I
InsidersUnited: [citat] Jag tar gärna ut en seger i förskott(y) Tror jag tar en skiva julskinka med grov senap på rågbröd bara för det.;)
35 svar · 6,0k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Jag "killgissar" att den fungerar. Det gäller ju att ha något hyfsat kompakt och som är vattenfrånstötande.
4 svar · 1,4k läst
·
pacman42
pacman42: Många billigare alternativ finnes, exempelvis här: - https://www.amazon.se/s?k=RGB+led+strip&ref=nb_sb_noss_2 Edit: notera att de även har olika lösningar för skarvar.
1 svar · 826 läst
ClasseClas
ClasseClas: Det var en intressant produktbeskrivning på lampan, "Detta Jeana-järnvägssystem med fem moderna järnvägsfläckar är ett värdigt tillskott till din interiör! Dessa rälsfläckar passar perfekt med den nya trenden "Modern Clean" i livsstil." Maskinöversatt De Luxe.
10 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ni kan ju prova ut det genom att en håller en ficklampa uppe vid taket och den andra låtsas laga mat. Men att något går att fixa så att "skuggning inte ett jätteproblem" betyder ju inte att det är den bästa lösningen och att man inte bör göra på något annat sätt när man gör nytt och har alternativ.
4 svar · 1,7k läst
·
Xzenonmg
Xzenonmg: Ok. Vad rekommenderar ni att man ska köra till vitrinskåpet?
3 svar · 2,9k läst
·
F
Fixaren2: [citat] Tusen tack! Ser intressant ut och 5 år låter lovande.
2 svar · 721 läst
B
bope: Ja jag köpte nog fel lysrör eller armaturer. Det stog Philips hf don i den.. Trött jag blir. Nu har jag satt upp gamla hederliga armaturer. Får byta lysrören mot andra. Tack för input.
6 svar · 4,9k läst
prototypen
prototypen: Om du tagit en bild av inkopplingen hade vi haft en chans att vägleda dig. Nu syns bara ettt rassel av trådar. kan va brun fas blå nolla och röd tändtråd men det står nog i inkopplings anvisningen. Bara läsa på. Protte
2 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej det stämmer inte. Märkeffekten hos en dimmer anger inte hur lågt ned den klarar av att dimra ljusstyrkan. Det är en annan historia. Du behöver inte söka en dimmer med lägre märkeffekt för dina fem lampor. Däremot behöver du söka efter en dimmer som fungerar som jag skrev.
3 svar · 1,5k läst
K
Kv1ck: Hallå. Är ute efter 2 eller 3 spottar att fälla in ovanför den platsbyggda sittplattsen i hallen. Alltså mest som mysbelysning. Ovanför är det ett vanligt uttag förberett. Tips på några man kan borra in och koppla smidigt med stickkontakt? Eller någon annan lösning? De ska vara ca 20-40 mm i diameter. Mvh
0 svar · 479 läst
T
Taxture: Troligen inte över två miljoner........
4 svar · 659 läst
B
borsno: Epilog..... Jagat "elektrikern/ lampsamlaren" under en tid och kortfattat så efter några irriterande samtal med höjt tonläge ,bortförklaringar, dåligt minne mm så fick jag honom att återvända till platsen för brottet nu i veckan och det slutade med att han bytte ut de aktuella brytarna mot nya med lysande lampor ! Lyckades även få besked på vilka säkringar de var kopplade över!
7 svar · 2,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Man får köpa två st 3-pack. Drivdonet är nog anpassat för 3 spottar så det klarar inte av att driva 4 st.
1 svar · 1,6k läst
maah
maah: Problemet för mig va att jag hade sådana spottar infällda i taket som man ofta dimrade ner så dom låg på 2000k och övrig belysning i rummet låg kvar på ca 2700k. Tyckte att det va lite störande. Men innan hade jag samma tanke som dig och jag hoppas att du blir nöjd. Det är ju en smaksak helt enkelt
7 svar · 5,5k läst
·
B
bjorn_s: Aj då
17 svar · 15,7k läst
B
17 svar · 15,7k läst
K
kanonkula: [citat] Då förstår jag ditt resonemang. Fast i många trådar beskrivs för en helt aningslös ts hur denne ska koppla en jordfelsbrytare och jag betvivlar att denne ens har tittat i en central innan. Att då reda ut hur det ser ut med plats är tämligen enkelt. Eftersom det rör sig om 4 lampor med egna rör är det ganska enkelt att dra till 230v. vad gäller dimmern,brukar det sällan
6 svar · 2,7k läst
M
Mr.Axan: [citat] Nu är lampan uppsatt och allt fungerar perfekt.
3 svar · 1,5k läst
·
S
snowjim: Hej, Vi har ett par Konstsmide slingor med LED för utomhusbruk där flertalet LED slutat lysa i så gott som samtliga slingor. De flesta slingorna sitter i buskar och träd året runt medan vissa plockas in och ut runt jul. Jag har gjort ett försök att felsöka och skarva om men systemet de använder är inte vidar tydligt för mig som lekman så istället har det blivit till att kasta en hel
0 svar · 683 läst
E
Edgarsven: "Jag testar min varningssiren, varje natt kl 0200, jobbar du sa du?"
5 svar · 2,1k läst
H
Hemmafix1: Tack @tergo, @Kane och @Stuff! Jag funderade själv på vad kopplingsklämmorna hade för funktion, tidigare har det också varit bara en enkel lampa installerad och den var inkopplad på samma sätt som jag kopplat in denna. Men då borde jag alltså bara kunna ta bort dem? Det är många sladdar som går in i varje röd toppklämma, så de tror jag inte att jag vågar röra. Bra tips med
6 svar · 1,7k läst
·
Karlia
Karlia: Det är en variant som jag faktiskt inte tänkt på själv. Ska granska lite närmre ikväll så får vi se om jag behöver en second opinion. Tack!
6 svar · 1,3k läst
A
andhul0301: Min transformator till en ledslinga, Paulman, köpt på Hornbach. Dom säljer inte lösa... har gått sönder. Någon som kan tipsa om det går att köpa någonstans..? Mvh Anders [bild]
0 svar · 513 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Tack för återkopplingen! Ja det finns diverse varianter på de där rackarna, alla lika "barnsäkra", tyvärr ofta även för oss vuxna. :rolleyes:
3 svar · 2,0k läst
·
Karlia
Karlia: Växtlampor är timer ovärderligt för också. Aktuellt nu.
14 svar · 35,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Att de inte skulle gå att köpa verkar märkligt. Ahlsell har bland andra dessa: [bild]
5 svar · 3,8k läst
·
S
stugan_i_skogen: Byt till nya ojordade, petskyddade uttag med djupa brunnar för typ 100 kr/st och var nöjda sen ☺️
14 svar · 4,3k läst
·
H
hempularen: Jag såg nu att den är dubbel. Prova att byta S1 och S2. Jag tror också att det mest sannolika felet här är om du har brytaren i fel läge. Så att den är "normalt sluten" istället för "normalt bruten". Men om du skftar S1 och S2 så kan det avgöras om problemet sitter i brytaren eller i dimmern.
13 svar · 8,6k läst
·
Albin__
Albin__: [citat] Okej, det låter bra. Tack för svar!
6 svar · 2,5k läst
·
J
Johan456: Du ska bara se till att gå tag på ett drivdon som levererar 700mA samt den sammanlagda effekten på de armaturer du tänker ansluta till ett och samma drivdon. Hur många armaturer ska du ha, ska alla ligga i serie i samma slinga eller vill du göra fler slingor? Vad du menar med dimmern vet jag inte. Jag antar att du har en dimmer för glödljus och/eller elektronisk trafo. Du ska då ha ett
1 svar · 933 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.