Belysning
MrJay: [citat] ”Neeej… första gången jag hört talas om det” blir svaret med stor sannolikhet
MultiMan: Direkt olämpligt med en öppen sockerbit för elkopplingen i direkt anslutning till där du har smycken som kan tappas ner, orsaka kortslutning och strömgenomgång. Gör om installationen på rätt sätt och byt till LED samtidigt.
Skånepåg: Tack alla för inputen! Jag har insett att detta inte är något man lär sig på en kväll, så jag får ta och läsa på och sondera marknaden lite 😊
BirgitS: Ljuskoncept är en webbplats som ägs av Xcen men inriktat på konsumenter. På sidan https://ljuskoncept.se/koksbelysning-led-lister-koksbank/ hittar du tips när det gäller köksbelysning och där rekommenderas 15 W/m under överskåpen. Där kan man också hitta fler guider och fylla i ett formulär för att få hjälp med att välja produkter som passar på platsen och som passar ihop. Den
strom_robert: Uppdatering! Nu är allt klart, valde plejd som styrning. Smidigt, fas, nolla, jord och pushtråd. Drog flexslang med 5 kablar. Valde att dra all belysning till en extra "central" där plejdrarna även installerades. Även all belysning som inte går via plejd är dragen till denna central om man senare vill installera mer smart styrning. Inget jag hade kopplat själv även om jag vet hur det
Hjälpmedrenovering: [citat] Tack, får bli en kurs först. Min kompetens är inte på den nivån.
Hammare&Spik: [citat] Själva ljuskällan kan jag byta ut och testa med en annan. Kanske det som spökar
HusISkogen: Toppen tack! Mycket uppskattat med ditt svar. Vi har inte tagit tag i det här projektet att laga lamporna än men det blir nog något för våren. Vi är ju inga proffs utan glada amatörer så går det så går det, annars får man väl bara hosta upp pengarna på nya. Men helt klart smidigt om vi skulle fixa att byta lamporna själva. Tack för all hjälp!
Claes Sörmland: Och dessa fasadlampor som numera skruvas upp på alla nybyggda och gamla hus. Var kom de ifrån och varför?
knoen: Hej Har ett kontaktstycke till ledlampor/slinga till Dansai/Scanbad och skulle vilja hitta rätt kontakt så jag kan komplettera med ledlist. Vet någon vad för kontakt jag behöver som passar i kontaktstycket? [bild]
etompau: Testa med att justera känsligheten på touchkontrollen mha ratten mitt på trafon. Ny touchdimmer, max 80 W: https://www.lampgrossen.se/produkt/5500-SC-Trafo-12V-med-touchfunktion
S0MMER: Välkommen till forumet! Först vill jag säga det som bör sägas. Är man osäker så kan det vara klokt att anlita en elektriker, det ligger alltid på dina axlar om det kopplas fel även om någon här på forumet ger dig tips. Med det sagt, jag skulle bara kopplat som det sitter idag fast till den nya strömställaren. Såg dock inte vilken färg tändkabeln hade, ta gärna en bild på
Jo-han: Svarar mig själv då jag fick svaret av en som vet… Det spelar ingen roll vilken som är vilken!
Robblids: Rubriken är slarvigt Översätt från engelska. Men. Jag söker ”2-way centre retractable switch. En väggströmbrytare som utgår från mitten som har både upp och ner tryck. Dessa för att kopplas ihop med mina Shellys som jag redan har inkopplade. Bild för inspiration. Jag gillar designen på dessa. Men behöver inte nödvändigtvis vara den modellen om ni har några tips.
useless: [citat] Då är det klenspänning... Lågspänning är 120 till 1500 VDC.
Adam.jn: Hej! Vi kommer att ha en köksö 3m x 1,2m. Spishällen kommer att vara i denna (centralt på ena långsida). Ovanför spishällen kommer vi ha en integrerad takfläkt innehållandes 8 spotlight. Den ger ju så klart inte optimal belysning på hela ön så nu går vi och grubblar över vilken belysnings komplettering som blir snyggast. Vi står inför 2 alternativ: Antingen satsar vi på en
Dan1891: [citat] Ja, det är nog inte helt bra, du lär ju inte få till nån dragavlastning för sladden i en sådan brytare.
para: Allt går att lösa. Vill du inte ha en synlig sladd får du fräsa in den i taket eller köpa en batterilampa.
etompau: [citat] Utan att veta så borde en hel slinga fungera även om den andra slingan är defekt på något sätt. Dock är min uppfattning att dessa drivdon är hållbara grejor, den svaga länken brukar vara dioderna i spottarna. Vid en snabb sökning hittade jag ett drivdon, 60 W, CC, push-dim, kan ev. passa. https://www.styrgrossisten.se/product/tci-led-driver-dc-maxi-jolly-hv-bi-60w-250-700ma-am
Mats Ericson1: [citat] Exakt, vill ha ett naturligt varmt nedtonat ljus, lika det man får med halogen. Vanliga dimbara LED blir för kallt och artificiellt när man dimmar och s k Dim to Warm LED blir alldeles för orange. Jag har det på spotramper i hela huset. Tack för tioset, har beställt dessa och hoppas de är bättre än Osrams variant.
etompau: Det är säkerligen görbart. Du får jobba efter principen trial&error.
Perrekk: [citat] Stort tack för tydlig förklaring. Jag får kolla med elektrikern var den nya pucken går att placera. Men det ska nog finnas någon plats att placera den i anslutning till vägglampan. Tack återigen
Höghus: Uv-ljus kan nog komma in en del, taket är trapetsskivor i plast. Iofs uv-skyddad men det kanske går igenom. Å andra sidan är befintlig belysning kopplad med någon form av EK, garanterat inte uv-skyddad. Den har inte ramlat ner än... /Höghus
Granström2: Led spottar är väl Hennes och Mauritz 1980 stil. Välj något modernare.
Keiller: [citat] Nyfiken fråga, varför känns inte LED-rör aktuellt? Det är i mitt tycke lite onödigt och lite dyrt att byta ut hela armaturerna när det räcker att bara byta ut de gamla lysrören mot LED-rör?