Fast det krävdes ju inte bygglov att bygga muren på 80-talet...:| Jag, som nuvarande ägare, kan ju inte bli ansvarig för förändringar som tidigare ägare gjort för 30 år sedan.

Slutsatsen jag drar nu är att ingen här på forumet vet hur regeln för markändringar verkligen fungerar. Det är många antaganden, gissningar och en hel del OT-svar så jag får nog ge upp min strävan att få ett svar här. Återstår att kontakta kommunen utan att veta och därmed riskera att det kan bli otrevliga överraskningar...:confused:

Jag ger upp...

ribbones skrev:
Jag ger upp...
Jaha...

Jag tror det är så enkelt att de flesta skulle gjort detta utan att varken begära marklov eller frågat kommunen.
Skulle gissa på att det sker så i de flesta fall eftersom kontrollen är så svårt att göra, vem bestämmer vad utgångshöjden är och efter det behövs det ju även någon som faktiskt åker ut och mäter.
De gånger det sker lär väl isf vara om någon granne får för sig att klaga.

Du har säkert helt rätt Pumba men bara för att man inte bryr sig om regler behöver man ju inte uppmana andra att göra likadant...:rolleyes:

Och det är just klagande grannar som jag vill undvika. OM någon skulle få för sig att tycka illa om den förändring vi vill göra och s a s går bakom ryggen på oss så vill jag att beskedet från kommunen ska bli: allt är i sin ordning så du kan åka hem igen med din klagan.

Nu har vi varit och pratat med en trevlig bygglovshandläggare på kommunen. Han var mycket positiv till projektet men ansåg att vi behövde söka marklov på grund av att "förändringen är betydande". Det är så det står i lagen, sen är det upp till varje kommun att avgöra vad ordalydelsen är. Vår kommun har alltså valt 0,5-metersregeln och på frågan var den utgår ifrån blev svaret att det är från nuvarande marknivå. Det betyder alltså att min hypotetiska teori om att gräva bort 0,49 meter för att sedan vänta ett tag och gräva bort 0,49 meter är fullt rimlig. Detta bekräftade också handläggaren även om han var lite tveksam till förfarandet. Detta betyder alltså att det Pumba skrev i sitt inlägg ovan stämmer, det är helt enkelt omöjligt att kontrollera. Eftersom vår förändring ligger ut mot allmän väg kommer den vara väldigt i ögonfallande så att spara en dryg tusenlapp (som marklovet kommer kosta) känns bara dumt för oss. Skulle någon klaga har vi torrt på fötterna. Handläggaren bedömde att det inte var någon som helst tvekan om att lovet skulle beviljas. Kommunen har också en policy att alla tomter ska ha plats för parkering av två bilar med tanke på avståndet till Stockholm och att de som väljer att bosätta sig här normalt sett har två bilar.

Handläggaren sa också att om man skulle vilja gräva en två meter djup grop mitt på tomten så behövs inte marklov vilket bekräftar att det handlar mest om hur det ser ut för andra. Ett hål i gräsmattan stör ju ingen annan men om man gräver bort/lägger upp en slänt så påverkar det ju "utsikten" och det är det som är den springande punkten i marklovsärenden. Om vi i framtiden vill göra någon förändring som inte är så synlig för alla kommer vi strunta i att söka marklov även om det handlar om mer än 0,5 meter. Det får bli etapp-förändring i så fall.

Tack till alla som engagerat sig i den här tråden!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.