Hej håller på att välja styrsystem för en renovering av en lägenhet och har läst en del bla tråden KNX Vs Plejd som är intressant. Vi gillar initialt Lutron mycket pga flexibiliteten vilken jag själv har svårt att bedömma. Har även blivit informerad att placeringe av drivers med Lutron blir enklare då dessa kan instaleras centralt och inte vid armaturen (vilket blir problematiskt i en gammal lägenhet om man inte vill sänka taket) och att instalation av Lutron pga detta blir billigare rätt eller fel? Jag tänker att i båda fallen måste ju el dras fram till ljus armaturen. Vi är inte teknik nördar som nämndes i KNX vs plejd tråden.

Synpunkter?

MrJay
KNX och de andra är ämnade för helt olika ändamål. Ska vi dra det hårt så är det Dali du ska titta på för belysning istället för KNX. Dessutom finns öppna lösningar som Zigbee osv. men du verkar vara mer inriktad på proprietära lösningar.

MrJay MrJay skrev:
KNX och de andra är ämnade för helt olika ändamål. Ska vi dra det hårt så är det Dali du ska titta på för belysning istället för KNX. Dessutom finns öppna lösningar som Zigbee osv. men du verkar vara mer inriktad på proprietära lösningar.
Vi har erfarenhet av KNX som styrsystem för en bostad vi har utomlands och det var dyrt att uppgradera och ställa om från halogen till LED för en del år sedan.

För att förtydliga så är det Dali plus Lutron som vi preliminärt valt men svårt när man inte är så tekniskt intreserad.

Jag har svårt att tänka mig att KNX blir dyrare än Lutron.
Kombinationen KNX+DALI är valet jag rekommenderar!

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.