Så ni måste köpa mer jord, hyra maskin, köpa fler thujaplantor, lägga ner mycket mer jobb, få en utsatt plantering, minska värdet på er fastighet. Du måste titta in i kristallkulan och fråga, kommer jag någonsin gräma mig över att grannens regelbrott gick ut över min fastighet, eller kommer jag aldrig göra det?

Menar inte att pressa dig eller styra dig, mitt förra inlägg kunde kanske uppfattas som att jag bejakade att du släpper igenom grannens fel, men det gör jag inte, tvärtom. Det är lätt att bli den som företräder grannsämjan och förstår grannen. Kvar för att företräda dig blir ingen. Det du låter grannenen bestämma nu över din fastighet går inte att göra ogjort. Och den som en dag ska köpa av dig kanske inte har riktigt lika mycket förståelse för grannens behov.

Mitt tips: Grannen och kommunen får läsa regelboken tillsammans. Du har inget med det att göra dvs investera inte en massa känslor i det.

Sir Duke skrev:
Så ni måste köpa mer jord, hyra maskin, köpa fler thujaplantor, lägga ner mycket mer jobb, få en utsatt plantering, minska värdet på er fastighet. Du måste titta in i kristallkulan och fråga, kommer jag någonsin gräma mig över att grannens regelbrott gick ut över min fastighet, eller kommer jag aldrig göra det?

Menar inte att pressa dig eller styra dig, mitt förra inlägg kunde kanske uppfattas som att jag bejakade att du släpper igenom grannens fel, men det gör jag inte, tvärtom. Det är lätt att bli den som företräder grannsämjan och förstår grannen. Kvar för att företräda dig blir ingen. Det du låter grannenen bestämma nu över din fastighet går inte att göra ogjort. Och den som en dag ska köpa av dig kanske inte har riktigt lika mycket förståelse för grannens behov.

Mitt tips: Grannen och kommunen får läsa regelboken tillsammans. Du har inget med det att göra dvs investera inte en massa känslor i det.
Det är helt enkelt så att vi nu oavsett vad som händer vill smälla upp en stor thujahäck så snabbt som möjligt för att öka det psykologiska avståndet. Långsiktigt så kommer jag må bäst av att inte alls låtsas om att det finns något på andra sidan tomtgränsen och det uppnås enklast med en thujahäck. Så oavsett hur det skulle bli så kommer vi att anlägga den häcken. En skillnad när vi lägger en upphöjning på vår tomt är ju att vi gör det snyggt så att det smälter in i vår redan kuperade tomt och kan plantera blommor längst kanterna. Så värdet på vår tomt kommer nog att förbli samma.

Vi får plantera de blommande buskarna längs de andra tomtgränserna.

Och nu har kommunen äntligen hört av sig (efter att jag skickat 2 mail och frågat). Både nöjd och missnöjd. De går på linjen att det är ok att överskrida marklovet med 0,5m. Men då det överskrids med upp till 0,8m så måste de sänka med 0,3m där det är som högst.

Sedan så ska slänten enligt ritning inte sluta vid tomtgränsen utan en bit in på grannens tomt så de måste korrigera avsläntningen så att den inte går fram till gränsen (och definitivt då inte heller in på vår tomt).

Så jag är besviken över att de tillåter en överskridelse på 0,5m men nöjd över att det ändå blir något. För oss kommer det bli en stor skillnad med en sänkning på 0,5m i den ände där det är som högst och att släntningen flyttas ca 0,5m.

Mikael_L
Du ska kanske fråga dom ifall man (dom) alltså ska lägga markloven en halv meter lägre än tillåten slutnivå i framtiden då?

Men visst kan jag inse skäl också till den hållningen - att man har 0,5 meter "spelmån" utifrån marklovets nivå, men ibland kommer det definitivt te sig märkligt.

Jag kan absolut inse att man kan behöva en viss spelmån. Men precis vid tomtgränsen och när det gäller inte bara mark utan en gångväg känns inte helt ok. Det blir ju helt absurt från vår sida med att vi planterar 2 meter höga thujor som kommer att räcka de som går på vägen till höften.

Men då kan vi i alla falla vara lugna med att vi i framtiden kan höja ett hörn av vår tomt precis vid tomtgränsen med 0,5 meter utan att någon kan klaga på det.

Precis vid tomtgränsen säger du...Men hur går det med vattenavrinning? De skall ju ta hand om dagvatten på sin tomt. Kommunerna brukar ha riktlinjer att släntfot eller stödmur för den som fyller upp och ligger högre skall ligga t..o.m en bit in på egna marken.
Det låter som om er granne maximerat vad han får göra, t.o.m överskridit det, men kommunen har i detta fall accepterat det. Grannen har väl inte precis frågat kommunen innan de höjde 0,5 över marklov, utan tagit en rövare, och sedan ställs både ni och kommunen inför faktum.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Agera nu, eller svälg och glöm.

• Gilla
Penelope
  • Laddar…
Gylleneknorren skrev:
Precis vid tomtgränsen säger du...Men hur går det med vattenavrinning? De skall ju ta hand om dagvatten på sin tomt. Kommunerna brukar ha riktlinjer att släntfot eller stödmur för den som fyller upp och ligger högre skall ligga t..o.m en bit in på egna marken.
Det låter som om er granne maximerat vad han får göra, t.o.m överskridit det, men kommunen har i detta fall accepterat det. Grannen har väl inte precis frågat kommunen innan de höjde 0,5 över marklov, utan tagit en rövare, och sedan ställs både ni och kommunen inför faktum.
Jo kommunen har sagt till att de måste flytta inte bara det som går in på vår tomt utan även så att avsläntningen avslutas en bit in på deras fastighet så som det är enligt bygglovet. Tror det är 70 cm in.

Mikael_L skrev:
Du ska kanske fråga dom ifall man (dom) alltså ska lägga markloven en halv meter lägre än tillåten slutnivå i framtiden då?

Men visst kan jag inse skäl också till den hållningen - att man har 0,5 meter "spelmån" utifrån marklovets nivå, men ibland kommer det definitivt te sig märkligt.
Tänkte faktiskt skicka ett mail till bygglovshandläggaren och fråga om det är så att vi ska ta till vana att överklaga alla markhöjningar direkt i bygglovsprocessen och kräva att de ska vara en halvmeter lägre för att gardera oss inför den tillåtna höjningen på 0,5meter.

Sir Duke skrev:
Agera nu, eller svälg och glöm.
Bortsett från mitt mail till bygglovshandläggaren om hur vi bör agera i framtiden så blir det svälj och glöm. Det att de får flytta slänten är något som gör en ordentlig skillnad i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.