Tja!
Är i full gång o bygga vårat nya kök, ska snart planera ut för var alla spottar i taket ska sitta, samt alla brytare till de olika belysningarna, även uttag.
Behöver lite hjälp på vägen
Har köpt in
Bänkbelysning hide a lite 3000k 6st, tänker 4 st på "kökssidan" och 2 på andra sidan
Vitrinskåpsbelysning hide a lite 2700K, kommer sitta samma typ av spottar i fönster, men tändas med olika brytare givetvis.
Hide a lite 3000K takdownlights, har köpt hem 3x6pack, men funderar lite på hur många jag behöver för att få en bra arbetsbelysning i köket, hur hade ni placerat spottarna enligt min "planskiss"?
Var hade ni placerat de olika brytarna, hur hade ni kombinerat de?
Några uttag vi inte bör missa att montera?
Är i full gång o bygga vårat nya kök, ska snart planera ut för var alla spottar i taket ska sitta, samt alla brytare till de olika belysningarna, även uttag.
Behöver lite hjälp på vägen
Har köpt in
Bänkbelysning hide a lite 3000k 6st, tänker 4 st på "kökssidan" och 2 på andra sidan
Vitrinskåpsbelysning hide a lite 2700K, kommer sitta samma typ av spottar i fönster, men tändas med olika brytare givetvis.
Hide a lite 3000K takdownlights, har köpt hem 3x6pack, men funderar lite på hur många jag behöver för att få en bra arbetsbelysning i köket, hur hade ni placerat spottarna enligt min "planskiss"?
Var hade ni placerat de olika brytarna, hur hade ni kombinerat de?
Några uttag vi inte bör missa att montera?
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Hide-a-lite rekommenderar 1 spott per 2 kvm i sin guide, se här: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Sätt inte spottarna för långt ut från högskåpen, det blir lätt att man skuggar innehållet då. Tänk också på hur ffa högskåpen öppnas så att dörren inte skuggar för mycket.
Ett annat tips är att inte sätta alla spottar på rad, det blir ofta en korridorskänsla då. Vi har 2-1-2 i vårt kök, ca 1,5m emellan.
Nu hade du redan köpt bänkbelysning i form av spottar(?) men själv föredrar jag led-list under skåpen, gärna sk cob-led som ger ett väldigt enhetligt ljus.
Var skall spisen vara?
Ett annat tips är att inte sätta alla spottar på rad, det blir ofta en korridorskänsla då. Vi har 2-1-2 i vårt kök, ca 1,5m emellan.
Nu hade du redan köpt bänkbelysning i form av spottar(?) men själv föredrar jag led-list under skåpen, gärna sk cob-led som ger ett väldigt enhetligt ljus.
Var skall spisen vara?
Vad tycks om något sånt här? 13 downlights i taket på cirka 22kvm?
Röda duttar är belysning under bänkskåpen
Hällen kommer vara på ö-delen ut mot vardagsrummet, tänkte även sätta 2 takdosor där ifall man vill ha hängandes lampor med 2700K för stämningsbelysning.
Röda duttar är belysning under bänkskåpen
Hällen kommer vara på ö-delen ut mot vardagsrummet, tänkte även sätta 2 takdosor där ifall man vill ha hängandes lampor med 2700K för stämningsbelysning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag skulle nog säga att över köksahalvön är det bättre med hängande lampor för arbetsbelysning än spottar.
Hur tätt spottarna behöver sitta under överskåpen beror på spottarnas ljusstyrka och spridningsvinkel. Ofta behöver de sitta rätt tätt för att det ska bli jämn belysning av bänkskivan och inte upplysta punkter.
Hur tätt spottarna behöver sitta under överskåpen beror på spottarnas ljusstyrka och spridningsvinkel. Ofta behöver de sitta rätt tätt för att det ska bli jämn belysning av bänkskivan och inte upplysta punkter.
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
399 kr inkl moms
Läs mer
Oj tror du det? Jag tänker att jag gärna vill ha båda, takspottar i 3000k samt hängande lampor i 2700k, men givetvis så kan man ju se det i efterhand.BirgitS skrev:
Jag skulle nog säga att över köksahalvön är det bättre med hängande lampor för arbetsbelysning än spottar.
Jag har köpt dessa https://www.elbutik.se/product.html...MIhfyZ2vTSiwMVdxiiAx1gnjDHEAQYASABEgITo_D_BwE till belysning under skåpen. 4 på höger sida samt 2 på vänster sida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vi har en ledlist från Ikea och jag har för mig att den ger 300-400 lumen per 60 cm och det tycker vi är för svagt som arbetsljus i köket. Du har köpt spottar som bara ger 225-240 lumen så det låter mer som spottar avsedda som fin belysning i vitrinskåp eller så får du ha dem med 30 cm mellanrum.
Men du har ju köpt dem så det är ju bara att pröva om du tycker det lyster tillräckligt starkt och ger tillräckligt jämnt ljus över bänkytan.
I Hide-a-lites guide står det väl att om man har G2 i taket som arbetsbelysning så bör det inte vara mer än 60-80 cm emellan.
Ber om ursäkt om jag skriver fel eftersom jag har feber.
Men du har ju köpt dem så det är ju bara att pröva om du tycker det lyster tillräckligt starkt och ger tillräckligt jämnt ljus över bänkytan.
I Hide-a-lites guide står det väl att om man har G2 i taket som arbetsbelysning så bör det inte vara mer än 60-80 cm emellan.
Jaha okej, jag hade en konversation med leverantören till spottarna, ELbutik, där rekommenderade de just dessa spottar för starkare arbetsbelysning, men anser ni att de är fel så är det inte mer än o skicka tillbaks de och köpa andra.BirgitS skrev:
Vi har en ledlist från Ikea och jag har för mig att den ger 300-400 lumen per 60 cm och det tycker vi är för svagt som arbetsljus i köket. Du har köpt spottar som bara ger 225-240 lumen så det låter mer som spottar avsedda som fin belysning i vitrinskåp eller så får du ha dem med 30 cm mellanrum.
I taket har jag köpt Hide a lite optic S Quick 3000k
I vitrinskåp samt i fönster så har jag köpt Hide a lite spot mini Vp 2700k (80-85lm)
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
Jo absolut, men vi är i rivningsstadiet nu, därav kommer det ta ett tag innan vi kan prova spottarna, därav frågade jag här innan allting var klart.BirgitS skrev:
Kan absolut testa och se om spottarna lyser bra sen, eller om diskmaskin funkar som det ska, eller om väggfärgen är tillräckligt ljus, men frågar hellre innan jag gör.
Ojdå är det såpass? Är ledlist dominerande ang bänkbelysning? Något tips på bra list isf?P pbh.e skrev:
Nja, så kategorisk ska man nog inte vara. Skenor behöver inte vara så väldigt snyggt heller enligt vissa. Smaken är som baken.
I ett kök kan det i princip aldrig bli för mycket ljus.
Som allmänbelysning hade jag kört med downligts i taket, men färre, starkare och med bättre spridningsvinkel. 36 graders vinkel ger skuggor. T.e.x. Hide-a-light Comfort G4 Quick ISO Tilt 60 är bra.
Över köksön hade jag satt en belysningskena, Hide-a-light Focus Track och antingen satt spotlights med ljuskällor med 60 graders spridningsvinkel även här eller sk. adaptrar https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-litetrac-adapter-1-fas och hängt ner snygga skärmlampor.
Under skåpen kör du led-list. Satte IKEAs MITTLED nyligen i ett kök som jag tyckte gav gott och väl tillräckligt ljus, dock tyckte jag monteringen var lite svår att få bra. Alternativ kör du Hide-a-light Extend 2 under bänkskåp. Har ungefär samma ljusspec om jag inte minns helt fel.
I ett kök kan det i princip aldrig bli för mycket ljus.
Som allmänbelysning hade jag kört med downligts i taket, men färre, starkare och med bättre spridningsvinkel. 36 graders vinkel ger skuggor. T.e.x. Hide-a-light Comfort G4 Quick ISO Tilt 60 är bra.
Över köksön hade jag satt en belysningskena, Hide-a-light Focus Track och antingen satt spotlights med ljuskällor med 60 graders spridningsvinkel även här eller sk. adaptrar https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-litetrac-adapter-1-fas och hängt ner snygga skärmlampor.
Under skåpen kör du led-list. Satte IKEAs MITTLED nyligen i ett kök som jag tyckte gav gott och väl tillräckligt ljus, dock tyckte jag monteringen var lite svår att få bra. Alternativ kör du Hide-a-light Extend 2 under bänkskåp. Har ungefär samma ljusspec om jag inte minns helt fel.
Klicka här för att svara