Belysning
Patmark: [citat] Låter bra! Då blir det betydligt snyggare dragning. Absolut, jord finns i alla uttag och jordfelsbrytare finns också. Hur är det med vägguttag ute, samma sak där att man bara slår av säkringen vid behov?
Finsnickaren1: Allt handlar om Kelvingrader. Traditionella glödlampor och halogenlampor lyser med ungefär 2700-3000 kelvingrader när de lyser för fullt. När de dimras sjunker kelvingraderna till 1800-2000 K (läs, de blir rödare ju svagare de lyser) Spotileds "dim-to-warm-lampor" ovan beter sig precis som dina gamla halogenspottar. De spottar du tittat på ligger kvar på 2700 kelvingrader även när de
Fotografen: Ett sådant klot du länkar till till höger blir tidstypiskt. Höjden får man som sagt måtta till.
imported_Benno: Fördelen med LED är att de drar så lite ström jämfört med halogen. Nackdelen är att man inte kan byta "lampa" utan hela armaturen måste bytas. Så om det är "hållbart" eller inte ur miljösynpunkt är tveksamt. Men om den inte står och lyser dygnet runt lär den hålla i många år. Hur länge LED-lampor håller finns en annan tråd om. Alla verkar vara överens om att de lägger av
Anonymiserad 282191: Självklart,men tänker alla så,det tror jag inte:thinking: ser ingen fördel med att strömmen kan ligga på lampan trots att brytaren slagits av.
Marcus-AA: [citat] Du kommer inte hitta nåt sådant här. Leta på Amazon UK (och betala tull och moms nu efter Brexit), eller byt alltihop till en standardprodukt. /M
HasseTeknik: Har inga förslag på lamparmaturer med 60 cm i diameter, men om du tänker LED, så räcker ju 60-100W långt när det gäller ljus. Finns ett antal 60W LED med gänga E27, så de passar i vanliga armaturer.
Mohojo: Din gamla transformator kräver 50W i last som minst för att fungera. Kompabiliteten mellan din gamla dimmer och nya LED spottar kanske inte fungerar som du hoppas på. Det finns säkert kompabilitetsguider någonstans eller rådfråga tillverkaren (y)
Malikokos: [citat] Helt rätt! hade en brun o en svart, först när jag insåg att färgerna på sladdarna hörde hemma på 70-talet blev det förståeligt. (Svart - är fas) och (Brun - är tändtråd) Kopplade jag efter det så funkade brytaren som den skulle! Tack för det utförliga svaret !
Stuff: Jag tog inspiration av någon annan här på forumet och klöv täcksidan helt och hållet till två remsor som sattes framför respektive bakom led-skenan. Vände täcksidorna så att kapsnittet hamnar in mot vägg och alltså inte syns. Använda IKEA Strömlinje led-skenor som är tunnare än en täcksida men shimsade med masonitbitar bakom så kom de i nivå med täcksidan.
etompau: Ser inget problem med en egenkonstruerad skyddshuv.
Håbbe01: Kanske ett förtydligande på sin plats. Överlast avses att ledningen inte skall bli för varm och skapa en brand i byggnad
ChristerHa: Förutom alla trevliga fördelar med Plejd, så sitter jag och funderar på hur jag ska gå vidare. Och om det verkligen kommer fungera. Har en dimmer som styr uttaget till taklampan ovanför matbordet. Nu har vi köpt en ny taklampa som är led. Dimmern fungerar inte för led och därför svajar belysningen och jag behöver köpa en ny dimmer som är anpassad för lampan. Men.... Jag funderar
Alfredo: [citat] Nej det kvittar i praktiken. [citat] Nej inga problem. Sladden från lampan innehåller ingen skyddsjord så jag antar att lampan är dubbelisolerad. Så lämna bara hålet/skruven i stickproppen för skyddsjord oanslutet. Jag tror det blir bättre om du i princip tar bort allt den vita manteln i bilden och kapar ledarna lite mer så att du kan klämma dragavlastningen ungefär där du
Alfredo: [citat] Fast här håller jag nog inte med. Alla dimbara lampor är inte lika dimbara och det finns till och med tabeller på de kombinationer av ljuskälla och dimmer som anses fungera "bra".
pathal: Byt till led-spotar som inte behöver kåpor, så lär även flimmer och elände försvinna. Att dela upp belysningen i rummen är svårt säga utan att veta något om kanalisation. Att lösa det utanpåliggande är dock ett alternativ. Räkna med cirkus en dags jobb och material på det. Närmre 25 än 3 med andra ord.
etompau: [citat] Spottarna drivs av 12 V=konstantspänning.
Harree: Stort tack för mycket bra svar! Överlåter till elektriker isåfall!
El-Löken66: Mycket bra, lyssna på Bo! Det kan gå 9 gånger av 10 som du tänker men skulle detta vara just den tionde gången så går det åt h-e med allt du har kärt. Dessa saker kan man inte förklara i detalj på ett forum, ta dit någon du vet är elkunnig så löser denne allt på några sekunder. Livet är för kort för att försöka spara några kronor på bekostnad av familj och deras anhöriga,
Müssli: Jag killgissar att det inte behövs. Det hamnar under klenspänning som är max 50 V växelspänning eller 120 V likspänning och till det ska det inte behövas någon speciell auktorisation (som hette behörighet förut). /edit Pekfingervalsen hann inte med... Trea på bollen. :cool:
Mats-S: - Dra ur proppen till lampans strömbrytare. Kolla att den är strömlös. - Frilägg kontakten från väggen. - Spreja elspray på brytarens alla rörliga delar och kontaktanslutningarna. - Vänta typ 15 min - Sätt i proppen igen Problem solved ... hoppas jag :) Om inte, troligen måste du byta brytaren.
BirgitS: Byggfabriken skriver från vilket årtionde som modellerna kommer: https://www.byggfabriken.com/el-och-belysning/belysning/utomhusbelysning/
mr/mrs smith: [citat] super, tack för detta. Skuggorna hade jag nog inte tänkt på, eller jo kanske indirekt eftersom det blir så många spots för att få ett jämnt ljus. Ja vem vet, helt plötsligt kommer det T8 lysrör med 10000lm, och att då slippa byta armatur är ju skönt
Roger M: [citat] Trodde att detta forum var för glada amatörer och inte för personer på dåligt humör. Frågeställningen kan ju vara mer komplex än vad man tror vid första anblick.
lantzen: [citat] Du har så klart rätt. Tänkte att det ”bara” var att kopiera tidigare brytare, men det var ju inte så bara för mig.
Stefan Westerberg: [citat] nu har jag installerat plejd många kablar som försvann i rören men kommer nog alltid köra plejd nu fy fan va smidigt det va. Så tack för tipset
prototypen: Kan vi få en bild på själva lampan, måste vara något kinajunk som fått ett nödtillägg. Om du klipper bort trådhylsorna så ryms nog två trådar i skyddsjordsanslutningen, det ser ut som hissklämmor och då är trådhylsorna överkurs. Protte
JustDoIt: [citat] Nja, väldigt låg skulle jag säga inte går men absolut tillräckligt låg. Det går ju att ställa min-värdet på dimmern så att det blir lågt. Gissar väl på 30 - 100 % eller så (grov gissning) - och visst är det en skillnad mot halogen i hur lågt den kan gå, men vill jag ha riktigt mysbelysning har jag andra lampor eller levande ljus. Däremot inget flimmer. Kan tänka mig