Belysning
Alfredo: [citat] Till ett annat fabrikat? Har du ingen dimmer och inget glapp kan det knappast vara så mycket annat än kassa ljuskällor.
Alfredo: [citat] Mitten på anslutningsplinten är med stor säkerhet ansluten till chassit via ett "metallbleck" och tittar man noga på plinten är det även utmärkt med en symbol för skyddsjord på terminalen i mitten så att använda de tre terminalerna på plintens högra är med stor säkerhet helt korrekt. Dock är det som du säger viktigt att skyddsjord faktiskt blir anslutet till chassit så
newbie_house: Nej verkar inte gå att laga återfjädringen. Får nog köpa ny, tack för all hjälp hittills.
etompau: Ja. Försök att få in ledarna lite bättre i kopplingsplintarna.
Leif i Skåne: [citat] Ja, annars kan du inte släcka en LED helt. Enklare dimmers har löst det med en mekanisk brytare för att kunna stänga av helt.
putte22: [citat] Skulle nog tippa på att det går att köra både och (inte för att jag vet) men hade nog själv förutsatt det. Eftersom det va fjärrkontroll du letade för att kunna dimmra och typ en styrning på knappen så finns det nog ett gäng saker att hitta på kina sidor annars.
InsidersUnited: På den översta lampan kan du använda skruvarna som håller doslocket. Ta bort kroken först. Köp den mest lågbyggda dclkontakten du kan hitta. Lampa 2, borra i taket,sätt några låånga skruvar , den kommer inte sitta flush mot taket, men kommer täcka locket, om det är din lägenhet. Är det en hyresrätt, ge fan i det:rofl:
tommib: Det brukar framgå från monteringsanvisningen för spegeln. Kulokabel (EKRK) är otillåten i fuktiga rum men jag antar att du menar generell utanpåliggande kabel.
JSten: [citat] Nja, känns ganska osannolikt med tanke på att primärsidan borde ha filtrerat bort de "spikar" som dimmern orsakar (faktum är ju att den frekvens som transformatorn jobbar med internt ligger på åtskilliga kilohertz). Så med tanke på att det är Jula Anslut så skulle jag gissa på en dålig batch, eller att drivdonet ligger så att det blir väldigt varmt. Enklaste är väl som du
Gaussen: Jag löste det genom att ta loss hela knappen och klippa trådarna. Nu är det nytt och funkar fint.
Utsliten och utdömd: [citat] Ah förlåt, kollade inte upp skivorna innan jag svarade. Men flänsen på Alu-listen kommer hålla upp taket om du fräser upp spår och skruvar rakt upp i underlaget.
KjellTimell: Dessa LED armaturer bygger ju oftast på principen med COB (Chip on board) och all elektronik sitter nästa uteslutande i drivdonet. Det är extremt sällsynt att COB'en ger upp, det är drivdonen som tenderar till att dö först. Men vill du vara riktigt säker på framtida tillgängligheten på ersättnings COB så fråga tillverkaren om dom följer Zhaga-standarden. Då har du i praktiken en
erkka: [citat] kan dock tillägga att jag just bytt gamla dimmers som ej funkade bra med led, till denna modell: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-dosdimmer-uni-led-100w-cct99100?&gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23JWZzXYvi_tO9DMaLagcTVAVJ8hinTJob185rg9xhOy1-C6H2slYOhoC9VEQAvD_BwE den kräver ej nolla och funkade fint
jonaserik: Har letat, bäst att prata med Kjell CO dom vet det mesta , annars får du göra en rakskarv, tror inte Biltema har det
Prodigys: [citat] Blev en 100W istället för 2st 50W, så på det ena stativet sitter en 100W och 4st 10W. Funkade utmärkt när jag hjälpte min syster att måla i somras. 100W upp i taket för att få ljus "överallt" och sen riktade man 10 wattarna dit dom behövdes.
etompau: Är du säker på att den nya dimmer är av korrekt typ och kan ersätta den gamla dimmern?
prototypen: Jag skäms såå, bara därför gick jag ut på lagret och hittade en ring en enda E27 hittade jag och kan skicka som brev. portot kan jag bjuda på så här i mellandagarna. Den är brun men det kanske inte gör något. [bild]
Svesse1983: Tack för alla input. Tog bort ordinarie kabel och drog in eklk in i armaturen och använde ny dragavlastqre för rätt dimension av kabel.
etompau: Har satt 4 st. av dessa utanpåliggande spottar över gamla takuttag där gamla plafonder och kökslampor tidigare satt. Ser att den nu är utgående, men det finns snarlika modeller att välja på. https://www.lampgrossen.se/produkt/Utanpaliggande-takspot-Vit-GU10-50W
gavro: Såg för övrigt just att takspotten (7W) som jag satt längt till vänster sitter under snedtak (de streckade linjerna på första skissen i denna tråd) så det kommer ju inte funka. Får kanske flytta den till det sydvästra hörnet eller välja en vägglampa istället. Hmmm...inte helt enkelt med ljussättning. Och särskilt inte när Covid-19 omöjliggör att vara på plats och allt måste
Leif i Skåne: [citat] Jag använder sedan 4 år bara PLEJD och dom kan alltid dimmas till helt släkt, sen är det beroende på drivkretsarnas konstruktion som avgör hur led dioden fungerar i området 20% - 0%släkt - 20% Det svåra är att gå från släkt till 10% , men det går jag har det i barn rummet. Kolla på inlägg #76
lilytwig: [citat] "Efterlysa" blev plötsligt ett litet skojigt ord
Anders Älvkarleby: Tycker själv denna är prisvärd men beror på hur stor armatur ni vill ha: Biltema, Utomhusarmatur, Art. 46-3077