Hej!

Har precis flyttat in i min nya lägenheten och ska hänga upp taklamporna men får inte till det så dom hänger som dom ska.

Här är takdosan: En vit takdosa med texten "Elko Takuttag DCL Utanpåliggande" visad på en onlinebutiks hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut invändigt: Öppen takdosa med synlig anslutningar och monteringsdetaljer för belysningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Det går liksom inte att skruva upp lamporna hela vägen till taket.

Det blir så här: Takdosa med synliga kablar och monteringsfästen, och en taklampa som inte når upp till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle verkligen uppskatta om någon har några idéer hur man kan göra

Tack på förhand
 
Är det inte bara så enkelt att kåpan ska vara kvar på dosan och så att lampan iaf smyger upp mot den?
 
På vissa lampor fungerar det men ska sätta upp i två utav rummen takspotlights: Svart 3-strålkastare takspotlight med en stor rund bas och reglerbara lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser inte jättesnyggt ut med den kåpan på då, någon idé hur man kan få den direkt mot taket?
 
P
Ring dit en elektriker som tar bort de utanpåliggande uttaget, sätter upp en krok och ansluter lampan.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hur ser lampan ut inuti?
 
H HilleP skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i min nya lägenheten och ska hänga upp taklamporna men får inte till det så dom hänger som dom ska.

Här är takdosan: [bild]

Så här ser den ut invändigt:[bild]



Det går liksom inte att skruva upp lamporna hela vägen till taket.

Det blir så här: [bild]

Skulle verkligen uppskatta om någon har några idéer hur man kan göra

Tack på förhand
Vad är det för lampa du ska sätta upp, hur ser upphängningen ut för den?
 
Här är lampan som ska upp i hallen: Lampa med elektriska komponenter och anslutningar synliga inför installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir så här när man skruvar upp den max: Taklampa monterad i taket, visar dess konstruktion och ljuskällor när den är avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser takspotlightsen ut: Taklampa detaljbild: Elektrisk koppling och fästanordningar innan montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och blir så här när jag skruvar upp max: Taklampa omonterad med synliga elektriska komponenter och kabel nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
P
Som sagt. Du måste ta bort dosa, sätta en krok och ansluta lampan. Men det gör en elektriker, inte du själv.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ja, känns som det ända utvägen faktiskt , märkligt val ändå av hyresvärden? Är det något jag kan lägga över på honom att ordna?
 
P
Nä det är ofta sådär man gör. Ser bättre ut med utanpåliggande uttag än rörutlopp sålänge det inte sitter någon armatur på plats.

Hyresvärden har ingen skyldighet att ringa dit elektriker för det. Om det är en hyresrätt och du ringer dit en elektriker så spara uttaget för det tillhör ju lägenheten, du lär bli ansvarig för att det sätts tillbaka den dagen du flyttar.
 
Okej tack för hjälpen Pathal! :)
Ringer hit en elektriker!

Trevlig kväll!
 
  • Gilla
pathal
  • Laddar…
P
Desamma, lycka till! :D
 
Det där behöver du ingen elektriker för om du vet vad du gör.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där behöver du ingen elektriker för om du vet vad du gör.
Tycker du på allvar att det verkar som att ts vet hur man gör?
 
P
Fast installation
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där behöver du ingen elektriker för om du vet vad du gör.
Fast installation kräver alltid elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.