Hej!

Planerar att byta ut mina nuvarande dimmers till smarta Zigbee och behöver råd om vilken produkt jag behöver. Näst på tur är spotlights till köksön.
Har själv bytt en dimmer i matsalen som var kopplad till en vanlig lampa, då ersatte jag den nuvarande med en Sunricher Smart Zigbee-dimmer - SR-ZG2835RAC (https://www.kjell.com/se/produkter/...-dimmers/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595) inkl vrid och ram, men nu behöver jag byta ut en dimmer som sitter tillsammans med två vägguttag. Antar att jag denna gång behöver byta ut enbart dimmer pucken och använda nuvarande vred och ram?

Hjälp mottages tacksamt!

Så här var det kopplat i matsalen (vit kabel satt i första hålet bredvid de två svarta innan jag skruvade ut den):
Busch-dimmer 6513 U-102 visas mot en vit vägg, hålls av en hand, märkningar och kopplingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkopplingsdetaljer för en dimmer med kablar i en väggenhet, sett från sidan.
Skapa konto

Installationen jag vill byta ut ser ut såhär:

Samma typ av dimmer som i matsalen:
Busch-dimmer 6513 U-102 visas mot en vit vägg, hålls av en hand, märkningar och kopplingar synliga.
Skapa konto

Närbild av en borttagen dimmeranslutning i en vägg, med synliga kablar och en röd komponent.
Skapa konto

Spotlights:
Spotlight med GU10-sockel som visar märkningar för max 50W och IP23, del av ett inlägg om att byta dimmer till smarta för köksön.
Skapa konto
Spotlight med texten "INSET TREND 75 ES50 230-240V Lumiance" synlig på sockeln, hålls upp mot ett vitt tak.
Skapa konto

Ram:
Vit väggpanel med en rund dimmer ovanför två eluttag på en vägg vid en köksbänk i sten.
Skapa konto

useless useless skrev:
I princip alla smarta dimmrar behöver nolla för att fungera. Sen är utbudet av zigbee-dimmrar med vred lite skralt.
Ett alternativ kanske är en zigbee-puck vid lampan och batteridrivna "sändare" med ratt, typ den här eller liknande :

[länk]
Men dimmern i matsalen gick ju bra att byta ut och kopplingen är väl densamma?

Ett krav är att man ska kunna använda vredet på väggen, eftersom resterande familjemedlemmar använder den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.