Hej!

Vill få förhandsbesked för att stycka av till en tomt som ligger inom strandskyddet(är 300m på platsen) den aktuella platsen där tomten är tänkt att ligga börjar 200 m från vattnet.) och är betesmark nu inga byggnader på den tilltänkta tomten.

På ena sidan om den tilltänkta tomten är det ett fritidshus, sedan en "lucktomt" och sedan 3-4 hus till i samma linje och ett par stycken till hus bakom den främre linjen.

Åt andra hållet är det lite skog (typ 70 m) och sedan betesmark.

framför den tilltänkta tomten är det ett litet skogsparti och sedan "Sjöland" en pytteliten väg som leder till några sjöbodar längre bort och stranden.

bakom den tilltänkta tomten är det skogspartier och ännu mera betes mark.

Den enda orsaken för att få beviljat strandskydds dispens gissar jag mig till är att marken redan är ianspråktagande iochmed att det är hus bredvid åt en ahållet?

eller är det något jag missat?
eller är det inte en tillräckligt bra orsak?

Evaldo

http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Skydd-av-natur/Strandskydd/

Har du 300 m strandskydd på den aktuella platsen är ju detta redan där förstärkt i relation till de vanliga 100 m. Det finns ju en anledning till denna förstärkning. Det talar tyvärr för att dina önskemål är än svårare att få igenom. Men det är ju aldrig fel att prova med ett förhandsbesked.

Just din plats är inte i anspråkstagen för bostad nu.

Jag tror också att du får svårt att få igenom detta...

Du kan ju försöka få till ett möte med dem först, för att höra lite informellt om möjligheterna, innan du gör en formell ansökan.

Strandskyddsdispens söks separat från förhandsbesked och bygglov. Gäller 300 meter strandskydd på platsen redan och det inte finns en befintlig byggnad på tomten så är inte marken tagen i anspråk. Även om du skulle få ett positivt förhandsbesked är det inte säkert att du skulle beviljas strandskyddsdispens, och baserat på det du har skrivit är det osannolikt.

Tack för alla svar.

kan någon av er se någon annan orsak till att lyckas få dispens?

Om du med "framför den tilltänkta tomten är det ett litet skogsparti och sedan 'Sjöland' en pytteliten väg" menar att det finns en väg mellan den tilltänkta tomten och strandområdet så är det en möjlighet.

En möjlighet till dispens som nämns i lagen är just om tomten:

"genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskild från området närmast strandlinjen" (Miljöbalken 7 kap, 18c §)

Vägen är liten säger du, vilket kan vara ett problem, men tillsammans kanske skogen + vägen skulle kunna utgöra en tillräckligt bra barriär.

Du bör framhäva att den åtgärd du vill genomföra inte på något sätt åsidosätter de mål som strandskyddet syftar till att uppnå, nämligen att trygga allemansrätten till stranden samt att bevara goda villkor för växt och djurliv. Det låter rimligt att kunna argumentera för i ditt fall, speciellt som naturen inte är orörd på tomten idag. Jag antar att din åtgärd inte kommer att påverka allmänhetens tillgång till strandområdet alls? För denna punkt är barriären mellan tomten och stranden viktig - så att din hemfridszon inte kan utsläcka strandområdets allemansrätt.

Du bör också framhäva att tomtens början 200 meter från vattnet är bortom normalt strandskydd - det förstärkta strandskyddet på 300 meter gäller ofta mycket stora områden och man kan tänka sig att vissa områden inom detta stora område inte är riktigt lika skyddsvärda som andra.

Slutligen bör du framföra att tomten hamnar brevid ett befintligt bostadshus, framförallt för att hävda att det hjälper med "landsbygdsutveckling".

(Miljöbalken 7 kap, 18d §): "Om prövningen gäller en dispens för att uppföra enstaka en- eller tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader och andra åtgärder får man i stället beakta om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till ett befintligt bostadshus"

Men, jag vill inte spekulera i om du faktiskt kan få dispens.

• Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Bra skrivet, ordain.

Är det ett fritidshus du tänker bygga utifrån att det är det på grannfastigheten? Är samtliga hus i området fritidshus?
Tänkte på tidigare inlägg om landsbygdsutveckling som gynnas mera av permanentboende om det ska nyttjas som argument.
Har de andra husen egna avlopp eller finns det framdraget för kommunalt i området? Finns kommunalt så är det ett stort plus.
Skulle området kunna definieras som samlad bebyggelse, där din tänkta byggnad inte hamnar närmare strandlinjen än befintliga byggnader, dvs inga påverkan för allmänhetens tillträde till området?
Du har Kalmar som ort, så du får väl hävda nybygget på Solliden, 350m2 som prejudicerande fall till länsstyrelsen.

O
Du bör söka dispens från strandskyddet först.
Bara för att du har bygglov innebär inte att du får bygga.... så roligt är det...

Bra skrivet ordain. Får mig att tänka till lite.

För att svara på några frågor:

det är fritidshus runt och min plan är att isf bygga ett hus för permanent boende (bor redan i kommen men iaf)

inget kommunalt vatten eller avlopp finns.

Området det gäller är en av de ställen där det inte är tillåtet med LIS som undantag för dispens.

vet inte om det skulle kunna klassas som samladbebyggelse vet inte riktigt vad för 'kriterier' det krävs.

Det är bara din kommun som kan svara på hur det är just där...

Odjuret skrev:
Du bör söka dispens från strandskyddet först.
Bara för att du har bygglov innebär inte att du får bygga.... så roligt är det...
Det är inte självklart att söka dispens först. (min åsikt)
Ett positivt förhandsbesked eller bygglov kan vara avgörande i ett dispensärende. När avvägning enligt proportionalitetsprincipen görs blir angelägenheten att utföra åtgärden större och ökar möjligheten till beviljad dispens. Inskränks mark-användandet genom nekad dispens trots att bygglov finns ökar möjligheten till intrångsersättning avsevärt dessutom.

Ojojoj vilken härva! Vi vill köpa en strandtomt, har fått strandskyddsdipensen beviljad av Kommunen som vi har på vår sida men nu vill Länsstyrelsen överpröva detta. De hävdar att denna tomt ska vara en sk. lucktomt och att vårt bygge skulle försvåra allmänheten att komma ner till vattnet. Vi fattar ingenting! Är det inte de som vill bygga som kan hävda att de vill bygga på en sk. lucktomt för att detta på något sätt ska gynna deras bygge? På vardera sida denna "vår" tomt går det ner vägar till vattnet, dessa vägar ska inte tas bort utan blir kvar. De intillliggande tomterna kommer i och med vårt eventuella köp av tomten få möjlighet att friköpa den mark som de idag arrenderar av "vår" tomtsäljare och på så sätt har de ändå tillgång till vattnet (och har egentligen alltid haft vid arrendet) Så vårt bygge skulle inte på något sätt försämra grannarnas möjlighet att ta sig till vattnet. Nämnas kan också att det 100 m från denna tomt ligger en "allmän" badplats. Någon som upplevt detta och vet hur sjutton man ska orka gå vidare, Länsstyrelsen har ju en handläggartid på 5 månader!! Och därefter ska det sökas bygglov...

Det är inte självklart att det är en fördel för en ansökan om strandskyddsdispens att det man vill bebygga kan betraktas som en lucktomt. Det kan vara en fördel ifall lucktomten är sådan att allmänhetens tillgång till vattnet via tomten redan är högst begränsad.

Ifall det istället är så att lucktomten ger allmänhet och djurliv tillgång till strandlinjen från land och/eller vattensidan så kan lucktomten anses viktig att bevara som just lucktomt. Se exempelvis: https://lagen.nu/dom/mod/2007:10

För er gissar jag att en viktig punkt är den allmänna badplats som du nämner (så att er tomt inte är det enda område med obebyggd strand inom området), samt huruvida ni kan hävda att bebyggelse inte kommer att begränsa allmänhetens tillgång till strandlinjen inom er tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.