Hej
Har en lampa avsedd för fast installation, se bild. Är det Ok att installera en jordad lamppropp direkt i lampan istället?
Och sen ansluta till uttaget i taket som är jordat. Lite osäker så frågar här, innan jag börjar skruv. Tack 🙂
Har en lampa avsedd för fast installation, se bild. Är det Ok att installera en jordad lamppropp direkt i lampan istället?
Och sen ansluta till uttaget i taket som är jordat. Lite osäker så frågar här, innan jag börjar skruv. Tack 🙂
Tack, antar en vanlig sådan här bör gå bra?J Josth skrev:
Det låter som ett lite slumpmässigt val, eller var det så att du noterade att armaturen ska jordas, har koll på om uttaget är jordat/inte jordat och valde lamppropp utifrån det?C Cissisv skrev:
Om uttaget är jordat, då har du valt rätt lamppropp. Annars inte (och dessutom skulle en armatur som inte ska jordas vara att föredra).
En armatur/apparat som har jordanslutning ska alltid anslutas med jordad kabel och jordad kontakt, finns inga undantag.K Kardan79 skrev:
Edit:
Att armaturen sen ansluts till ett ojordat uttag i ett rum som har skyddsmetoden "isolerad miljö" är en annan femma.
Redigerat:
Ok. Jag hade fel, och borde verkligen ha varit tyst. Särskilt som det gäller el.Demmpa skrev:
Det är dock ENBART i teorin som det inte monteras armaturer som egentligen ska jordas i ojordade uttag.
Har jag fel även i att TS lyckades välja rätt lamppropp, men av fel orsak?
Det lät så oerhört slumpartat, därav min fråga. Att välja lamppropp enbart baserat på att uttaget är jordat låter så otroligt fel i mina öron.
Redigerat:
Du måste skilja på hur armaturen ska bestyckas och var den ansluts.K Kardan79 skrev:
Används armaturen i ett rum klassad som "isolerad miljö" där det bara får förekomma ojordade uttag, där måste en armatur som har jordanslutning ha en jordad anslutningssladd samt jordad kontakt fastän den ansluts i ojordat uttag.
Anledningen är att om armaturen flyttas eller om rummet får skyddsjord så aka man inte behöva byta anslutningskabeln och kontakten.
Nej, även i teorin får jordade apparater anslutas i ojordade uttag.
Däremot så var det typ bara i teorin som "isolerad miljö" verkligen är "isolerad miljö". Nästan överallt så finns "sann jord" indraget i alla rum som har ojordade uttag, detta i form av vattenburna radiatorer samt på flertalet med elradiatorer.
Jag var tvungen att läsa dina svar flera gånger innan jag insåg att jag hela tiden läst fel.Demmpa skrev:
Du måste skilja på hur armaturen ska bestyckas och var den ansluts.
Används armaturen i ett rum klassad som "isolerad miljö" där det bara får förekomma ojordade uttag, där måste en armatur som har jordanslutning ha en jordad anslutningssladd samt jordad kontakt fastän den ansluts i ojordat uttag.
Anledningen är att om armaturen flyttas eller om rummet får skyddsjord så aka man inte behöva byta anslutningskabeln och kontakten.
Nej, även i teorin får jordade apparater anslutas i ojordade uttag.
Däremot så var det typ bara i teorin som "isolerad miljö" verkligen är "isolerad miljö". Nästan överallt så finns "sann jord" indraget i alla rum som har ojordade uttag, detta i form av vattenburna radiatorer samt på flertalet med elradiatorer.
Jag läste, helt felaktigt, "kontakt" (lamppropp) som "uttag".Demmpa skrev:
Jag utgick undermedvetet från att vi pratade om 3 variabler - armaturen, lampproppen (med kabel) och uttaget.
Inte 4 - armaturen, kabeln, lampproppen och uttaget.
Felläst och missförstått.
Jag ställde frågan om det verkligen är rätt att välja jordad lamppropp (med sladd) enbart baserat på att lamputtaget är jordat? Vilket svaren i denna tråd ger sken av. Såvitt jag kan förstå stämmer inte det.
Klicka här för att svara