vi har flyttat till huset för 2 månad sen men fortfarande inte hört något om bygglov!!
vi köpte ett hus ägare hade byggd en inglasad uterum utan bygglov. men dem sökte bygglov när mäklare började annonsera ut huset det stod ingenstans om att det var utan bygglov!
sen när vi skulle skriva kontrakt mäklare nämnde det för oss men hon sa att säljare sköter allt och betalar för det.

frågade mäklare 2 veckor innan tillträdesdagen om dem har fixat bygglov, hon sa att dem gör det innan tillträdesdag. men när vi skulle betala mäklare sa att hon hade konferens och en annan mäklare gör jobbet istället och det blev så. säljare sa att mitten av 2 kommer dem att få det men fortfarande inte hört något. det står i kontrakten att säljare betalar för bygglovet.

vad gör man nu??

Kolla i första hand med kommunen om läget. Har han överhuvudtaget sökt bygglov? Är det några problem med lovet osv.

Mikael_L
elisa_82 skrev:
det står i kontrakten att säljare betalar för bygglovet.
Hmm, exakt hur står det?
Detta är en väldigt avgörande punkt ifall ni kan lägga kravet på säljaren eller får ta smällen själv.

Generellt sett så får man som köpare själv ta på sig allt som inte gjorts rätt eller undersökts tillräckligt eller avtalats rätt, i affärer.
Men med bra klausuler inskrivna i kontraktet eller med vissa lagstöd kan en del saker falla tillbaka på säljaren.

Innan du har rett ut lite grundläggande saker så tycker jag att du ska vara lite försiktig med att dryfta detta med kommunen.

jag ringer ansvarigt imorgon. jag bad säljare lämna nummer men fortfarande har inte ringt.

Är du medveten om att ett bygglov inte bara är en avgift man Betalar? Om kommunen av någon anledning avslår ansökan kommer ni bli tvungna att riva uterummet.

ja jag vet men säljare sa att han har frågat ansvarigt i kommunen dem sa att det brukar gå bra men ofta ta lite tid.

Ja det är bara att hoppas att det stämmer, men du har tagit en risk om du litar på vad säljaren säger.

Står det något om bygglovet i ert köpeavtal, eller är det bara en muntlig uppgift att säljaren skall ordna det? Muntliga övverenskommelser är ogiltiga vid fastighetsaffärer.

När säljaren inte hade ordnat bygglovet före ert övertagande så gjorde han sig skyldig till avtalsbrott (OM frågan om bygglov reglerades i ert köpeavtal). I det läget borde ni inte ha betalat fullt pris, utan gjort ett avdrag för värdet av uterummet, dvs. förutsätt att det måste rivas. När sedan bygglovet förhoppningsvis blir klart, hade ni fått slutbetala.

Att mäklaren medverkat till detta avtalsbrott gör att ni bör anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Mäklaren har inte tillvaratagit era intressen, och därmed brutit mot god fastighetsmäklarsed.

Och är det så att bygglovsfrågan inte kommit med i köpeavtalet så har mäklaren gjort ännu mera fel, mäklaren skall inte släppa igenom att en sådan sak sköts vi ett ogiltigt muntligt avtal.

jo det står på avtal att säljare skötar och bekostar bygglovet, men mäklare var inte den som sålde huset till oss utan det var en annan då hon var på konferens sa hon! men på pappret var hon som hade underskrivit!! och det känns inte bra men det gick genom allting ändå utan att tänka på något:( jag misstänkte att mäklare var inne då den där mäklare gick in och ut varje gång:screwy: när han skulle skriva på.

jag ringer till den här nummer som jag fick av säljare för att bara fråga, men det är telefonsvarare som svarar om att hon är ute ska försöka imorgon igen hoppas att få tag i henne.

även om det går bra med bygglovet jag vill anmäla mäklare för mycket annat inte bara bygglov , men hur gör man?

Jag håller helt med hempularen, bra sammanfattning!

Kontakta fastighetsmäklarinspektionen så hjälper de dig med att göra en anmälan.

http://www.fmi.se/

Att mäklaren inte närvarade vid övertagandet är mäklarens problem, mäklaren är personligen ansvarig iallafall. En klausul av den typen skall inte finnas i ett köpeavtal.

Om man trots allt skriver på ett köpeavtal som stipulerar att säljaren skall åtgärda något före tillträdet, det kan vara bygglov, reparera något osv. Då MÅSTE man även i avtalet ta upp alternativet.

Alltså OM inte bygglovet är klart vid tillträdet så sänks köpesumman med ex. 200 000. Eller OM inte det där spruckna fönstret har åtgärdats som säljaren lovar, så sänker man med ex. 5000. Och detta skall vara klart redan när kontraktet skrivs. Annars har man ett kontrakt med tvetydligheter (och det strider mot god mäklarsed att utforma otydliga kontrakt).

Som det är nu så är det ju (tydligen?) inte reglerat i avtalet vad som händer om kommunen nekar bygglov, eller bara går med på bygglov för halva ytan eller....

• Gilla
Montören
  • Laddar…
Alltså OM inte bygglovet är klart vid tillträdet så sänks köpesumman med ex. 200 000. Eller OM inte det där spruckna fönstret har åtgärdats som säljaren lovar, så sänker man med ex. 5000. Och detta skall vara klart redan när kontraktet skrivs. Annars har man ett kontrakt med tvetydligheter (och det strider mot god mäklarsed att utforma otydliga kontrakt).

det där med att dra ner priset av huset om något inte är klart. ska köpare betala det efter att dem har fixat felet eller hur brukar det fungerar?

Mikael_L
elisa_82 skrev:
det där med att dra ner priset av huset om något inte är klart. ska köpare betala det efter att dem har fixat felet eller hur brukar det fungerar?
Det ska ske som det står i kontraktet, dvs efter vad som överenskommits och båda parter accepterat.
Är det inte tydligt skrivet i kontraktet innebär det ofta bråk och processer innan det blir klart.

Det är därför jag tyckte det var viktigt att granska kontraktet noga först. Ev tillsammans med en jurist.

elisa_82 skrev:

Det är bara en fråga om hur man skriver det i avtalet. Finns inget rätt eller fel. Men problemet är att i ert avtal så finns det inget stipulerat om hur säljaren skall kompensera er ifall han inte uppfyller det här med att fixa bygglov. Det innebär att om han fullkomligt struntar i att söka bygglovet. Så kanske ni i bästa fall skulle kunna lyckas att få ut vad det kostar dig att söka det istället. Men även det är tveksamt.

Skulle det visa sig att det inte går att få bygglov, ja rent logiskt kan man tycka att säljaren borde kompensera er då. Men han kan hävda att han har sökt lovet, betalat för det (det får man göra även om det avslås), och därmed uppfyllt sin skyldighet. Och jag tror att han har en skaplig chans att vinna med den argumentationen om du skulle stämma säljaren.

Jag bör kanske påpeka att hela scenariot här i tråden är lite av "worst case". De flesta vettiga människor vill ju göra rätt för sig och uppfylla vad de är skyldiga. Så låt oss hoppas att denna säljare är vettig.

Men återigen, mäklaren bör ni anmäla till fastighetsmäklarinspektionen, oavsett hur det går med bygglovet. För denna risk skall inte en mäklare utsätta er för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.