Hej,

Håller på att inreda belysningen i vår garderob som har snedtak och letar efter överkomliga LED-lister som har varmt ljus (alla jag stött på, inklusive sådana som marknadsförs som ”varmvitt” ljus, är av det stela, vita slaget).

Är som en bonus också ute efter led-lister där ljuset liksom ”fadear” fram, ungefär som när man försiktigt och snabbt skulle dimma upp ljuset från noll.

Det är tre stora skjutdörrar och jag letar efter en lösning där alla led-lister kan seriekopplas så att allt ljus i garderoben tänds om vilken som helst av dörrarna öppnas. Man tycker det borde vara en enkel sak att hitta en sensor med en avståndsmätare som i sin tur kan kopplas till seriekopplade LED-lister men jag lyckas inte och har letat i två dagars tid.

Redigerat:
Farstatjej90
Exakt vilken typ av lister är det?
Jag håller på att lära mig lite med LED och jag tror du kan göra det här med en Shelly-puck och Shelly-rörelsesensor ...🤔

Sorry, missade ordet ”letar”. Jag letar alltså lister av det här slaget.

Det verkar som att man kan få tag i LED-strips med rätt kelvin. Är det enkelt att lära sig och få ihop en skräddarsydd lösning med strips, alu-profiler, drivers och dimmers? Har inget emot att lägga tid på att pilla och jobba, men är ingen elektriker och hade tänkt komma under 750 kr för att få till ca 2-3 meter led-lister totalt.

Lösningen jag tänkt är något i stil med följande skiss:
Skiss över LED-belysningslösning med listor, profiler, drivers och dimmers, placerat ovanför skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
Du behöver LED-lister, profiler, trafo, styrenhet och allt under 750 kr. Det blir svårt, men kan gå. Kolla AliExpress.

Här har du något du kan utgå och fortsätta leta.
https://amzn.eu/d/efq1vic
För att du ska justera tiden det dimras upp så kommer inga färdiga paket att vara just för dig. Då behövs någon form av styrning av en smartare enhet än bifogat.
Plejd har led driver, om du redan har det, har du något annat smart i ditt en så går du på det. Home Assistant, Home kit, SmartThings, Alexa.
Men då.är lite mer pill.
Krasst kan man säga, ett drivdin skall klara w för hela slingan och sedan en kontroller (den som säger på eller av, 0-100%) till det.
Men färdiga kit är det enklaste och jag köpte ett kit med en rf fjärr som har timer funktion just pga kostnaden och behövde inte mer.

Justja, COB ser ut som en slinga och kan sättas direkt på vägg så man ser slingorna men för värmensskull är det bästa att sätta i en profil iaf.
Om du köper en profil som är hög kan du klara dig på frostat/mjölkvitt utseende på profilen och billigare ledslingor.
Om du sätter de dolt så tänk bara på om de är för nära en yta syns dioderna

Farstatjej90
D drömmenomlandet skrev:
Här har du något du kan utgå och fortsätta leta.
[länk]
För att du ska justera tiden det dimras upp så kommer inga färdiga paket att vara just för dig. Då behövs någon form av styrning av en smartare enhet än bifogat.
Plejd har led driver, om du redan har det, har du något annat smart i ditt en så går du på det. Home Assistant, Home kit, SmartThings, Alexa.
Men då.är lite mer pill.
Krasst kan man säga, ett drivdin skall klara w för hela slingan och sedan en kontroller (den som säger på eller av, 0-100%) till det.
Men färdiga kit är det enklaste och jag köpte ett kit med en rf fjärr som har timer funktion just pga kostnaden och behövde inte mer.
Budgeten är 750 kr....

För att förtydliga då, det du söker med mjuk uppdimring tror jag inte du får för 750kr men du får belysning som duger.

Hört talas om WLED? Enkelt open source-mjukvara där du kan köpa färdiga controllers eller installera på en egen. En färdig controller är mer eller mindre plug and play. Har egen integration med home assistant också om man tycker det är kul, vilket jag tycker.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.