M
useless useless skrev:
Armaturens begränsning beror på hur mycket värme den tål. Är den gjord för 60W så klarar den valfri ljuskälla med 60 Watt elektrisk effekt. Mängden ljus från olika ljuskällor är ointressant i sammanhanget.
Ok. Vad är elektrisk effekt i sammanhanget då om det står att lampan är LED 8,3 W (=60 W och bild på glödlampa)?

Är 8,3 W elektrisk effekt och 60 W annat?

Ja, 8,3 Watt är elektrisk effekt (det som blir värme i armaturen) och 60 Watt är nåt fiktivt jämförelsetal för att folk som är van gamla glödlampor ska få ett hum om hur mycket ljus det blir.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Japp, den ger bara runt en tredjedel (lite grovt, i praktiken betydligt mindre) av den värme armaturen påstås klara.
ok!

Följdfråga, om man har en dimmer på en sådan lampa, varierar W-antalet då beroende på hur mkt den dimmas?

M milimani skrev:
ok!

Följdfråga, om man har en dimmer på en sådan lampa, varierar W-antalet då beroende på hur mkt den dimmas?
Medeleffekten påverkas av en dimmer och hur mycket den dimmar ner.

M
Nu är jag ställd.

Fick svar från en lampbutik att den klarar ”75 W dvs 12 W led”.
(Det var 75 och inte 60 som stod om armaturen, jag mindes fel...)

Det känns väl ändå fel?

M milimani skrev:
De vet nog helt enkelt inte vad de pratar om.

M milimani skrev:
Det känns väl ändå fel?
Ja, väldigt fel!

Väldigt grovt ger en glödljuskälla kanske fem procent ljus och resten värme. 75 W glödljus ger därmed ca 70 W värme.

En LED ger däremot kanske 10 procent värme och 90 procent ljus. Klarar armaturen värme från 75 W glödljus innebär det rent teoretiskt att den skulle klara värmen från över 500 W LED. Nu är teori och praktik lite olika och jag skulle kanske inte ge mig på att stoppa in 500 W LED direkt, men jag hoppas du förstår resonemanget.

H
M milimani skrev:
Nu är jag ställd.

(Det var 75 och inte 60 som stod om armaturen, jag mindes fel...)

Det känns väl ändå fel?
Konstruktionen av elen i en lampa fungerar väl på samma sätt som vilken annan elektrisk apparat som helst. Maxlasten ska inte ge för hög värmeutveckling, skada elektriska komponenter eller på annat sätt göra lampan farlig att använda/ gå sönder.

Hur många lumens en lampa genererar spelar ingen roll i sammanhanget utan du skulle rent krasst kunna löda fast en 230V fläkt i lampsockeln på lampan ( Gör inte det ) och den får inte heller dra mer än 75 W.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.