ber om ursäkt för den exemplariskt fint ritade ritningen
 
  • Elektrisk kopplingsschema med kablar, strömbrytare och en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Är du säker på att det som kommer in från vänster är det du tror att det är?

Tillägg: jag tror också att det hjälper om du med ord beskriver vad du försöker göra. Så att man förstår målet.
 
Den vänstra brytaren är kopplad bakvänt. Det funkar, men det är lika bra att koppla som man brukar. Skarvningen av fasen ser skum ut. Annars är det korrekt.

Det är uppenbart en skoluppgift.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är du säker på att det som kommer in från vänster är det du tror att det är?

Tillägg: jag tror också att det hjälper om du med ord beskriver vad du försöker göra. Så att man förstår målet.
inkommande från vänster

ska koppla trapp dubbeltrapp
vänster på dubbeltrappen går till taklampan medans höger och trappen går till andra lampan
 
D Daniel 109 skrev:
Den vänstra brytaren är kopplad bakvänt. Det funkar, men det är lika bra att koppla som man brukar. Skarvningen av fasen ser skum ut. Annars är det korrekt.

Det är uppenbart en skoluppgift
tack!👍👍
 
Som sagt det ser väl i princip rätt ut. Men mer logiskt om fas kommer in på L även för den vänstra halvan av dubbeltrappen. Och tändtråden på en av pil ut anslutningarna. Funktionsmässigt egalt.

Det ser ut som du kommer att behöva 8 trådar mellan kopplingsdosan och dubbetrappen. varför går tändtråden från högra trappbrytaren ned och vänder vid dubbetrappen? Får du bort den så är det "bara 6 trådar". Även det kan vara en utmaning att få igenom ett 16mm vp rör.
 
Farstatjej90
D Daniel 109 skrev:
Den vänstra brytaren är kopplad bakvänt. Det funkar, men det är lika bra att koppla som man brukar. Skarvningen av fasen ser skum ut. Annars är det korrekt.

Det är uppenbart en skoluppgift.
Då blir det stjärna i kanten om ts svarar att man först måste mäta.
 
här är min första ritning, jag komplicerade nog till det lite när jag fick kommentar av en klasskamrat att det var felkopplat
 
  • Elektrisk ritning med felaktiga kopplingar enligt kommentar från klasskamrat, visar olika anslutningspunkter och kablar, markerad med glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklare att fråga läraren?
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Det är sannolikt snabbare återkoppling här.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är sannolikt snabbare återkoppling här.
Jo, men lärarens återkoppling är nog bättre? Vi har ju ingen aning om vad TS ska uppnå mer än dra streck i olika färger mellan några apparater.
 
useless useless skrev:
Jo, men lärarens återkoppling är nog bättre? Vi har ju ingen aning om vad TS ska uppnå mer än dra streck i olika färger mellan några apparater.
har ingen återkoppling från lärare, kan lämna in och ha rätt eller fel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.