Som ni ser på bilderna så har jag kopplat med dimmerpuck och försökt följa ritningen men det blir inte rätt.

Har jag tänkt fel när jag har kopplat eller är det något annat?

Spottarna är dimmbara.

Symbolen S är grå tråd ner till tryckknappen
Pilen är en grå tändtråden till spottarna
Neutral är kopplad med lampan
Fasen är kopplad med tryckknappen
 
  • Närbild på en öppen dimmerpuck där eltrådarna är anslutna enligt användarens beskrivning av kopplingsschemat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation av dimmerpuck med exponerade kablar och komponenter i ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller instruktionsblad för dimmerinstallation med kopplingsschema och textinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en fjäder bakom brytaren (återfjädrande)?
Har du koll på att väggbrytaren inte lägger spänning på S när den (brytaren) är opåverkad?
 
Ja jag har fjäder. Jag ska mäta det och återkoppla.
 
KabelKalas KabelKalas skrev:
Neutral är kopplad med lampan
En mening som kan tolkas på olika sätt. Har du kopplat nollan enligt dimmerpuckens anvisning?
 
Vad är den svarta tråden som vi ser på brytaren?

Och som sagt har du neutral kopplad till dimmern?
 
Så det fanns faktiskt 30 v på pucken (markering S) även om tryckknappen är påverkad eller opåverkad.

Neutralen från lampan är kopplad till N på dimmerpucken som i sin tur går till resten av neutralerna i dosan.

Den svarta är mellantråd till en annan tryckknapp i rummet.
 
KabelKalas KabelKalas skrev:
Så det fanns faktiskt 30 v på pucken (markering S) även om tryckknappen är påverkad eller opåverkad.

Neutralen från lampan är kopplad till N på dimmerpucken som i sin tur går till resten av neutralerna i dosan.

Den svarta är mellantråd till en annan tryckknapp i rummet.
Ser ut som att grå och svart fk sitter i samma plint på brytaren, gör de det? Det är isf felkopplat
 
KabelKalas KabelKalas skrev:
Den svarta är mellantråd till en annan tryckknapp i rummet.
Och hur är det kopplat på den brytaren, sitter fjädern åt rätt håll där?

Jag skulle börja med att koppla bort den, få det att fungera med en brytare. Minimera möjliga felkällor.

KabelKalas KabelKalas skrev:
Så det fanns faktiskt 30 v på pucken (markering S) även om tryckknappen är påverkad eller opåverkad.
OM du mäter 30V på "S" när brytern är i läge till. Så är något fel. När brytaren är till så kopplar den 230V till S. Antingen mätfel, eller ett riktigt fel.
 
Löste sig, det var fel på dimmern.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.