Byggahus.se
Hej,
Har en taklampa som jag undrar om jag kan addera en stickpropp till och koppla in i takuttaget. Från taket går det två bruna och en blå.
Tack på förhand.
 
  • Inuti en taklampa med två bruna och en blå ledning synlig samt anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en taklampa med två bruna och en blå tråd som sticker ut från takuttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du två strömbrytare på väggen?
Vart gå dom bruna inne i kontakten, hur ser kontakten ut (hur många stift/hål) om du tar bort nuvarande lampan från den?
Har du jordade vägguttag i rummet?
 
På väggen sitter en strömbrytare/dimmer som styr taklampan och nedanför ett uttag.

På andra sidan väggen för strömbrytaren/uttaget finns några kopplingsdosor uppe vid taket. Bifogar några bilder på dem.
 
  • Strömbrytare eller dimmer uttagen från väggen med synliga elledningar och öppet utrymme bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en öppen eldosa med synliga kablar och en strömbrytare i en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggyta som visar en samling av elektriska kablar och kopplingsklämmor inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsdosa i vägg med synliga ledningar och isolertejp, redo för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns frågetecken här då det är en gammal anläggning som moderniserats. Ursprungligen har troligen uttaget i taket varit kronkopplat, styr från en strömbrytare med två vippor. Nu sitter en dimmer där istället som är trappkopplad. Det går inte ihop. Dimmern kanske istället kopplad som växlande kron eller helt enkelt felaktigt inkopplad.

Man kan också undra hur uttaget i taket är kopplat då det går in tre ledare. Det sitter redan en stickpropp dör. Varför? Vad visar bilden?? Är det en annan armatur, som fungerar? Den armaturen ser i så fall ut att vara dubbelisolerad.

Du har ett gammalt isolerat rum med ojordade vägguttag. Uttaget i taket hoppas jag därför ser ut så här.
Vit takuttag utan jordanslutning och en synlig skruv för montering.

och inte så här, inget jordstift som sticker ut:
Närbild av ett ojordat vägguttag utan jordstift.

Om befintlig lampa fungerar så ser jag inte att du måste kontrollera något mer, utan du kan montera en sladd av denna typ till din nya armatur och plugga i.
Vit stickpropp med ansluten vit kabel och exponerade färgade ledningar vid änden: blå, brun och grön/gul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.