kommer ju vara där alla går när de ska till huset. Vi har nu planterat en 2 meter hög thujahäck som vi har höjt upp ca 0,5 meter så med en 2,5 meter hög gräns mot grannen så känns det ändå ok.
Ricken: Det finns inte uppenbart stöd för dig i PBL, dock skulle jag argumentera för att du nyttjar delar av dina fastigheter för att skapa din tomt. Det kan vara så att du behöver överklaga, och jag tror att du kan få driva det rätt långt då det verkar vara dåligt med rättsfall på just sådant. Men jag tror att syftet med lagen inte är att inskränka en tomtplats till bara en fastighet.
Ingper: Tycker också det låter rimligt/normalt. Med platsbesök/inmätning är väl 20-25' inte ovanligt. Tänk på att det skall ritas om ritningar, ändras i register och en hel del administrativt. Platsbesöket - som är det du ser - är oftast inte den stora saken i timmar räknat, inte ens en inmätning av helt ny tomt med nya markeringar/gränsrör behöver ta mer än ett par timmar
elmont: Skulle det vara till stor "skada" om huset flyttas 1,5 m eller är det för "prestige" skäl??
woodchuck: Fick beslut från länsstyrelsen idag. Länsstyrelsen avslår överklagandet. Jag hoppas att vi slipper en fortsättning på detta ärende men den som lever får se. /woodchuck
Gabbe1: Välkommen till forumet! När vi byggde nytt så var det inga problem att få slutbesked trots att garaget inte var inrett. Men som Mikael_L skriver så tycker jag att du ska ta den frågan med din handläggare på kommunen.
byggankan: [citat] Bortsett från mitt mail till bygglovshandläggaren om hur vi bör agera i framtiden så blir det svälj och glöm. Det att de får flytta slänten är något som gör en ordentlig skillnad i alla fall.
peternicklas: [citat] Vi monterade en sådan här för några år sedan. http://www.moogio.se/utomhus/fonstermarkiser/vertikalmarkis/markilux869 Har även styrning för solljuset så den sköter sig själv. Vär är 6 m. bred, ska nu användas för 4-året. Du slipper bygglov och pelare samt att den är mer effektiv då den blockerar solljuset helt.
Charlie2: Ärendet är nu handlagt av byggnadsnämnden och bygglov beviljat. Det bedöms som ett nybygge...
Ludwig: Som anknytning till första posten ville jag bara säga att boken släpper ollon.
miaz: [citat] tillfälligt och tillfälligt. vi kommer behöva bo där iallfall ett år. och då är ju frågan om ett vanligt bygglov för tex en 25m2 stuga är vägen att gå, alt. ett tillfälligt bygglov. och sen när huset är klart, så kanske det tillfälliga kan gå över till permanent, då stugan nu är en komplementbyggnad.
mycke_nu: [citat] Trodde jag.. Ringde Lantmäteriet för att förvissa mej om att jag verkligen hade rätt, men icke. Vi kan säkert fixa en liten fin tomt där tyckte den trevliga kvinnliga lantmätaren. Så fritidshus lär det bli. Det här blir spännande. :)
jaek: Precis, det verkar inte vara helt tydligt med MMN och sutteränghus. Det vore ju bra om det fanns riktlinjer som var tydliga. Jag avvaktar svar från handläggaren, förhoppningsvis så kan han förklara hur han har tänkt i mitt fall...
b8q: Väldigt vanligt att det också är prickmark längs gata, dels för trafiksäkerhetens skull (sikter), dels för att man vill få plats med en bil på uppfarten framför garage/carport.
Villa vista: Markhöjder regleras sällan i D.P, men om det står resterktionenr ang mark i D.P som strider mot tex ett marklov då blir det en avvikelse. Normalt brukar en markförändring < 0,5 meter godtagas utan marklov och över det krävs lov.
Kano: Ja precis så tänker vi, det är bara 100 m till badplatsen! Har varit och fotat i helgen och tänker skicka dessa foton till Länsstyrelsen. Jag förstår inte hur de kan sitta och besluta utan att ens åka ut till platserna och vill gärna visa dom hur det ser ut "på riktigt" och inte bara på en karta. Sedan är det väl bara att hålla tummarna och hoppas att de inte har så mycket att
Zynx: [citat] Ja så blir det förstås tänkte tvärtom... :o
Paxman: Nu har vi varit och pratat med en trevlig bygglovshandläggare på kommunen. Han var mycket positiv till projektet men ansåg att vi behövde söka marklov på grund av att "förändringen är betydande". Det är så det står i lagen, sen är det upp till varje kommun att avgöra vad ordalydelsen är. Vår kommun har alltså valt 0,5-metersregeln och på frågan var den utgår ifrån blev svaret