Hej! Mina dimbara Takled har slocknat! Jag antar att en har gått sönder? Men hur hittar jag den trasiga? Tacksam för tips😀

• Tak med dimbara LED-lampor som inte lyser, kökstapet med blommönster och en väggklocka syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite tunt med info. Om det är konstantströmsspottar (CC) så kan en defekt spot i slingan släcka de övriga (jmf med julgransbelysning).
Genom att förbikoppla en spot åt gången med en bit kabel går det att lokalisera den defekta spotten.

Är det konstantspänningsspottar (CV) så kan drivdon vara defekt.

En defekt dimmer kan också orsaka att spottarna slocknar.

• Gilla
Laul
  • Laddar…
Hur vet jag vilken typ av spottar jag har?

Läs/ta kort på typskylt på spott eller drivdon/nätdel.

• Gilla
Laul
  • Laddar…
E etompau skrev:
Läs/ta kort på typskylt på spott eller drivdon/nätdel.

• Rund LED-enhet monterad i tak med etikett "LD 8001-55, LED 3W 500mA DC 3000K" och olika symboler på en ljus bakgrund.
    Skapa konto
kan man se med hjälp av bilden vilken typ av spottar man har?

Ja, det är konstantströmsspottar, 500 mA. De är seriekopplade. En defekt spot kan då slå ut hela slingan.
Genom att koppla en bort (förbikoppla) en spot åt gången med en bit kabel så går det hitta ev. defekt spot.
Felet kan även sitta i drivdonet.

Ser ut att vara konstantström alltså, 500mA.

E etompau skrev:
Ja, det är konstantströmsspottar, 500 mA. De är seriekopplade. En defekt spot kan då slå ut hela slingan.
Genom att koppla en bort (förbikoppla) en spot åt gången med en bit kabel så går det hitta ev. defekt spot.
Felet kan även sitta i drivdonet.
Tack, ska prova med en kabel😀

L Laul skrev:
Tack, ska prova med en kabel😀
Måste jag då koppla bort kabeln vid drivfonet som sitter på vinden ?

• Kabel vid en elbox i isolering på en vind, markerad med ficklampsljus.
    Skapa konto
Du ska bara ersätta spotten med en bit kabelstump. Därefter tända ljuset med brytare etc. Blir det då ljus i grejorna är det avbrott i just den spotten.

• Gilla
Laul
  • Laddar…
Det kan också vara drivern som är trasig men börja felsöka som etompau beskriver.
Om det är krångligt med en bit kabel för kortslutning går bra att koppla ur spotten och kortsluta ledarna istället.

• Gilla
Laul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.