Hej
Har en gammal lampkrok som någon satt fast i gipstaket men jag satte lampan i en ny krok. Nu vill jag få bort denna gamla krok och fixa taket (gips) där hålet är. Det är lite poröst just där det gamla är.
Skruvade ut kroken men själva gipsankaren sitter kvar i gipstaket. Hur gör jag för att fixa till gipstaket i köket? Om jag försöker dra ut ankaren känns det som mer av gipset kommer loss. Låter jag den sitta i och skruvar in den mer? Vad använder jag för spackel?
Ja hur gör jag ? Kan inget sånt här innan.

• Gipsankare kvar i ett vitt tak med poröst område runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsankare i vitt gipstak med synligt hål, bredvid en ny fastmonterad lampkrok med sladd.
    Skapa konto
  • Bild på ett gipstak med ett synligt gipsankare och skador runt ett hål där en gammal lampkrok suttit. En vit lampskärm syns delvis.
    Skapa konto
Jag skulle ta bort expandern.

...och sedan hyvla bort sådant som sticker ut med en kniv eller rakblad, sedan spackla.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Man brukar använda en metallborr, och borra bort gipsankaret. Men du kan peta sönder gipsen precis runt ankaret, så kan du trycka ankaret genom taket. Att det ligger kvar uppå gipsskivan gör ingenting. Sen kan du börja spackla. Men du får nog göra det i många etapper då hålet är så pass stort. Det är bra om du har en liten bit gips, som du täljer till, och limmar fast i hålet först. Det behöver inte vara snyggt, utan bara så det fyller ut hålet så mycket som möjligt. Sen går det snabbt att spackla.

det är inget gipstak för övrigt utan masonit.....sen vad det är under vet jag inte.

• Gilla
Sofi45
  • Laddar…
Vad är det för spackel till masonitskiva?

janwide
S Sofi45 skrev:
Vad är det för spackel till masonitskiva?
Jag brukar köra modellgips när det är tjocka lager för att det stelnar fort. Nackdelen är att det stelnar väldigt fort! så man måste vara snabb. Det är också hårt så det är svårslipat. Annars kan du spackla med vilket spackel som helst i detta fall.

Bäst är kanske att fylla upp det tjockaste med gips och sedan finspackla med till exempel snickerispackel.

Och som sagt tidigare. Sätt igen hålet med någon skiva eller liknande så att du får ett mothåll innan du börjar spackla.

• Gilla
Sofi45
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.