peternicklas
peternicklas: De får väl även ändra det i DP som anger att man endast får ha 2 byggnader på samma tomt. Hus och garage så är detta redan nått.
5 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag ser ingen anledning till att det ska gå att ange ett område på entreplan i bygglovsansökan som "oinrett", på samma sätt som det är OK att ange detta för en, i början, oinredd vind. I dina kläder skulle jag kanske bara skicka in ritningarna så eller så skulle jag kanske ta ett snack först. Men nackdelen med att fråga först är väl att dom kanske börjar vela och plötsligt
8 svar · 2,2k läst
A
AndersS: [citat] Om det inte är inom detaljplanerat område, sammanhållen bebyggelse eller strandskyddat området, eller annan begränsning så finns det ingen regel som begränsar antalet hus på din fastighet. De måste dock vara mindre än huvudbyggnaden, Och byggnation utan bygglov så länge du väljer att inte bygga med t.ex. avlopp. Och du kan även bygga ut huvudbyggnaden i etapper utan bygglov
7 svar · 13,8k läst
G
Glenno83: [citat] Skulle räcket räknas skulle alla däck med räcke kräva bygglov.
9 svar · 9,9k läst
M
Malten: Ska de inte va tak på den, eller att den är en viss höjd över marken beroende på kommun, i vår ca 1m över mark, så är det åxå bygglovsfritt.
1 svar · 2,9k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Nej. Det måste du kolla upp vad som gäller, går tex din tomtgräns i asfaltkanten kan det vara så att staketet måste sitta en viss bit in. Är det en gräsyta eller dikesren mellan vägkanten och din tomgräns är det troligen tomtgränsen som gäller. Och så måste man ha koll på eventuella kablar och rör förståss...
7 svar · 9,4k läst
T
tlundberg: [citat] Men om inte kommunen/byggnadsnämnden vet om att man har ett svartbygge på tomten så kan det ju inte hindra framtida nya bygglov :) Så, som alla andra också säger, så tycker jag också att du inte ska säga något och bara vänta ut 10-årsdagen.
11 svar · 5,1k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Nopp, ytterdörren är 10x21, fönstrena sitter 2000 upp från grunden. Sockeln är 70 hög, marknivån ska ritas ut. Håller på med att fylla i uppgifter om fastighet nu. Skriver även vilket väderstreck fasaden vetter mot Taket har 7 graders lutning.
46 svar · 20,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ett bygglov är bara giltigt i ett visst antal år, därefter är lovet att bygga förverkat och du får börja om igen. Det räcker inte med att påbörja byggandet, du behöver avsluta det också. När man är klar anmäler man ju bygget som klart vilket också måste ske inom en viss tid.
11 svar · 2,0k läst
G
gein: Tack! Precis, det är prickmark jag syftar till.
2 svar · 3,1k läst
hahalj
hahalj: Jag bor utanför detaljplanerat område i en kranskommun till Göteborg. Här gäller bygglov på allt över 15 kvm, även komplementbyggnader. Ligger det inom 4.5 meter till granntomt kan jag komma överens skriftligt med grannen, annars behöver jag bygglov, även om det är mindre 15 kvm. Däremot behöver jag inte följa några andra regler, jag kan t.ex. bygga friggebod som är högre än 3
11 svar · 16,9k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Hört talas om hide my ass http://hidemyass.com/ Eller internetcaféer, bibliotek m.m. :cool:
76 svar · 30,9k läst
haavard
haavard: [citat] Jag har heller inte hört om bygglov för ändrad användning av tak, däremot finns det ju nåt som heter "bygglov för ändrad användning". Eftersom det inte säger nåt om vad som kräver bygglov utgick jag från att det här kräver lov. För ovanlighetes skull skrev jag att jag var NÄSTAN säker på att det krävdes bygglov (Det är "hårda" ord från mig...) , Jag har alltså
26 svar · 15,7k läst
Z
Zephyrus: Är det någon som har tips på kontrollansvarig som har erfarenhet av halmbalshus? Jag och sambon planerar ett sådant bygge i Göteborgsregionen. Vore trevligt att ha en KA som redan vet vad det handlar om :)
0 svar · 2,0k läst
S
Starmac: Se där, tackar...
26 svar · 8,1k läst
G
Gabbe1: [citat] I nuvarande PBL så vinner byggloven laga kraft om ingen överklagat inom 3-4v.
10 svar · 3,3k läst
F
folkeorg: Fusk å fusk. Jag skulle hellre vilja kalla det kryphålssökning.. Men alla förslag är välkomna! Som sagt, tanken är ju att bygga enligt lovet men tiderna matchar inte varandra just nu. Nu i efterhand så skulle man kanske inte varit så snabb att söka bygglov men planerna var ambitiösa i början..
9 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Pelarna/väggarna normalt sett, om inte taket sticker ut mer än 0,5 meter.
7 svar · 2,0k läst
M
mandg: fick faktiskt possitiva svar ifrån kommunen, ringde dem och fick meddelande att det inte gälle min fastighet, och att min redan var planlagt och att jag fick bebygga 1/3 av tomten vilket passar mig bra :-)
8 svar · 1,4k läst
F
Framtand: Pumba: Jag är inte intresserad av vad du tycker om varken bostadsbrist eller annat. Vänligen sluta nu innan du har skrämt bort mer PBL-kunniga personer.
43 svar · 9,3k läst
G
geekling: [citat] Jo det är ju givet. Så småningom när man kommer närmare genomförande än initial planering. Men det skadar aldrig att höra om någon har någon erfarenhet med liknande projekt innan man kommer dit. Plus... Jag vet inte hur det är med storstaden, men här ute i obygden har kommunen lång ledigt över helgerna. :) Så de svarar inte på några frågor alls för närvarande. :P
9 svar · 4,1k läst
TLovskog
TLovskog: Jag håller med om att den överytan låter lite väl i överkant oavsett tjänstemän eller nämnden. I de flesta fallen jag varit med om har olika byggrätter berott på ålder och olika idéer vid olika tider. Det rätta här är att ändra detaljplanen. Det verkar som om kommunen numera använder 25% som byggrätt. Ganska vanligt. Jag hade kollat om detaljplanen hyfsat stämmer med
9 svar · 6,7k läst
T
The_Nyll: Hmm, verkar lite klurigt de där, men tanke iaf att bygga ett ganska stort förråd för saker och förvara saker bl.a även lite större saker som skoter, kanske en traktor t.o.m. Och avlopp och vatten blir de inget dit, för de behövs inte. kanske inte heller el. Men får man bygga så pass stort förråd med lite el så är väl tanken så iaf.
3 svar · 8,3k läst
H
hempularen: Jag tror inte att en "normal" lockläkt räknas.
5 svar · 2,3k läst
M
MissPettersson: [citat] Tack för det bra skrivna svaret! Hustillverkaren ringde så passade på och fråga, och de sa samma sak. Det va därför man hade köksmötet innan alla ritningar gjordes klart. Så det känns ju skönt :)
9 svar · 3,8k läst
R
Rickard L: [citat] Den nuvarande används inte som utfart, även om jag får göra det. Det är så skymd sikt att jag väljer att köra i en cirkel i kvarteret innanför. Grannens tomt sticker ut och skymmer sikten vid nuvarande utfart, samt att den ligger i en svag kurva. Min nya kommer flyttas ca 50m från denna kurva och med friare sikt åt bägge håll. [citat] Finns nog inget fast mått, det är väl
11 svar · 10,8k läst
·
G
geekling: På en höft är det max 10 meter gräsmatta bakom huset till där detaljplanen tar slut och skogen börjar. Får väl hoppas att det räknas som omedelbar närhet.
2 svar · 2,0k läst
hahalj
hahalj: Vi har ca 20 m till tomtgränsen. Vad vi skulle svarat? Troligen hade vi tillstyrkt bygglovet, ser ingen anledning att göra något annat vilket jag också skrev tidigare. Jag förväntar mig dock att kommunen följer de regler och lagar som gäller kring bygglovsprocessen, det är det frågan gäller.
16 svar · 4,1k läst
G
Gabbe1: Jag har själv vart med om att få tålamodet hårt prövat då vi sökte bygglov för två år sedan. Vi köpte och rev ett gammalt hus i ett bostadsområde uppfört på 30,40-talet och hamnade ganska snart i diskussioner med tjänstemännen angående utformningen och planlösningen på vårt tilltänkta bygge. Efter flera telefonsamtal och två möten med både vår handläggare samt
54 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.