K
Kromo: Trådlyft . Hur gick det för dig TS?
12 svar · 6,3k läst
V
Vanbeasten: [citat] Korkat argument. Har du förstått syftet med försäkringen? Att inte betala förskott är ju en förutsättning för att en färdigställandeförsäkring ska fungera. Om entreprenören går i putten eller om du har rätt att häva avtalet med entreprenören, måste du ta in någon annan som gör färdigt. Och då kan ju bygget bli dyrare än planerat, trots att man sköter betalningen
5 svar · 3,8k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Stämmer, under 50 cm så räknar man från fasaden.
3 svar · 4,3k läst
R
rattato: Tackar för svaren.
5 svar · 2,4k läst
E
effekta: Tack... undersöker det du sagt :)
2 svar · 2,4k läst
Globetrot
Globetrot: Jo, på pappret har de en skyldighet. Men kan trassla sig ur den lätt, om du inte stött på en av de tio etiska mäklarna i Sverige :thumbup:
7 svar · 3,8k läst
fahlis
fahlis: Jag brukar fuska och ta någon av de färdigdimensionerade takstolarna ur Takstolsboken (finns på närmaste bibliotek) . Har hittills accepterats av berörda byggnadsnämnder. Annars är det ju ganska upplyftande att rita Cremonor. :rolleyes:
9 svar · 2,5k läst
·
J
JPW: Klart man ska bo utanför detaljplanerat område! Det har jag ju sagt mer än en gång..?
9 svar · 3,4k läst
O
Odjuret: [citat] Men om din grannes hus brinner ner trots att avstånden på 4,5m är uppfyllda vems fel är det då? Det är inte ofta som bränder i hus sprids så att flera andra hus brinner ner.Framförallt inte nyare hus. Radhus är en annan sak. Gärna då radhus från -60 talet där man mellan husen på vindarna nöjde sig med hönsnät.... Där har vi problem....
7 svar · 11,9k läst
Globetrot
Globetrot: Bor själv i Huddinge. I vårt område, med likadana hus så har vissa familjer fått bygga en takkupa, vissa två och andra igen. När vi sökte bygglov så fick vi bygga en av de två vi ville. Grannen sökte liknande året innan och fick nej. Båda dessa vätter in mot tomten, ej på värdegrundande fasad. Snacka om att de blev förvånade när de fick info om vårt bygglov. Vi fick ett mindre
11 svar · 8,7k läst
haavard
haavard: I Pbl 9 kap 10 kap står det att "Det krävs rivningslov för att riva en byggnad eller en del av en byggnad". Det står inget om rivningslov för plank, och eftersom plank inte är en byggnad krävs inget rivningslov. (Det krävs heller ingen anmälan enligt vad jag kan se i Förordningen.)
7 svar · 3,4k läst
OpiMaza
OpiMaza: [citat] Det har du rätt i. :thumbup:
3 svar · 3,8k läst
V
Vad är rättvisa: Regeringen har givit boverket i uppdrag att utreda och komma med förtydligande riktlinjer till byggnadsnämnderna. I uppdragbeskrivningen nämns faktiskt byggnadshöjdsproblematiken jag lyfte fram här som en tydlig otydlighet.. :) Spännande att se vad man kommer fram till den 15/12-2014. D nr 20140-4998/2013
73 svar · 26,6k läst
·
N
Noell: [citat] Självklart är inte alla kommunal mark allmän plats. Allmän plats är mark som är planlagd som allmän plats, oavsett vem som är markägare. Så det går inte att säga att domen är tillämplig här, men det går inte heller att säga att den inte är tillämplig, vilket du hävdade tidigare.
12 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Fast i ärlighetens namn. Barn som leker kommer alltid att vara ett riskmoment i trafik, oavsett om du håller häckar nedklippta. Barn är mindre än en tillåten häck. så de kommer ändå inte att synas om du klipper ned häcken.
7 svar · 4,2k läst
haavard
haavard: Ofta vill detaljplanen acceptera garage som ligger 1,5 meter från tomtgräns. Om så är fallet här behöver TS alltså bara snacka med kommunen om bygglov.
6 svar · 13,4k läst
J
Jettebruun: Kommunen vill göre vattenupsamling och boldplats - och dom tycker att när vi får "lov" att avstyka so kann dom med bra samveta bara ta denna marken.
5 svar · 2,0k läst
K
kindvall: Vad jag förstår är du som bostadsrättshavare inte sakägare. Föreningen är däremot sakägare. Men det ändrar inte det faktum att du som bostadsrättshavare (eller om du var hyresgäst) skall ha möjlighet att yttra dig OM det strider mot detaljplanen om det berör dig. Men jag har inte kunnat läsa mig till om bygglovet verkligen strider mot detaljplanen? I TS kontakt med kommunen låter
10 svar · 4,4k läst
M
Mainstream: Konstruktionsritningarna går man normalt igenom på det tekniska samrådet som är en förutsättning för startbesked. Bygglov kan ges utifrån ganska enkla skisser på läge, fasader o planlösning.
3 svar · 3,9k läst
C
cecar33: Om du endast skulle "rita in" huset på en tomtkarta, då är det ju byggnadsytan som du då ritar in och den är ju redan där. Men du kanske har planer på att utöka även den men vänta med det tills dom fått nuvarande fågelperspektiv, då blir ju allting rätt. Det är vanligt att ritningar på gamla hus inte finns i arkiven.
12 svar · 3,3k läst
B
b8q: [citat] Jo, men om man ska göra en ny detaljplan vill man uppdatera kartorna - och då behöver man kanske mäta in en hel del hus, altaner, staket och annat som ska vara med. Då måste man ju gå in på tomterna, och det har man faktiskt stöd för i PBL. Men det är alltid bra att informera först, precis som man gjorde här.
10 svar · 3,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad är det för en knaskommun? Har de inget vettigare att göra än att trakassera folk? Ibland saknar jag det amerikanska systemet, där många tjänstemän är tillsatta genom allmänna val. Då skulle man slippa sådana småpåvar som bara vill göra livet surt för sina medmänniskor. (Det märks säkert att ju närmare valet vi kommer, och ju äldre jag blir, desto magsurare blir jag :o )
3 svar · 4,8k läst
L
lavin: PBL 9:2 anger bygglovsplikt till fasadförändringar och eller om byggnadens utseende påverkas avsevärt på annat sätt. Utvändiga förändringar är i grunden en bygglovsfråga. Kan även finnas områdesbestämmelser som reglerar färgsättning. De flesta kommuner bedömer dock att det ska vara en väsentlig förändring för att det ska krävas. Men det varierar nog väldigt med hur
1 svar · 5,2k läst
R
Royyz: Tack för svaret! Ska träffa byggnadskontoret på tisdag och hoppas få lite mer kött på benen.
2 svar · 3,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om någon bygger utan bygglov kan kommunen kräver rättelse (dvs rivning eller ansökan om bygglov i efterhand). Enligt plan och bygglagen kan detta dock bara krävas 10 år efter bygget. I klartext: svartbyggen blir lagliga efter tio år. Det spelar ingen roll om det var polisen eller någon annan som byggde det. Läs plan och bygglagen 11. kap 20 §. Det finns dock ett undantag från
19 svar · 19,7k läst
J
Joukko: Det verkar vara sotarn i min kommun som är konstig. Kollade med sotarn i grannkommunen och han tyckte att det lät konstigt. Han sa att om allt är i bra skick så behövs det inte uppgraderas. Så det lutar mot att jag tar sotarn i grannkommunen.
18 svar · 9,6k läst
·
H
hempularen: Det brukar vara lättare att få bygga carport än garage på "förbjuden" mark. Ex. så är det normalt tillåtet att bygga carport på prickad mark.
4 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.