Bygglov
jarlh: Ok, tack för svar. Jag får ringa berörda kommunen och höra mig för.
Ricken: [citat] Totala bygghöjden på det du bygger är?....
robsan: [citat] Ja det är ju just det som är det kluriga att förklara. Kunskap och erfarenhet skulle jag säga. Inte min egen men andras. Har pratat med flera rutinerade byggare kring det här, dessutom gjort beräkningar på byggbeskrivningar.se. Har även kollat hos ett antal grannar som har liknande konstruktioner, dock bara altaner, men ändå jämförbart, det är ju taket som är det mest
injonil: Minst bygganmälan eftersom du ändrar användningen av utrymmet.
haavard: Enligt serien blir svaret 1931. http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyheter/2014/Illustrerad-introduktion-hojder-och-vaningar.pdf
Ricken: Kommunerna, dom flesta, brukar ha en enkel exempelskiss på hur dom vill att det ska se ut när du lämnar in handlingarna. Om du inte hittar nåt på din kommuns hemsida, kolla hos en grannkommun eller ring och fråga.
Sir Duke: Jag undrar också... går i samma tankar med mitt uterum :)
Paxman: Hakar på med en fråga istället för att starta en ny tråd (om TS misstycker kan jag radera inlägget). I vår kommun är det tydligen 0,5 meter som gäller. Det jag undrar då är: 0,5 meter ifrån vad? Vårt hus är från -68 och den första ägaren gjorde en förändring av tomten mot gatan. Åtminstone tyder allt på det då det inte stämmer med originalritningarna, som vi i och för sig
haavard: Kanske du inte blir lycklig, men det är svårt att neka någon att bygga en komplementbyggnad om den underordnar sig bostadshuset. Har då din granne ett tvåvåningshus på 150 kvm får han troligtvis bygglov för ett 1-plans-100 kvm-garage.
hempularen: Ja det kan göra en himmelsvid skillnad. Ofta är dessa besiktningar som görs på säljarens uppdrag helt värdelösa, skall ses som Ica reklamen i brevlådan. MEN varudeklarerat är en term som sv. fastighetsförmedling har uppfunnit. Den har åtmisntonde på pappret en del goda sidor. Problem med överlåtelsebesiktningar är överhuvudtaget annars att du hittar ett fel som du kräver
hempularen: Om det är sammanhållen bebyggelse så måste du ha bygglov om du skall bygga ut. Det kan finnas områdesbestämmelser som liknar en detaljplan. I så fall finns det ganska detaljerad information om vad som får byggas. Annars så är det nog bara att söka bygglov och hoppas på det bäsa.
hempularen: Det är snarare så att om det saknas detaljplan, så finns det stor risk att du inte får bygga någonting överhvudtaget. Finessen med detaljplaner är att de definierar vad man får bygga. Så länge man håller sig inom regelverket i planen så är man (i princip) garanterad att få bygga. Har man inte den garantin så är normalläget att man inte får bygga överhuvudtaget. Kommunen
Hemmakatten: En rivningsplan måste man kanske upprätta och skicka in.
injonil: Det är nog bara att testa! Det tråkiga är att kommunen som ska avgöra bygglovet är synnerligen partiska i frågan om hur tillgänglighetskraven ska bedömmas. Risken finns mao att kommunen inte följer lagstiftningen utan gör en hårdare bedömning än vad lagstiftaren tänkt sig eftersom kommunen tjänar på att tillgängligheten är så hög som möjligt.
hempularen: Man använder begreppet väggliv i detaljplaner. De fall jag har sett ordet så brukar det stå om förhöjt väggliv. Då betyder det (ungefär) att man har ett 1,5 planshus, där mellanbjälklaget inte ligger i skärning mellan tak icg vägg. Utan där väggen går upp, ibland en halv våning, innan taket ansluter. Det är ett mått som ofta specificeras för att förhindra att man bygger ett
pianist: Du har nog rätt. Fast jag tänkte det finns skäl att medge bygglov -och bryta strandskyddet - om det redan är brutet med ett eller två hus. Dvs om en byggnad redan är närmare vattnet än det jag tånker bygga. Fast i mitt fall är det faktiskt mellan huvudbyggnaden och vattnet jag vill ställa gäststugan. Finns ingen annanstans plats på tomten. Grannen brevid mig har jag redan beviljat
Sondell: [citat] När vi sökte bygglov så ändrade vi såväl placering som byggnadstyp jämfört med förhandsbeskedet. Hade kontakt med handläggare innan och han förklarade att de "tar hänsyn till vad som står i förhandsbeskedet" men att vi skulle söka precis som vi ville ha det. Den enda punkt som de inte var villiga att ändra på var färgvalet, vi fick endast välja en kulör som motsvarade
Globetrot: Jaha ja. Idag hade vi mötet per telefon. Det som framgick var att vi var tvungna att ha mötet innan start. Thats it. Hehehrhehe...jösses vad kommunen spenderar sin tid på. :screwy:
Odjuret: Hiss borde rimligtvis inte vara felaktigt.... snarare tvärtom... Dock är det väldigt dyrt... Men du själv kan åxå ha glädje av hissen...
Joojje: Saken är att slutbevis inte är överklagningsbara enligt gamla PBL. Det är bara byggherren själv som kan överklaga ett slutbevis. Men alla små avvikelser ska väl finnas i bygglovet. Om de sen bygger in ännu fler avvikelser så måste de väl söka ett nytt bygglov. Kommunen kan ju inte göra svartbyggen godkända med ett slutbevis som inte behandlar svartbygget. Det verkar ju konstigt.
Villa vista: Efter det att SBK har fått in grannhöran då skriver bygglovshandläggaren en tjänsteskrivelse till BN som normalt har sammanträde 1 ggr per månad. ca 3 - 4 veckor innan BM-sammanträdet skall de ha tjänsteskrivelsen. så beroende på när BN sammanträder kan det ta 1 - 2 månader tills BN ger sitt beslut. Om det är BN som beslutar i ärendet vilket det normalt är vid avvikelser mot DP.
snuttjulle: [citat] Men är inte en anmälan till för att kontrollera att bygget håller snötyngder mm och inte rasar ihop. Inte utseende mm. Men detta är ju bara min känsla och inget mer.
Modino: Hej igen Asgarvad! Är du säker på detta? Om det är tabellen du refererar till, blir det faktiskt ca: 8mm på en 2-meterslängd! 0,4 procent på 2 meter = 0,004 * 2000 = 8. http://www.traguiden.se/tgtemplates/...t.aspx?id=1129
Stugbyggarna: Tack för era snabba svar! Jag ska prova det.
cecar33: Kolla här på alla symboler http://byggipedia.se/ritningar/om-bygghandlingar/linjer-symboler-och-forkortningar/