Jo, igår var jag och tjejen och skrev på för ett husköp och självklart har jag lite frågor inför kommande projekt. Första idén är ju helt enkelt att fråga på kommunen men jag skulle vilja ha mer på benen innan jag uppmärksammar dom om fastighetens egenheter.

Huset ifråga är från början av 1900-talet och totalrenoverat, alla bygglov för renoveringar finns.
Tomten är ca 900m2 och byggrätten ligger på 150m2 där huset tar 140m2 av dessa i anspråk, likaså finns en carport med förråd.

Nu kommer det roliga.
I ena hörnet av tomten, på prickad mark, finns en byggnad på ca 60m2 med källare. Det är oklart exakt när huset byggdes men uppskattningsvis på 50/60-talet och den har inhyst ett antal olika verksamheter under åren.
På taxeringsuppgifterna står byggnaden bara som "biarea".
Översiktsplanen säger att området ska innehålla bostäder och byggnaden verkar ha en ålder som överstiger både översiktsplaner och punktmärkningar på marken.
Bostadsområdet är specifikt utvalt som ett område som skall bevaras och därför får man inte göra vad som helst med husen där (utseendemässigt).

Denna byggnad vill vi inreda till gästhus och eventuellt hyra ut.

Potentiella problem:
-Byggnaden ligger på prickad mark men prickningen är nyare än byggnaden.
-Byggrätten är överskriden men byggnaden har funnits länge och är etablerad historiskt sett i form av verksamheter.
-Fler än en bostad per tomt. Byggnaden står ju redan så det är inte tal om ett nybygge och översiktsplanen förespråkar bostadsområde.

Bygglovsrelaterat:
-Vatten och avlopp finns redan.
-Fasaden skall inte ändras, inte heller tak, fönster eller innerväggar.
-Ändrad användningsområde? Har byggnaden ens en klassning och om den inte har det behöver man då ansöka om bygglov? I taxeringen står den bara som biarea.

Så, vad rekommenderar expertisen?

Står den som biarea och ni vill börja hyra ut den som bostad, då är det en ändrad användning. Vilket sannolikt kräver bygglov.

Detta med antal bostäder per tomt borde inte vara ngt. problem om du kallar den här för gäststuga, det kanske duger för frågan om användningsområde också.

Du bör åtminstonde kolla med kommunen (och se till att få beskedet skriftligen).

OM detta dessutom är inom strandskyddsområde, så kan det ge mer problem, framförallt om extra byggnaden ligger närmare vattnet än huvudbyggnaden.

Jag har hittat lite mer info, det låg under en äldre fastighetsbeteckning.
Byggnaden är från 1937 och en tillbyggnad är gjord 1978.
Stadsplanen är från 1974.

Så om jag förstår dig rätt så borde det vara bäst/enklast att söka för ändring till gäststuga då planen bara tillåter en bostad?

Strandskyddat område är det inte.

Jag ska även kolla med kommunen men vill som sagt ha lite fakta innan så man vet vad de talar om.

Bör kanske påpeka att jag är absolut ingen expert på det här. Avvakta några dagar och se om fler ger råd i tråden.

Tack för kommentarerna.
Jag kommer som sagt att kolla allt så noga jag kan innan jag gör något, det där med bygglov är ju krångligt, speciellt där jag bor då det kan gå lite hur som helst :)

T
En byggnad som står på mark som "prickats" EFTER byggnadens uppförande behöver inte rivas.
Däremot kan du nekas att bygga upp huset igen på samma plats om det skulle bli förstört av brand eller olycka.
Om du nekas tillstånd att återuppföra ett förstört hus som stått på, i efterhand, prickad mark så har du rätt till ersättning från kommunen för den skada det nekade bygglovet åsamkat dig.

http://www.boverket.se/Vagledningar...tammelser/Egenskapsbestammelser/Prickad-mark/

Ja, och så länge stenväggarna står så är det "Renovering" ;)

Det jag är mest ute efter är OM jag kan bli nekad bygglov för ändrad användning och hur man ska söka för att göra det så säkert/lätt som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.