useless
useless: Det är ju väldigt svårt att misslyckas med det där. Inkommande fas på L och tändtråd till respektive lampa på pil-ut. Vart trådarna satt på den gamla brytaren är ganska ointressant.
8 svar · 828 läst
·
GK100
GK100: [citat] Du har två konventionella trappkopplingar där med vit och grön som mellantrådar och bruna tändtrådar. Samhörande funktioner upp och nedtill på gamla brytaren så kan du översätta mot den nya. Detta är ett av fallen där det inte gör något att bryta lite mot den annars så heliga regeln att man ska förstå innan man kopplar in eller om något. Har du instrument kan du börja
3 svar · 916 läst
·
T
Tobias P: Nä, lampan är hel. Ska byta dimmern. Ja, jag trodde det skulle vara en enkel väg att kolla på en lampa. Tydligen inte. Får nog bli att kolla på dimmern helt enkelt.
8 svar · 1,4k läst
·
rickardg
rickardg: Instämmer i kören om ny ojordad kabel som levereras färdig med strömbrytare då armaturen ser ut att vara i icke ledande material där kabeln går invändigt så jordning har ingen funktion. Kom ihåg att dragavlasta kabeln när du byter ut den, antingen med för ändamålet färdig plastbit eller slå en (inte allt för hård) knut på kabeln inuti lampan innan den går ut ur marmor(?)delen
50 svar · 5,8k läst
·
L
lassestridfelt: ok tack alla för er hjälp Gott Nytt År
10 svar · 613 läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Du måste Byta hela spotten. Det ligger en driver i hålet som spotten är monterad i som kan vara trasig. Dra ner spotten, den sitter uppspänd med fjädrar. Det brukar vara lättast att försöka komma in med en kniv eller liknande i ena kanten och sedan dra ner. Var försiktig för fjädrarna kan vara rätt så spända. /edit När jag tittar på bilden bord du kunna komma upp med
3 svar · 1,2k läst
·
K
Kardan79: [citat] Jag bytte takpladond i mitt förra badrum, och har satt upp en i nuvarande badrum. Bägge var utformade för att ha heltäckande bakstycke. Bakstycket har haft en gummigenomföring för kabel. Bytte "glob" i morsans gästbadrum i somras, och den hade en gummi-/plastplatta med kabelgenomföring som låg närmast tak/vägg. Tror att det var en IFÖ. Jobbade för ca 25år sedan med att
21 svar · 2,8k läst
·
A
avh67f: [citat] Ja dilato har rätt. Det räcker bra med ip X3 där. 50 cm som nämns handlar om saker som placeras inom det måttet från ett horisontellt plan. T ex ett vägguttag utomhus på lägre höjd än 50 cm. Då ska det vara ip X4. På en husvägg ovan dörr är det inte aktuellt då det är en bra bit över. Se detta:
5 svar · 1,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: Väldigt vanligt fel när lampan börjar ge upp. Är det en helt sluten och liten armatur så går lampan varmare än tänkt och livlängden minskar eftersom både drivelektroniken och lysdioderna ogillar värme. Fått byta 3 st IKEA Trådfri-lampor från 2017 helt nyligen pga blinkande. Det har varit i främst gamla badrumsarmaturer som är små, helt täta och inte ventilerar lampan. Trots att
1 svar · 841 läst
HiddenDingo
HiddenDingo: Blev tillslut så att jag helt enkelt kopplade bort dimmern och satte en knapp på strömsladde. Dimrar aldrig denna lampan ändå och kostnaden för dimmer blev orimligt hög med tanke på frakt, importavgift, och allt annat. Dimmern fick sitta kvar (utan kablar) för att det skulle gå att fästa mässingsknappen. Som kuriosa brann vår L2 av helt och hållet idag, mindre kul (tur att grannen
5 svar · 975 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] I så fall är ju inte drivdonet Trådfri rätt val. [citat] Beror t.ex. på var det finns ström till drivdonet, även inuti i skåpstommarna förekommer eller på undersidan av dem.
2 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det ser ut som en gammal EKKJ. Om du tittar närmare bör det finnas en siffermärkning av ledarna. Det säger dock lika lite som färger utan används bara för att identifiera ledarna i varsin ände. Hur du kan använda denna kabel får du ta reda på genom att se hur den är inkopplad i matande ände. Du behöver med säkerhet ta reda på vad som är fas/tändtråd, nolla och skyddsjord. Det
1 svar · 651 läst
·
L
Anonymiserad 618974: Dessa verkar brinna ibland. Hade valt annat fabrikat.
2 svar · 1,0k läst
·
K
Kardan79: [citat] Tack!!! Den tanken slog mig inte. På bilden har jag inte klippt slangen i rätt längd, eller värmt den. Ska ut i förrådet och leta rätt på lillalimpistolen. Sen på med slang, fylla botten med lim och direkt efter värma slang. Borde bli bra.
2 svar · 982 läst
·
L
Lortbosse: Toppen. Tack för svar!
4 svar · 1,6k läst
·
I
InsidersUnited: Det är väl en sådan här du letar efter ? Eller har jag fel. https://www.tradera.com/item/1614/655224754/utrusta-lampknapp
5 svar · 1,2k läst
villa21
villa21: [citat] Mätte spänning på den svarta, så kopplade och blev succé. Tack för hjälpen
6 svar · 625 läst
·
prototypen
prototypen: Den elektroniska ballasten trivs inte med LEDrör. Men om om du kopplar fas till tråden som suttit i klämma 1 Kortsluter de som suttit i 2 och 3. Kopplar nollan till 4:ans tråd så ska det lysa. LEDstartern kan du lägga i en byrålåda Protte
1 svar · 677 läst
·
T
The Natural: Hej! Nu har jag lyckades! Jag raderade alla spottar och sen installade en i tagit så jag har 20 enheter. När alla var installerade kunde jag göra precis allt jag önskade mig med scenario och tryknapps funktioner! God Jul !
6 svar · 4,0k läst
Tomtom79
Tomtom79: Då återstår det väl bara att mäta sig fram på något sätt. Har du inget mätverktyg så kan man ju pyssla lite med batterier, lampor osv. Oavsett, mitt råd (som ofta förr) är att använda pengarna du sparade på att skippa elektrikern till att köpa ett mätinstrument. Antingen en spänningsprovare eller en multimeter av bra kvalitet. Så kan du nu och i framtiden mäta före du kopplar
4 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: Om led-listens drivenhet/trafo är dimbar på primärsidan (230 V) så kan det fungera. Du får kolla spec. för grejorna du har tänkt köpa.
1 svar · 641 läst
G
GoGetLost: [citat] Schneider har en vriddimmer där neutral kan anslutas för att dimmra ännu lägre last men den behöver inte neutral för att funka vanligtvis. Denna vriddimmer kräver neutral för att fungera
13 svar · 1,1k läst
·
K
Kardan79: [citat] Det krävs nog att det är rätt elektriker för att få det där att funka. Inkopplingen är inget problem, gissar jag, men sen. Blir nog du som får fixa, misstänker jag.
7 svar · 501 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Var köper man knärotsplantor? Frågar åt en vän.
223 svar · 46,6k läst
·
M
Mam12: [citat] Okej 👍
18 svar · 1,6k läst
·
M
18 svar · 1,6k läst
·
G
GoGetLost: Har man en dimmer så ska man ha dimbara ljuskällor. Ingen dimmer mår bra av icke dimbara ljuskällor, speciellt inte puckar tex plejd
4 svar · 1,9k läst
R
Rebecka Källquist: [citat] Tack! Blir nog att ta in en elektriker här och få det ordentligt och säkert gjort!
2 svar · 950 läst
·
Rippen85
Rippen85: Problem två löser du med plejd istället. Du köper ju liksom inte franska bilar eller hur...
3 svar · 1,2k läst
·
B
Bengt_5211: [citat] Om det finns plats i lampornas kåpor för dessa sladdmonterade lamputtag med måtten 58x50x30 mm så är det väl ett bra sätt att montera enkla lampkrokar i respektive tak, vilket borde innebära att lampkåporna sluter tätt mot taken.
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.