G
G.L.: Instämmer att inte lita på färgmärkning av ledare. Hos mig var alla ledare blåa. Kontroll av vad ledarna har för funktion oavsett färg är ytterst viktigt. Till och med gröngul kan vara strömförande om "en dumskalle" varit framme och kopplat.
5 svar · 5,9k läst
·
kisumisu
kisumisu: [citat] Bifogade lite bilder nu på mitt förra meddelande. Jag drog ut bara från ytters av lampans kant om man säger så. Här var det samma sak var förra ägaren som satt dit dessa och när man vred så lossna hela lampan från taket. Sen är ju alla olika dessutom i mitt hus. Lyckades nästan söndra en annan sort av lampa som då skulle vridas 🙄 så ja dessa halogenlampor kan vara
5 svar · 1,1k läst
·
B
Bengt65: Hejsan Har dessa uttag som jag skall åter montera i mitt nya hem men sladden hakar inte fast. Har två stycken båda likadana. Kan de gå sönder? https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-utv-vagg/tak-vit?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA7Y28BhAnEiwAAdOJULiQVNyglAzx1YEYy-sn4eBN0icl4ApfcG51ptYQw7pRn5EmdFVRUhoC3gkQAvD_BwE
4 svar · 2,1k läst
E
___EM: Behöver ha upp ett tiotal i verkstan. Vad bör jag kolla efter istället?
2 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Rörelsesensor är ju praktiskt i så fall, en sensor som märker när någon kommer in i hallen oavsett om det gäller via ytterdörren eller från andra hållet. Det har vi för att slippa dra utanpåliggande kabel till en trappkoppling.
19 svar · 1,4k läst
·
M
Mathiasffs: Ser ut som din gamla brytare än en kronbrytare och den nya är en dubbeltrapp. Går dock att lösa med en bygel mellan de olika växlande funktionerna så du får fas på båda.
1 svar · 374 läst
·
E
etompau: Du ska inte ha någon komponent före en 230 V LED-ljuskälla. 230 V ska gå direkt till den nya ljuskällan. Följ kablage och koppla bort ballast etc.
1 svar · 506 läst
J
J-banan: [citat] Om det står att den bara funkar med specifik kabel så borde det vara nåt med den
18 svar · 3,4k läst
·
meriwan83
meriwan83: [citat] ok jag ska testa !
7 svar · 755 läst
·
J
jonaserik: Lys ner i hållaren och se om det finns ett bleck som ligger mot, det ska tryckas ner och då kan man skruva av den del som håller en lampa, Då blir kontaktdelen nere lös och kan dra ur, du har redan släppt skruvarna mot kabeln som armaturen hänger i.
1 svar · 527 läst
·
Sandra73
Sandra73: [citat] Hej BirgitS! Det kan verkligen bli bra med ett par snygga plafonder. Tack för ditt svar! :)
2 svar · 540 läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Till att börja med så ska man kunna komma åt dosan även när kaminen är på plats. Du behöver ett täcklock, Plejd WPH-01 och lämplig ram t. ex. Schneider Exxact Primo 1-facksram. Koppla bort brytaren, lämna kvar din DIM-01 och sätt upp din trådlösa brytare. Konfigurera i appen. Personligen har jag svårt för deras trådlösa brytare, den känns för stum tycker jag. Jag hade
1 svar · 780 läst
B
BAv11: [citat] Kul, får man se foto också? 😃
21 svar · 1,9k läst
·
J
Jimman811: Tack för att du förtydliga, men de hade jag koll på. Va bara lite osäker på själva elprylarna
6 svar · 754 läst
S
Sanella: [citat] Tack , vi kollar
7 svar · 786 läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Ja, jag tolkar det nu nog som att själva kapslingen i sig är IP44, och då kan lägre klassad transformator sitta inuti.
14 svar · 968 läst
·
adde75
adde75: [citat] Ska dit imorgon ska prova det. Tack
2 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Du måste leta upp en stabil regel i taket som du kan skruva i. Räcker inte att bara fästa i själva takskivan. Kan krävas några provhål med borren som man får fylla med lite latexfog om de inte kommer till användning.
1 svar · 590 läst
·
H
hempularen: [citat] Ja, en extra tråd per skruv, eller skippa kopplingsplinnten och använd wago sitället. Men som sagt man måste kontrollera vad det är för trådar. I värsta fall kanske det är två faser (400V), inte fas och nolla. Eller om det ex. skulle visa sig gå till diskmaskinen, så är det inte så lyckat att sätta vägguttag som kanske kommer att användas för vattenkokare eller
4 svar · 852 läst
·
E
etompau: [citat] Ingrepp i den fasta elinstallatioen ska enl. lag utföras av ett auktoriserat el.inst.företag. Här ser det ut som någon hemmafixare har dragit lite kabel under köksskåpet. Fortsätt på den banan.
6 svar · 820 läst
·
E
Erex: [citat] Ingen LED i det här fallet, gamla grejer tyvärr. Tack ändå för svar
4 svar · 1,8k läst
·
D
Dilato: [citat] Ja det får du. Förlängningen hör till lampan och inte den fasta installationen (den slutar i takkontakten).
3 svar · 1,6k läst
·
K
Kardan79: [citat] För funktionen saknade det betydelse om lampan är dubbelisolerad eller ej, liksom om du använder en jordad eller ojordad kontakt. Kolla att själva ljuskällan är hel och att annan lampa funkar i uttaget. Om allt är ok, böj upp blecket i botten av sockeln lite (vilket @etompau redan nämnt). Det kan ha blivit deformerat, så att ljuskällan inte räcker ner till det. Funkar det
18 svar · 1,8k läst
·
M
m4n63: [citat] Satt just och kollade på precis denna 😂, och jag hittade dessutom ett begagnat ex på amazon av den för 210kr, så jag beställer hem en direkt och testar. Stort tack!
3 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Det där lamputtaget är för infälld takdosa, den kan du inte montera i det aktuella taket om det inte finns någon takdosa samt att du då måste ta upp större hål i ytskiktet. Sen ser det ut att vara ett spänntak.
7 svar · 1,1k läst
·
Tommty
Tommty: [citat] ahh mycket riktigt. var för snabb och gick bara efter bild 2...
8 svar · 2,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Är det vävspänt och inte baracuda (plast) eller pappspänt så beror det ju på vad som finns ovanför. I vårat hus från -50 med vävspänt har jag plank ovanför vilket gör att det bara är att ta hål med nått vasst och skuva där det behövs. Men passa på att hällsa på hos era grannar och kolla runt om någon av dem har rivit så de vet hur det är uppbyggt. Eller kanske någon vet
1 svar · 1,1k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Ett lamputtag har en krok som kan klara upp till 15 kg så i den ska du höga upp din lampa (armatur)i första hand. Passar inte placeringen sätter du upp en eller flera extra krokar. Kablarna kan du koppla samman i en förgrenimgsbox tex denna https://www.clasohlson.com/se/Forgreningsbox/p/22-3984 Den klarar en kabel in och 4 kablar ut (ojordad). Enklast är väl att köpa något
1 svar · 812 läst
·
T
Timmertorsten: [citat] [citat] Tack. Så står det ja. Borde hårdläst, installerat av min elektriker så jag slappade väl ur. Blir nog att hitta en bättre plats.
40 svar · 3,7k läst
·
H
HammarenJohansson: [citat] Fungerade bra, tack Staffan!😃
3 svar · 708 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.