8 061 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Kedjehus, särskilda "bygglov"
Hej
Har köpt ett kedjehus nyligen och undrar generellt om det brukar finnas några speciella bestämmelser för områden med kejehus angående saker som plank/staket bygge av altaner/trädäck. Det är ju knappt att det är 4.5m till tomtgräns någonstans på min tomt.
Jag ska ringa kommunen och kolla men tänkte om nån vet om det brukar vara nåt speciellt i denna typ av bebyggelse.
Har köpt ett kedjehus nyligen och undrar generellt om det brukar finnas några speciella bestämmelser för områden med kejehus angående saker som plank/staket bygge av altaner/trädäck. Det är ju knappt att det är 4.5m till tomtgräns någonstans på min tomt.
Jag ska ringa kommunen och kolla men tänkte om nån vet om det brukar vara nåt speciellt i denna typ av bebyggelse.
Det är väl inte helt ovanligt att man försöker komma överens med flera grannar angående exempelvis staket eftersom det endast är om ni är överens om utformning som ni kan bygga i tomtgräns. Ska du och grannen ha olika staket så måste ni ju komma åt för underhåll och därmed måste ni också bygga staketen en bit in på er egen tomt och lämna ett outnyttjat "dike" emellan. Det är ju lite onödigt. Staket bör nästan vara utformade på samma sätt i hela området eftersom det annars blir någon stackare som får olika staket på ena och andra sidan av tomten. Denne slipper ju dock bygga något eget staket utan kan snylta av sina grannar.
Vad gäller altaner tror jag också att det är som Hubbe2 skriver.
Vad gäller altaner tror jag också att det är som Hubbe2 skriver.
Jag vet att i ett närområde till mig är det ibland problem när kedjehusägare gör tillbyggnader. Ofta är ju nämligen tomtgränsen mitt i brandväggen mellan husen, så om man bara förlänger den väggen hamnar ju halva väggens tjocklek på grannens tomt.
Inga särskilda regler, granntillstånd krävs för allt som är närmare tomtgräns än 4,5 meter. Så har man som min svåger ett 8 meter brett radhus får man inte göra nånting. Utom altan då. Den bygglovsfria maxhöjden varierar från kommun till kommun.
Det förekommer dock "förhandsbygglov", exempelvis har parhusen på vår gata redan från det de byggdes tydligen bygglov för balkong.
Det förekommer dock "förhandsbygglov", exempelvis har parhusen på vår gata redan från det de byggdes tydligen bygglov för balkong.
Klicka här för att svara