Belysning
Kane: [citat] Denna 6000K köpte jag, men den är kall, 6000K Någon typ som dessa på 2700-3000K låter bättre för er, Dimbar 3000K Dimbar 2700K
Mowak: Har märkt att efter ett tåg så slutar det blinka… Funderar om det e inte lampornas fel…
fve: [citat] Och ja, när dom blinkar så blinkar alla exakt lika, samtidigt.
annkisvensson: Nej den är inte från Kina ska kolla nr tack för hjälpen
Testarn: Vi har en liten nisch vid badkaret, ca 40 cm bred, och har två små spotlights i den av den här typen: https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-spot-mini-vp-ip-44vit-2700k De är dimringsbara och ger ett fint mysljus när man vill och mer ordenligt när man ökar styrkan. Vi har samma spottar i fönstersmygen kopplade till samma dimmer. Den du har länkat till verkar ju också bra, den
Bo.Siltberg: Varför har du inget lamputtag där? Som det ser ut nu måste du troligen ansluta skyddsledaren metallfästet. Det finns två skriv som bör kunna användas. Detta är nödvändigt ifall armaturen/takkoppen som fästa i denna metallbygel är i metall. Det vore mycket bättre med ett uttag, eller åtminstone ett doslock. Det på bild är inte bra. Hur hamnade du där??
Snickaren1: Okej så jag behöver alltså inte dra om 3 ledaren till en fyr ledare till central för att splittra så L1 går till armatur 1&3 och L2 för armatur 2? Man kan alltså koppla samman allt, och ändå fungerar armaturerna med endast skymningsrelä ihop med armatureren som har extern rörelsevakt och allt bryts & tänds automatiskt som det är tänkt? För att förtydliga: Lampa 1 & 3 ska vara
BirgitS: Då verkar det ju onödigt att ha två spottar över kommoden. Har du sett den ljusguide som Hide-a-lite har?
fsml2: Jo visst, men är det inte lite märkligt att det inte finns (!?) ramar som är anpassade till 13mm gips ändå? Jag trodde detta var ett vanligt sätt att montera infällda led-paneler på.
Avemo: Transformatorn lär inte ta skada av det. För lamporna får du titta på specifikationen för lamporna.
Gotlandrunt: Med tiden blir det många puckar så ett schema kan vara bra att ha.
Kardan79: [citat] Den där brytaren är enpolig. Du har en inkommande fas (L) och en utgående tändtråd/bruten fas som går till uttaget. Om du haft en tvåpolig brytare, och brutit även nollan, då hade duhaft fyra ledare anslutna till brytaren. Inte två. Edit - seg...
Pman1: Admin får gärna byta forum på mitt inlägg 😅
Josth: Det undrar jag också fortfarande. Ville inte borra fler provhål i taket så jag hängde upp torkställningen i stora vinkeljärn som jag skruvade i väggen istället. Verkade inte finnas något att skruva i taket där jag ville ha ställningen.
Müssli: Det kan också vara drivern som är trasig men börja felsöka som etompau beskriver. Om det är krångligt med en bit kabel för kortslutning går bra att koppla ur spotten och kortsluta ledarna istället.
useless: [citat] Har den där radioaktiva knappar som lyser?
Dede77: Teknikern har konstaterat att deras säkring som satt i matande skåp var totalt sönderbränd. Fick ingen bild på den men vacker var den inte. Vet inte exakt hur de skåpen ser ut men han bytte en list som hade med det att göra. Har konstaterats tidigare att skåpet är undermåligt men som vanligt så gör inte Eon något förrän skiten brinner upp. Ska inte ropa hej än men nu har inte
Josth: [citat] Det måste vara om man använder lysrören väldigt många timmar per år. Hemma är det nog ofta så att de tappar några få procent per år under många år och man märker det därför inte förrän det blir ett väldigt dåligt ljus tyvärr.
erik_1: Blev dubbelt, kan admin radera den här tråden?
RoTe: [citat] Ikeas måste väl skarvas då eller kör du två separata drivare? Är inte jätteinsatt i Ikeas men det finns möjlighet att skarva hue lightstrip, även om det kanske krävs lite mer kunskap än att skruva i en glödlampa, men så klart måste kabel dras till "lilla skåpet". Men jag förstår ditt dilemma med den köksfläkt du har, extremt opraktiskt. 😉
erik_1: Hej! Det här med belysningsskenor verkar vara lite krångligare än jag trodde. Jag bor i en villa från -81 med erco-skenor i taket med spotlights. Det står märkt 380V 10A vilket jag förstår talar för att de är trefas, men samtidigt är de ganska smala (36mm) vilket ska tala för enfas. Det finns bara en strömbrytare på väggen men på spotlightsen kan man välja vilken av tre faser de
mexitegel: Nja, så kategorisk ska man nog inte vara. Skenor behöver inte vara så väldigt snyggt heller enligt vissa. Smaken är som baken. I ett kök kan det i princip aldrig bli för mycket ljus. Som allmänbelysning hade jag kört med downligts i taket, men färre, starkare och med bättre spridningsvinkel. 36 graders vinkel ger skuggor. T.e.x. Hide-a-light Comfort G4 Quick ISO Tilt 60 är bra. Över
janwide: [citat] Jag brukar köra modellgips när det är tjocka lager för att det stelnar fort. Nackdelen är att det stelnar väldigt fort! så man måste vara snabb. Det är också hårt så det är svårslipat. Annars kan du spackla med vilket spackel som helst i detta fall. Bäst är kanske att fylla upp det tjockaste med gips och sedan finspackla med till exempel snickerispackel. Och som sagt
aghan: [citat] Tack 👍Nu funkar det äntligen lyse till potatisskalningen
MultiMan: [citat] Jag tror förvisso att det är E26 i USA, men E27 passar ändå. Det är inte så konstigt att vi har samma som USA då det är Edisons gänga vi använder som han tog fram på 1800-talet för att lamporna skulle kunna sitta hursomhelst. Från början gick de bara att montera upprätt. Britterna däremot har sin bajonettfattning, samma som bilar, men varför det blev så minns jag inte.
Kardan79: [citat] Jag var tvungen att läsa dina svar flera gånger innan jag insåg att jag hela tiden läst fel. [citat] Jag läste, helt felaktigt, "kontakt" (lamppropp) som "uttag". Jag utgick undermedvetet från att vi pratade om 3 variabler - armaturen, lampproppen (med kabel) och uttaget. Inte 4 - armaturen, kabeln, lampproppen och uttaget. Felläst och missförstått. Jag ställde frågan om det
Müssli: Det funkar men du kan inte dimra med en smartplugg från Plejd.