Hej

Är det tillåtet att komplementbyggnad/garage får bebyggas på prickmark? Den enkla nybyggnads kartan visar ej prickmarken. Jag skulle gärna vilja placera mitt garage så den överskjuter prickmarksgränsen med ca 0,5 meter. Någon som vet?

Nej, det skall inte gå. En friggebod har jag för mig är OK.

Det är inte helt ovanligt att man kan få en så liten överträdelse godkänd som mindre avvikelse.

MEN kommunen har i många fall en gräns för garage, de skall stå så långt in på tomten att man kan parkera en bil framför garaget, och ändå öppna garagedörren. Även det kan säkert vara öppet för bedömning.

Jag hade tänkt mig två billängder framför garageporten. Vår tomt gräns är sned, så halva garagebredden skulle hamna på den otillåtna prickmarken. Vet du vad gränsen är för mindre avvikelse?

Nej, men det finns flera trådar här där folk fått bygga rätt stora ingrepp på prickmark. Mycket beror på syftet med den prickade marken. Är det ex. reserverat för framtida ledningar, eller möjlighet att bredda vägen så lär de vara mer restriktiva.

Du bör nog undersöka detaljplanen så att du kan förbereda en argumentation om att ditt bygge inte inkräktar på syftet med prickmarken. Ibland är det ett rent estetiskt syfte, man vill ha byggnader på en någorlunda gemensam linje från gatan sett osv.

Skulle tro att det är rent estetiskt, men kommer inte ansöka om bygglov på prickmark. Vill inte utsätta mig för onödigt lång handläggningstid,

Det behöver inte bli så långt, om kommunen är någorlunda med på det (ring och kolla). Det som tillkommer vid en mindre avvikelse från detaljplanen, är att kommunen måste skicka ut grannehörande till alla grannar (obs. även grannar åt "fel håll"). Grannarna har inte vetorätt, bygglovet kan gå igenom även om någon protesterar, men de måste få en möjlighet att ge sina åsikter som del av beslutsunderlaget. har för mig att de har 3 veckor på sig, vilket givetvis påverkar handläggningstiden.

Sedan kommer alla grannar att få ett utskick om att lov beviljats, men det får de oavsett om du har en avvikelse eller inte.

Om du bygger det som ett Attefallshus på max 25 kvm så gäller inte prickmarken, bara regeln om 4,5 m till tomtgräns.

Min granne fick bygga garage på prickad mark efter grannhöran. Det var inga konstigheter.

Totte_S
Vi har prickmark på tomten där inget får byggas -utom just garage eller andra komplementbyggnader. Det är alltså viktigt att se vad det står i detaljplanen och inte bara kolla symbolerna.

Sorry - fel av mig, det är "plus"mark jag tänkte på ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.