Vi har blivit anmälda för svartbygge av en förrådsbod som stått på tomten i över 40 år. Kommunen hävdar att vi måste riva förrådet eftersom det står på punktprickad mark. Preskription inträder aldrig då enligt dem. För oss innebär det stora problem med hur vi ska förvara våra saker (trädgårdsredskap, ved etc) Vi har redan en friggebod på tomten som används som gäststuga. Kan kommunen tvinga oss att riva den gamla boden?

Nej, det blir mer än 15 kvm. Bara friggeboden (gäststugan)är på 15kvm.

P
Var marken prickad även när boden byggdes?

Ja marken har alltid varit prickad. Boden byggdes långt innan vi köpte fastigheten. Den byggdes någon gång på 70-talet tror jag. Grannar säger att den har stått där sedan "urminnes tider". Preskription borde alltså gälla, men enligt kommunen inträder aldrig prekription om det är byggt på prickad mark. Vi måste riva men kommer inte att få betala någon avgift för svartbygget. Problemet är att vi verkligen behöver boden.

Går det att söka bygglov för er friggebod så att ni kan ha boden som fria 15 kvadrat istället?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det någon som störs sig på förrådet som anmält det till kommunen eller har de åkt runt och inventerat prickad mark?

mvh

Vi tänker söka bygglov för en ny förrådsbod. Den gamla är större än 15 kvm så den fungerar aldrig som friggebod.
Tyvärr är det inte säkert att vi kan få lov att bygga något mer på vår tomt. Vi bor i ett gammalt sommarstugeområde med en gammal detaljplan som säger max byggyta 80+30 kvm. Vi har idag 112kvm. Har alltså fått dispens på 2kvm då garaget byggdes. Det är jättetokigt med detaljplanen eftersom det idag är till övervägande del permanentbostäder och kommunalt va är hitdraget för många år sedan. Kommunen medgav tidigare frikostigt med dispenser för utökad byggnadsyta men har sedan något år dragit åt handbromsen. Ny detaljplan som är bättre anpassad till nutida förhållanden ska utformas men det kommer att dröja flera år enligt kommunen.

Vi har blivit anmälda av en granne som utsett sig själv till polis!

Om ni redan har byggnadsyta överskridande vad planen tillåter så är det nog bara rivning som gäller. Med vad skulle man kunna motivera en överklagan? Att säga att vi behöver förrådet lär inte vara tillräckligt. Ni kan ju inte heller kräva ersättning för dolt fel av förre ägaren eftersom ni lätt hade upptäckt detta innan köpet.

Jag begriper inte detta rikigt, preskripstionstiden är 10 år och efter denna kan några sanktioner såsom avgifter, rivningsföreläggande osv inte dömas ut. De enda undantag jag hittat är ändrad användning, om man tex gjort kontor av bostad eller tvärs om. Ingenting om prickmark.
Så förstår inte varför kommunen tjötar om en bod som stått i 40 år.
Är det ett rivningsföreläggande ni fått?
När byggdes friggan?

Det är ett problem hur du en vänder dig, det är uppenbart att det finns en svartbyggd bod men vilken är det av dessa två. Följer man regelverket så är det den senast byggda som räknas som svart bygge. Något bygglov får du förmodligen inte för en du rivit den som är svartbyggd. Så tänk efter noga innan du börjar bearbeta kommunen så dom inte säger ja till den gamla boden och tvingar dig riva gäststugan.

• Gilla
bobomuu
  • Laddar…
Som sagt att preskription inte skulle gälla på prickad mark låter fel. Men om det är ett fritidshusområde så kanske det är strandnära? Det finns ingen preskription på brott mot strandksyddslagen, annat än att hus som fanns innan lagen trädde i kraft, får finnas kvar. det var ngn. gång runt 1970.

Den är preskriberat om det bara är prickmarken som är problemet.

Vi har hittills fått en anmaning att inkomma med förklaring till förrådsboden. Något rivningsföreläggande har vi inte fått...än. Jag har ringt till kommunen och pratat med den byggnadsinspektör som gjorde tillsynsinpektionen . Enligt muntliga uppgifter från honom måste vi riva den 40 år gamla boden just för att den står på prickad mark. Han höll med om att den egentligen borde vara preskriberad och sa samtidigt att just därför kommer vi inte att bli debiterade några avgifter.
Det är denna "dubbla" inställning, både preskriberad och samtidigt inte, som gör mig förvirrad. Jag har sökt information om detta men inte kunnat finna någon.
Enligt byggnadsinspektören bör vi söka bygglov för en ny förrådsbod på icke prickad mark. Vi kan ju inte sätta upp en friggebod eftersom vi redan har en sa han. Men, som sagt var så är jag tveksam om vi kommer att få ett bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.