U
Jag har Bäve med tre ljuskällor och den går att dimmra. Köpte en för att bygga om så den skulle gå att dimmra, men när jag skruvade isär den så stog det på drivdonet ”trailing edge dimmable” instansat i plasten. Även fast det står på Ikeas hemsida att den inte går att dimmra.

Är du sugen på den med 5 st så är det värt att åka till butiken och öppna förpackningen och titta vad det står på drivdonet. Tror den med 5 spotar drivas av dubbla dirvdon så det kan va annorlunda än den med 3.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Intressant! Jag har en Bäve med 5 ljuskällor på landet men har inte provat att dimma den. Nu ska jag ha en bra spotlight i köket hemma så det passar bra att testa med en Bäve även där.

Redigerat:
U
ClasseClas ClasseClas skrev:
Intressant! Jag har en Bäve med 5 ljuskällor på landet men har inte provat att dimma den. Nu ska jag ha en bra spotlight i köket hemma så det passar bra att testa med en Bäve även där.
Jag är inte helt säker men jag tror de har uppdaterat drivningen i den nån gång sen den först kom ut. Har för mig att jag läste det någonstans när jag skulle bygga om den vi köpte, att ett av sätten att Moda inte gick efter ett visst år. Men har du en så är det ju bara att kolla på den först :)

ClasseClas
Då ska jag kolla lampan på landet från 2021 och ta hem den om den är dimbar.

U
jag köpte vår i januari, så det är den senare varianten som är dimbar, den första tror var inte det. Men att Ikea inte har ändrat informationen på hemsidan, iaf för 3 lamps modellen.

ClasseClas
U Utsliten och utdömd skrev:
jag köpte vår i januari, så det är den senare varianten som är dimbar, den första tror var inte det. Men att Ikea inte har ändrat informationen på hemsidan, iaf för 3 lamps modellen.
Aha, jag fattade fel.

ClasseClas
Update: Jag fimpade IKEA-spåret främst pga ljuskällorna bländar en del och att jag ville vara 100% säker på dimringen.

Det fick istället bli en Hidealite Focus Track Micro Kit extrautrustad med Honeycomb Focus, ett bikakeraster som bländar av ljuset ännu mer.
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/spotlights/tracklight-1-fas/focus-track-micro-kit-_-662598
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tillbehor/tracklights/honeycomb-focus-_-662610
Hidealite Focus Track Micro Kit med vit finish, tre justerbara spotlighter på skena, mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hidealite Focus Track Micro Kit spotlight med Honeycomb bikakeraster som minimerar bländning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har Bäve med tre ljuskällor och den går att dimmra. Köpte en för att bygga om så den skulle gå att dimmra, men när jag skruvade isär den så stog det på drivdonet ”trailing edge dimmable” instansat i plasten. Även fast det står på Ikeas hemsida att den inte går att dimmra.

Är du sugen på den med 5 st så är det värt att åka till butiken och öppna förpackningen och titta vad det står på drivdonet. Tror den med 5 spotar drivas av dubbla dirvdon så det kan va annorlunda än den med 3.
EDIT: bah, läste svaren längre ner nu.

Detta är ju superintressant! Har det fungerat bra att dimma över tid? Inget flimmer eller andra konstigheter?

BÄVE är ju ultimat pga sin storlek och pris men tyvärr helt värdelös för min del pga att den inte går att dimma. Vi har dom på jobbet och i princip alltid avstängda för att alla tycker de lyser för starkt. Har planerat att installera "ett riktigt" spotlight skensystem men det kommer ju bli så jäkla dyrt.

U
Lefty44 Lefty44 skrev:
EDIT: bah, läste svaren längre ner nu.

Detta är ju superintressant! Har det fungerat bra att dimma över tid? Inget flimmer eller andra konstigheter?

BÄVE är ju ultimat pga sin storlek och pris men tyvärr helt värdelös för min del pga att den inte går att dimma. Vi har dom på jobbet och i princip alltid avstängda för att alla tycker de lyser för starkt. Har planerat att installera "ett riktigt" spotlight skensystem men det kommer ju bli så jäkla dyrt.
Jo den flimmrar lite när man dimmar superlågt, men det gör ju många dimbara led. Inget som är superjobbigt då Jag dimmar den med en plejd så kan ställa lägsta nivån bra.

• Gilla
Lefty44
  • Laddar…
Tracklite från hidealite eller vinga är 👌👌välj längd eller kapa önskad själv. Finns vinklar, olika storlekar på spotlights och enkla att flytta runt på skenan efter exakt vart man vill ha dem ^^ dimbara och finns i olika kelvingrader efter tycke ^^

• Gilla
Lefty44
  • Laddar…
Isabell Osju Isabell Osju skrev:
Tracklite från hidealite eller vinga är 👌👌välj längd eller kapa önskad själv. Finns vinklar, olika storlekar på spotlights och enkla att flytta runt på skenan efter exakt vart man vill ha dem ^^ dimbara och finns i olika kelvingrader efter tycke ^^
Tack, ja Hidealite ligger bra till då man kan få ett kit med 3 st spottar + 2 m skena för 1600 kr.

Vinga hade jag missat, fina, men lite dyrare. Budgetmässigt hade en IKEA BÄVE passat bäst, om den gått att styra via telefon och dimma.

Tack :)

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur gick det att dimma 5-spottaren?

ClasseClas
A Andreas2963 skrev:
Jag testade aldrig utan valde Hidealite till köket istället. Dimbara och med bättre fokuserad ljusspridning.

• Gilla
Andreas2963
  • Laddar…
A Andreas2963 skrev:
För den som söker kring detta: Jag skaffade en IKEA Bäve 5-spot och kopplade in till Plejd DIM-02. Bakkantsstyrning. Går alldeles utmärkt och flimmerfritt utan något störande ljud från armaturen. Dock så kommer vi välja annan armatur då 2700k blir väldigt gult i den tänkta miljön. Lutar mot Hide-a-lite Optic Trac XXS istället.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.