Kan jag koppla denna till det jordade uttaget eller bör även lampan jordad? Elektriska anslutningar inuti en lampa med synliga kablar och en ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar med WAGO-kopplingar hålls upp framför en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först: som du nu kopplat, så är det kortslutning ! Måste alltså kopplas om !
Om lampan är fi- märkt d.v.s. har ett märke med 2 kvadrater ( den ena inuti den andra), så är den dubbelisolerad och kan användas om den kopplas in rätt med ledarna och skyddsjorden lagd för avbrott i t.ex. en Wago- klämma ( som den gör på bilden). I annat fall, så måste väl lampan anslutas till skyddsjorden och hela lampan måste då vara gjord för att vara skyddsjordad d.v.s. alla metalldelar , som riskerar att bli spänningsförande, ska vara skyddade.

Redigerat:
H
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Först: som du nu kopplat, så är det kortslutning ! Måste alltså kopplas om !
Om lampan är fi- märkt d.v.s. har ett märke med 2 kvadrater ( den ena inuti den andra), så är den dubbelisolerad och kan användas om den kopplas in rätt med ledarna och skyddsjorden lagd för avbrott i t.ex. en Wago- klämma ( som den gör på bilden). I annat fall, så måste väl lampan anslutas till skyddsjorden och hela lampan måste då vara gjord för att vara skyddsjordad d.v.s. alla metalldelar , som riskerar att bli spänningsförande, ska vara skyddade.
Tror han har 3 Wagos (En gömmer sig bakom den andra) så lampan verkar inte vara kortsluten.

Hursomhelst är är den där lampan varken dubbelisolerad eller jordad.
Finns en bra artikel om hur man renoverar en gammal lampa:
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
simon hansson simon hansson skrev:
Kan jag koppla denna till det jordade uttaget eller bör även lampan jordad?
Vad är denna för något då? Det är avgörande för svaret. Är det en ny lampa eller en gammal som någon har försökt renovera?
Om det är en ny lampa, kan du visa foto på märkskylten och anslutningsplinten i lampan.

Det är en gammal lampa som jag tror någon försökt renovera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.