God kväll!
Hösten 2019 installerade jag utebelysning på vårt garage. Belysningen är enbart kopplad till ett skymningsrelä, ingen brytare. Den här veckan är först gången vi fått snö sedan dess och det verkar ha en lustig effekt på sensorn, jag tror iaf att det är snön som ligger bakom. Jag tror att reflektionen i snön blir så skarp att reläet slår av varpå det blir helt mörkt och reläet slår till igen. Se video nedan.
Någon som har några förslag på åtgärd? Kan man sätta ett skydd under sensorn för att skärma av reflektionen i snön?
Hösten 2019 installerade jag utebelysning på vårt garage. Belysningen är enbart kopplad till ett skymningsrelä, ingen brytare. Den här veckan är först gången vi fått snö sedan dess och det verkar ha en lustig effekt på sensorn, jag tror iaf att det är snön som ligger bakom. Jag tror att reflektionen i snön blir så skarp att reläet slår av varpå det blir helt mörkt och reläet slår till igen. Se video nedan.
Någon som har några förslag på åtgärd? Kan man sätta ett skydd under sensorn för att skärma av reflektionen i snön?
Det är en sådan här:
https://www.elbutik.se/product.html/ff-awz-16a?category_id=1885
Reläet sitter högst upp till vänster på väggen som syns i videon, ca 50 cm under takfoten. Gavlarna är lika upplysta medan baksidan inte har någon belysning alls. Känns dock inte aktuellt att flytta den då kabeln mellan kopplingsdosan för utebelysningen och reläet går inne i väggen. Kopplingsdosan sitter på insidan av samma vägg men längre ner för enklare åtkomst.
https://www.elbutik.se/product.html/ff-awz-16a?category_id=1885
Reläet sitter högst upp till vänster på väggen som syns i videon, ca 50 cm under takfoten. Gavlarna är lika upplysta medan baksidan inte har någon belysning alls. Känns dock inte aktuellt att flytta den då kabeln mellan kopplingsdosan för utebelysningen och reläet går inne i väggen. Kopplingsdosan sitter på insidan av samma vägg men längre ner för enklare åtkomst.
Åt vilket håll sitter ögat? Uppåt, nedåt?
Åt vilket väderstreck är väggen som skymningsreläet sitter på?
Du kan prova med att justera tidsfördröjningarna och/eller lux-värdet.
Om inte det hjälper eller belysning tänds alldeles försent så skulle jag nog flytta sensorn till baksidan.
Åt vilket väderstreck är väggen som skymningsreläet sitter på?
Du kan prova med att justera tidsfördröjningarna och/eller lux-värdet.
Om inte det hjälper eller belysning tänds alldeles försent så skulle jag nog flytta sensorn till baksidan.
Tillverka en enkel skärm av en bit kartong, tejpa fast så den skärmar av mot marken så kanske det löser sig. Det är sannolikt att det är reflektionen från snön som gör att reläet tycker att det är dagsljus.
Tänkte jag skulle återkoppla lite. Förra helgen hörde grannen av sig om att lamporna blinkat hela natten igen (vi var inte hemma) så i söndags ändrade jag på sensorn. Jag skruvade den så långt mot "solen" som möjligt, skalan illustreras med en sol och en måne.
Sedan dess, trots mycket snö, har fenomenet inte dykt upp igen. Två andra irritationsmoment försvann dessutom. Dels att det hann bli beckmörkt innan lamporna tändes och att sensorn slog av beslysningen så fort man kom körande in på gården.
Sedan dess, trots mycket snö, har fenomenet inte dykt upp igen. Två andra irritationsmoment försvann dessutom. Dels att det hann bli beckmörkt innan lamporna tändes och att sensorn slog av beslysningen så fort man kom körande in på gården.
Klicka här för att svara