4 152 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
1 meter från tomtgräns, ingen granne att fråga.
Vill slå upp en friggebod en meter från tomtgräns. I linje med garagets långsida, dock då inte sammanbyggt med garaget.
Området är sen ca 6 år nyetableringsområde. Men högst troligt är att denna tomt som idag är helt obebyggd ej heller kommer gå de närmsta 5-10 åren. Det finns 100 tomter till i närområdet, och ca 10 till direkt på samma gata. Varav dessa 10 är allihop bättre än denna.
Så vad gäller egentligen, är det kommunens medgivande istället för "grannens medgivande"?
Området är sen ca 6 år nyetableringsområde. Men högst troligt är att denna tomt som idag är helt obebyggd ej heller kommer gå de närmsta 5-10 åren. Det finns 100 tomter till i närområdet, och ca 10 till direkt på samma gata. Varav dessa 10 är allihop bättre än denna.
Så vad gäller egentligen, är det kommunens medgivande istället för "grannens medgivande"?
Jag har precis fått OK från kommunen att placera en frigga 1,5 meter från tomtgräns. Jag letade rätt på rätt person på kommunen, stämde av vad som kunde godkännas och skickade en situationsplan till honom som han skrev på för kommunens räkning.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Som sagt du får leta reda på vem som representerar kommunen i ägarfrågor. Det är inte bygglovsavdelningen du skall prata med.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Nu förstår jag inte, prata med dem i efterhand? Ja säger de OK så är det väl grönt. Men om någon annan köper tomten och klagar på din friggebod, då får du problem. Eller om PEAB skulle få för sig att klaga.
"...nästan göra det vid behov i efterhand..." Ska ni inte ta för seriöst. Men frågan är om kommunen ändå har rätten att ta beslut. För vi fick ju bygga garaget på 90m2 1m från tomtgräns. Och då var inte Peab involverade. Gäller det endast tillbyggnation till befintlig fastighet?
Begär du bygglov som strider mot detaljplanen går grannhörande ut från kommunen. Så även om du inte frågade PEAB om du fick bygga garage nära tomtgränsen så fick de i alla fall möjlighet att göra sig hörda.
Ring PEAB och fråga vem som är exploateringsansvarig för området. Prata med denne och fråga om de kan tänka sig att gå med på dina planer. Surt att behöva riva eller flytta stugan i efterhand för att du inte ville ringa ett samtal.
Ring PEAB och fråga vem som är exploateringsansvarig för området. Prata med denne och fråga om de kan tänka sig att gå med på dina planer. Surt att behöva riva eller flytta stugan i efterhand för att du inte ville ringa ett samtal.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det är två olika saker. I fallet med garaget så sökte du bygglov för en bygglovpliktig byggnad. Det är vanligt att en detaljplan föreskriver att just garage får placeras nära en tomtgräns. Dvs. ditt garagebygge var troligen inom reglerna i planen. Då har en granne inget med ditt bygge att göra.jebe skrev:
Nu vill du bygga en friggebod som är bygglovsfri om den placeras 4,5m från gränsen, eller med grannens godkännande näramre. Dvs. OM du bygger närmare utan godkännanade så är det ett svartbygge. Alternativt så får du söka bygglov som kanske beviljas som mindre avvikelse, varvid PEAB kommer att tillfrågas av kommunen.
Ok, slår dom en pling imorgon. Vid närmare eftertanke så kom jag på att det är rätt värdelöst att dom äger den. Dom har ju inget att ta "hänsyn" till alls. Alltså det finns noll incitament för dom att godkänna. Dom har som enda intresse att försöka kränga tomten.
Skulle kunna säga att det var det jag insinuerade ungefär
.
Är man PK och frågar snällt så har man ju eliminerat ett s.k svartbygge, med backupen "jag trodde jag slapp på en obebyggd tomt".
Det är ju inga hutlösa summor att riva en friggebod, i worst case scenario.
Är man PK och frågar snällt så har man ju eliminerat ett s.k svartbygge, med backupen "jag trodde jag slapp på en obebyggd tomt".
Det är ju inga hutlösa summor att riva en friggebod, i worst case scenario.
Har peab bygglov? Om inte så kan du ju meddela dem att du kan tänka dig att avstå från att överklaga deras bygglov om de godkänner din frigga om de skulle trilskas. Peab kommer ju inte att äga tomten efter exploatering så det finns ingen grannsämja att ta hänsyn till.
Fast dom har inte byggt något. Dom ägde alla tomter under exploateringen, den har varit, och gått förbipelpet skrev:
Klicka här för att svara