Halloj!
Jag skrev ett inlägg i en annan tråd angående detta men insåg sen att dess rubrik inte riktigt passade så jag startar en ny tråd.
Utgångsläget är att vi vill utvidga vår parkering så att båda bilarna går att parkera på ett normalt sätt. Som det är idag får bilarna plats men den ena måste parkeras in på sniskan den andra bilen vilket ju inte är så smidigt. Så här ser det ut idag:
Den vinklade muren från högra knuten gjordes på 80-talet av dåvarande ägare. Han sökte bygglov för den men fick beskedet att det inte behövdes.
Vi vill nu kapa muren en bit från vinkeln och gräva ut trappan samt jorden mellan denna och allmänna vägen så att det blir ungefär så här:
I vår kommun är det 0,5-metersregeln som gäller. Då behöver man ju veta varifrån denna halvmeter ska mätas för att veta hur mycket man får gräva/fylla utan marklov. Är det från hur marken är i dagsläget eller är det ifrån hur nivån låg när huset/marken anlades?
Originalritningen stämmer inte med hur det ser ut idag (första bilden ovan), utan det ser ut så här:
Hur ska vi veta ifall vi behöver marklov eller inte för att göra de förändringar vi vill göra? Ska vi utgå ifrån hur det ser ut idag eller från hur det ser ut på originalritningen? För mig känns det mest logiskt att det är originalritningen, alternativt nyare marklov, som måste gälla. Om inte, kan man ju gräva ut 0,49 meter och sedan vänta ett tag och gräva ut 0,49 meter igen osv. Problemet är då att vad vi förstår finns det inget marklov för den förändring första ägaren gjort så nivåerna stämmer inte med originalritningen.
Givetvis ska vi prata med kommunen om detta men vi vill gärna ha lite på fötterna när vi går dit så att de inte slentrianmässigt kräver ett marklov för att få in pengar...det kostar ju trots allt en slant.
Mvh
Fred
EDIT:
Hmm...jag vet inte riktigt varför originalritningen kom med två gånger...jag kan inte ta bort den extra via redigeringseditorn...
Jag skrev ett inlägg i en annan tråd angående detta men insåg sen att dess rubrik inte riktigt passade så jag startar en ny tråd.
Utgångsläget är att vi vill utvidga vår parkering så att båda bilarna går att parkera på ett normalt sätt. Som det är idag får bilarna plats men den ena måste parkeras in på sniskan den andra bilen vilket ju inte är så smidigt. Så här ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vinklade muren från högra knuten gjordes på 80-talet av dåvarande ägare. Han sökte bygglov för den men fick beskedet att det inte behövdes.
Vi vill nu kapa muren en bit från vinkeln och gräva ut trappan samt jorden mellan denna och allmänna vägen så att det blir ungefär så här:
Logga in
Skapa konto
I vår kommun är det 0,5-metersregeln som gäller. Då behöver man ju veta varifrån denna halvmeter ska mätas för att veta hur mycket man får gräva/fylla utan marklov. Är det från hur marken är i dagsläget eller är det ifrån hur nivån låg när huset/marken anlades?
Originalritningen stämmer inte med hur det ser ut idag (första bilden ovan), utan det ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Hur ska vi veta ifall vi behöver marklov eller inte för att göra de förändringar vi vill göra? Ska vi utgå ifrån hur det ser ut idag eller från hur det ser ut på originalritningen? För mig känns det mest logiskt att det är originalritningen, alternativt nyare marklov, som måste gälla. Om inte, kan man ju gräva ut 0,49 meter och sedan vänta ett tag och gräva ut 0,49 meter igen osv. Problemet är då att vad vi förstår finns det inget marklov för den förändring första ägaren gjort så nivåerna stämmer inte med originalritningen.
Givetvis ska vi prata med kommunen om detta men vi vill gärna ha lite på fötterna när vi går dit så att de inte slentrianmässigt kräver ett marklov för att få in pengar...det kostar ju trots allt en slant.
Mvh
Fred
EDIT:
Hmm...jag vet inte riktigt varför originalritningen kom med två gånger...jag kan inte ta bort den extra via redigeringseditorn...
Redigerat:
Hihi, det är så skojigt när man startar en tråd och skriver en tydlig fråga och så får man ett antal svar som inte alls ger svar på den! Nåja, vi kan släppa det för nu, kanske svarar någon som verkligen vet svaret senare, men jag kan svara på det som ändå skrivits.
Som jag skrev i trådstarten behövde alltså inte muren bygglov när den uppfördes, därför kan det inte behövas bygglov för att riva den.
Att bara köra på ser jag inte riktigt som ett alternativ. Jag vill inte råka ut för att det blir ett svartbygge som någon kan klaga på. Detta är tättbebyggt område med grannarna nära. Dock har alla grannar jag berättat planerna för applåderat dem och sagt att det kommer bli såååå mycket bättre än nu!
Att kommunen tror att huset ser ut som på ritningen har jag lite svårt att tro. Det har ju de facto kommit in en bygglovsansökan för den förändring som gjorts, utgrävning samt uppförande av mur, och någon på kommunen har ju bedömt att bygglov inte krävdes. Fast det är ju klart, det kan ju vara någon kommungubbe som inte orkade dokumentera saken.
Jag bor inte i Falun och jag vill inte bygga någon mur, jag vill ta bort en del av den som redan finns där.
Som jag skrev i trådstarten behövde alltså inte muren bygglov när den uppfördes, därför kan det inte behövas bygglov för att riva den.
Att bara köra på ser jag inte riktigt som ett alternativ. Jag vill inte råka ut för att det blir ett svartbygge som någon kan klaga på. Detta är tättbebyggt område med grannarna nära. Dock har alla grannar jag berättat planerna för applåderat dem och sagt att det kommer bli såååå mycket bättre än nu!
Att kommunen tror att huset ser ut som på ritningen har jag lite svårt att tro. Det har ju de facto kommit in en bygglovsansökan för den förändring som gjorts, utgrävning samt uppförande av mur, och någon på kommunen har ju bedömt att bygglov inte krävdes. Fast det är ju klart, det kan ju vara någon kommungubbe som inte orkade dokumentera saken.
Jag bor inte i Falun och jag vill inte bygga någon mur, jag vill ta bort en del av den som redan finns där.
Jag tror nog det blir rätt svårt att ge någon konkret information i ärendet då det skiljer mycket mellan olika delar av landet.
Börja med att slå en pling till kommunen och kolla, det flesta människor är rätt lata, så ska det göras marklov så tar det massa tid och pappersarbete, så det tror jag inte de kommer föreslå om de kan undvika det, han som får sitta med alla papper får ju inga extra pengar för det.
Personligen hade jag bara grävt det snabbt och smidigt och inte blandat in kommunen...
Börja med att slå en pling till kommunen och kolla, det flesta människor är rätt lata, så ska det göras marklov så tar det massa tid och pappersarbete, så det tror jag inte de kommer föreslå om de kan undvika det, han som får sitta med alla papper får ju inga extra pengar för det.
Personligen hade jag bara grävt det snabbt och smidigt och inte blandat in kommunen...
Nu var inte frågan om bygglov, det vet jag att det inte behövs, i förlängningen handlar det eventuellt om marklov. Men frågan är alltså vilken referensnivån är när man pratar om 0,5-metersregeln (eller vad det nu är för regel i olika kommuner). Finns en regel som reglerar hur mycket marknivån får förändras utan marklov så måste det ju finnas något att utgå ifrån, oberoende om det är en halv, en eller tio meter.
Det känns lite märkligt att 0,5-metersregeln nämns lite här och var men ingenstans har jag läst något om var den utgår ifrån, folk verkar bara förutsätta att det handlar om den befintliga marken.
Det känns lite märkligt att 0,5-metersregeln nämns lite här och var men ingenstans har jag läst något om var den utgår ifrån, folk verkar bara förutsätta att det handlar om den befintliga marken.
Hur kan du säga:Paxman skrev:Hihi, det är så skojigt när man startar en tråd och skriver en tydlig fråga och så får man ett antal svar som inte alls ger svar på den! Nåja, vi kan släppa det för nu, kanske svarar någon som verkligen vet svaret senare, men jag kan svara på det som ändå skrivits.
"Hur ska vi veta ifall vi behöver marklov eller inte för att göra de förändringar vi vill göra?"
Nej inte om din förändring är OK enligt nuvarande ritning.
"bygglovsansökan för den förändring som gjorts"
Som du förhoppningsvis vet ansöker men om bygglov innan förändringen och eftersom det aldrig behövdes bygder ju inte det att förändring gjordes.
E.g. jag bygger en friggebod, du köper mitt hus, du vill ta bort friggeboden men upptäcker att den är 3,1 m hög och är således bygglovspliktig, skulle du då söka bygglov?
Vilket kanske är det man ska, men eftersom du omöjligen kan få några konsekvenser av att ta bort den, varför betala?
Hur jag kan säga det...? Tja, om jag visste hur regeln fungerade hade jag ju vetat...det är därför jag frågar här på forumet.ribbones skrev:
Det där förstod jag inte riktigt.ribbones skrev:
Nu läste du lite slarvigt eller så uttryckte jag mig otydligt...med "den förändring som gjorts" avsåg jag det som skiljer dagsläget mot originalritningen, alltså inte det vi vill göra.ribbones skrev:
Du menar att förra ägaren borde ha bygglov för utgrävningen och muren han uppförde? Ja, utgrävningen kanske men inte muren. Jag förstår inte riktigt hur ditt exempel relaterar till det vi vill göra.ribbones skrev:
Men jag framhärdar, det är intressant att diskutera olika saker när det gäller detta men det är inte det jag är ute efter egentligen...
I min kommun heter det att man får ändra 0,5 meter från befintlig höjd.
Vem som har koll på den befintliga höjden är väl frågan som man kan tvista om.
Det brukar stå en hel del nyttigt på kommunens hemsida, har du kollat där?
Vem som har koll på den befintliga höjden är väl frågan som man kan tvista om.
Det brukar stå en hel del nyttigt på kommunens hemsida, har du kollat där?
Det där är intressant! Den formuleringen gör ju att man kan göra som jag skrev tidigare: gräva bort 49 cm, sedan väntar man ett tag och så gräver man ut 49 cm till, sedan väntar man ett tag till och gräver ut 49 cm ytterligare. Jag gissar att det inte är formulerat hur länge man ska vänta, dvs när anses marken vara befintlig och som du skrev, vem avgör det? Underbart med så luddiga regler!Pumba skrev:
Jodå, jag har kollat hemsidan men den är inte så utförlig utan den uppger endast 0,5-metersregeln och att utöver det krävs marklov. Sedan hänvisas det till stadsbyggnadskontoret.
Det ska sägas att jag inte skulle dra mig för att gräva lite drygt 0,5 meter om det t ex var någon höjd på tomten som skulle planas ut men nu gäller det en ganska avgörande förändring av den del av tomten som alla som passerar på gatan ser och då vill jag inte riskera något.
Sista försöket sen ger jag upp:Paxman skrev:
Ett annat exempel, om du byter dagvattensystem och du behöver riva muren och trappen pga detta:
Om kommunen kommer och kontrollerar efter detta och du INTE byggt upp muren/trappen efter nuvarande ritning kommer dom be dig söka bygglov; även fast du återställer till hur det såg ut innan.
(PS: min kommun har endast bygglov, e.g. det är bygglov som gäller för markändring)