Hallå!

Har idag ett badrumsskåp med inbyggd belysning samt eluttag. Men detta ska bytas mot en annan variant. Skåpet jag ska byta till har ingen inbyggd belysning eller eluttag, utan jag ska köpa IKEA’s ”VÅTHULT” separat. Vad jag kan se på monteringsbeskrivningen ska enbart den blåa samt bruna kabeln kopplas in i lampan. Vad gör jag då med den jordade samt svarta kabeln (som jag antar är till för eluttaget?). Räcker det med eltejp eller ska dessa isoleras på annat sätt?

Något som dessutom kan svara på vad dom svarta smalare kablarna är till för som till vänster kopplas till nån liten grön sak?

• Elkablar och anslutningar inuti ett badrumsskåp med inkluderade kopplingar och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en VÅTHULT lampas elektriska kopplingsschema med markerade kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tråd är tändtråd till belysningen, brun tråd är fast fas.
De oanvända trådarna isoleras med någon typ av kopplingsplint.

Misstänker att det är FK-/FQ-tråd idag, den ska ovillkorligen omgärdas av någon typ av isolerande hölje som tex flexslang.
Aktuella kopplingsboxen ser ut att vara avsedd för kabel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Enklast blir nog att sätta en kopplingsdosa där nuvarande sladdar läggs om de kommer rakt ut från väggen. Alternativt ta bort dem från befintlig dosa om sådan finns.

från dosa/kopplingsdosa, dras en utanpåliggande kabel till lampan.

De trådar du har idag får inte dras fritt till lampan utan ska skyddas av ytterligare ett hölje, som flexslang. Men den kommer troligen vara svår att få dit bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.