FG
FG: Ja, det är nog främst höjden som är problemet. Av någon anledning har just vårt hus drabbats extra hårt av deras restriktioner. Medan andra hus i området fått bygga nästan vad som helst så har vi i stort sett inte fått byta en spik. Eftersom huset redan har maxhöjd enligt detaljplanen så går det i så fall inte att bygga takkupor över huvud taget. Vi sökte bygglov för en liten
2 svar · 2,6k läst
A
aedwall: [citat] Som av en händelse vet jag att det finns extra bestämmelser som luckrar upp strandskyddet i Halland :-) Men det hjälper inte för det du verkar ha planerat! [bild]
6 svar · 3,3k läst
·
Totte_S
Totte_S: Vi har prickmark på tomten där inget får byggas -utom just garage eller andra komplementbyggnader. Det är alltså viktigt att se vad det står i detaljplanen och inte bara kolla symbolerna. Sorry - fel av mig, det är "plus"mark jag tänkte på ;)
8 svar · 5,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här kanske du får svar på dina frågor :)
1 svar · 3,6k läst
Z
zeltber: Jag har sökt med ljus och lykta efter exempel på hur dessa beräkningar skall redovisas. Jag har en bekant som arbetar på en som konstruktör. Han har gett mig några proffsritningar från ett liknande hus. Saken är den att själva konstruktionen redovisas och enligt vilka standards konstruktionerna ska genomföras. Men några beräkningar redovisas ju ej. Även om det oftast i praktiken
4 svar · 3,1k läst
Himmelsfararen
Himmelsfararen: Vad jag kan läsa så kan du behålla den, så har jag tänkt att göra i alla fall, men bara en kupa!...men läs själv. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201314/CU32/
4 svar · 4,4k läst
L
Laxekongen: Tack Hade samråd och slapp både byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd. Har nu även startbesked så nu är det bara att ösa på.
2 svar · 2,1k läst
T
The_Nyll: haha, ja de är väl att jag är dåligt insatt, och för lat att läsa och känner går fortare att fråga, men jag ska läsa juridiken och reglerna själv och håller på. =).
13 svar · 2,5k läst
J
joakimn: Jo, detta med avslag är ju lite intressant. På vilka grunder skulle de kunna avslå? Kan man då komplettera och skicka in igen?
5 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Vem ska bygga? Är det en person/firma med erfarenhet så behöver dom kanske inga konstruktionsritningar, om det är en någorlunda normal konstruktion. Beställ färdiga takstolar så räknar takstolstillverkaren på dessa.
2 svar · 2,0k läst
R
RobbanA: Ja, problemet är att den befintliga byggnaden är större än vad detaljplanen medger. Man har tidigare ställt sig positiva till rivning och byggnation av ett nytt hus av samma storlek men nu när man har konstaterat att den gamla byggnaden är ett svartbygge så vill man inte göra det längre.
9 svar · 2,2k läst
palbin
palbin: Tja - nu tror jag mig veta vad jag skall göra efter att ha diskuterat med kommunens bygglovsfrågesvarare (en jurist förmodar jag - det lät det som - på ett positivt sätt :) ) - nämligen *) installera en styck 20 fot extra hög (3 meter plus uppallning om en dryg dm eller så) container som verkstad (ny, isolerad, med el och belysning, med två fönster, med en vanlig dörr (förutom cont-
6 svar · 5,5k läst
A
arkiplan: Ja, precis. Flera trådar som hänger ihop. Men jag kan snart svara på mina egna frågor. Jag har hittat en färsk rapport(april2014) om ämnet som visar att det inte finns några solklara lagar och förordningar, eller ens allmänna råd om hur en vind ska definieras. Rapporten är till som ett underlag för nya riktlinjer som ska publiceras (när vet jag inte). Rapporten visar
4 svar · 16,1k läst
·
pelpet
pelpet: Hur gammalt är bygglovet? En lekstuga är ju normalt inte en byggnad utan ett lekredskap. Gränsen går vid om man kan stå upprätt i den. Kanske det helt enkelt går att bara fatta beslut om att annulera bygglovet? Kolla in de nya reglerna som beslutas om några dagar, så ska man få bygga till 15 kvm utan lov.
2 svar · 5,1k läst
E
elmont: Är ladan till för gårdens drift är det bara att bygga, om inte blir det nog till att söka förhandsbesked.
1 svar · 5,2k läst
F
Frågeställarn: Detta är utanför detaljplanerat ormåde. Vet inte om det har någon inverkan på klagandefrister eller liknande. Sen vet jag inte om kommunen kan vägra bygglov när man fått ett positivt förhandsbesked. Håller man sig till ett "normalt" hus så är väl ett positivt förhandsbesked en garant för att man verkligen får bygga?
15 svar · 4,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I Skåne är det nog mer vanligt med murar runt tomter än längre upp i landet där jag och hempularen bor. Att muren är tänkt att vara på baksidan av tomten gör det nog lättare att få tillstånd.
8 svar · 2,0k läst
S
Sir Duke: Det luktar ju lite problem... Glidningar och mäklaren som inte "kunde" (?) vara med vid överlåtelsen... Ett års handläggning och inget godkännande - men själva bygget är redan klart sen länge... TS, du har redan fått varningen: Bygglov är inte en avgift, det är en komplicerad ansökan och utfallet är hårt villkorat, och byggstart får absolut inte ske innan det är godkänt. Verkar
31 svar · 13,2k läst
A
AndreasT: Hej! Jag skall bygga ut huset och har en fråga angående energiberäkningen som skall in. Arbetsrummet skall bygga till och matsalen skall byggas ut. Utbyggnaden är markerad med rött.Arbetsrummet har två nya ytterväggar och en uppvärm yta på 7.5m2, inga konstigheter... Men för matsalen som skall byggas ut med 25% så undrar jag om den uppvärmda yta som skall beräknas avser matsalens yta
0 svar · 2,4k läst
·
J
jebe: [citat] Fast dom har inte byggt något. Dom ägde alla tomter under exploateringen, den har varit, och gått förbi :). Så det är bara små ful-tomter kvar. Men jag har lite annat snaskigt jag tänkte breifa om det behövs :rolleyes:
14 svar · 4,2k läst
E
elmont: :thumbup: bra trådlyft
5 svar · 8,1k läst
K
Kyleman: Lite ovanligt är det nog att bygga som du beskriver men visst är det möjligt, jag kan inte se några direkta problem.
3 svar · 1,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Bygg en ekonomibyggnad, om den behövs för driften av jordbruket så krävs det inte bygglov. I ett senare skede kan man sedan ansöka om byggolv för att ändra användningen till bostad. Det är ju inte garanterat att man får det senare, men då finns det i alla fall en byggnad vilket borde göra det lättare.
7 svar · 7,4k läst
F
Freddex: [citat] Hahaha! Diplomati på högsta nivå 👍
7 svar · 5,2k läst
J
jokomoko: [citat] Jag ville inledningsvis inte gräva ned alltför djupt i alla detaljer här på forumet - men bryggan är OK. Jag anmälde till Länsstyrelsen om Vattenverksamhet gällande bryggdelen för att vara på den säkra sidan och fått godkänt. Innan beslut så gick Länsstyrelsen igenom strandskyddsaspekten, konsulterade med kommun, tog in synpunkter från grannar. Länsstyrelsen beslut har nu
18 svar · 7,7k läst
H
hempularen: Det där med att utöka gräsmattan kan åtminstonde formellt vara ett problem. Det intressanta är om det fanns gräsmatta där före 1970 (ungefär då infördes strandskyddsbestämmelserna). Just att utöka hemfridszonen, framförallt mot vattnet är något man håller efter.
7 svar · 3,3k läst
P
Peckaluren: Hej, jag maila både mark och bygglov. Det intressanta med bygglovet är att den fösta handläggaren avslog med hänvisning till detaljplan, en ny handläggare hoppade in och beviljade lovet utan att det ändrats. Det är väl i och för sig inte konstigt att olika personer gör olika bedömningar. Värmdö Kommun har dock en historia av konstiga ärenden i byggnämnden. Maila mig på
28 svar · 14,8k läst
B
b8q: Nej. Byggnaden kan vara inritad från flygbild eller annat sätt, utan att passera förbi kommunens bygglovsenhet.
1 svar · 3,9k läst
S
Stroker: Det finns inte en chans i världen att kommunen kommer att få igenom ett rivningsföreläggande däremot kommer de med 100% säkerhet få en reprimand från JO för tjänstefel. Vi lever i en demokrati där de olika byggnadsnämderna många gånger handlar regelvidrigt. Man har som privatperson mycket mer att säga till om än de flesta tror. Detta med sommarstugeomrpåden som "gått överstyr"
54 svar · 20,9k läst
C
Callmenobody: Ja, och så länge stenväggarna står så är det "Renovering" ;) Det jag är mest ute efter är OM jag kan bli nekad bygglov för ändrad användning och hur man ska söka för att göra det så säkert/lätt som möjligt.
6 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.