Hej!

En av våra strömbrytare har slutat fungera, och söker en ersättningsprodukt. Vad jag kan utläsa är modellnumret 5680 och tillverkaren ELKO, och den är idag kopplad till två taklampor och knapparna har dimmerfunktion genom att man håller inne knappen på ovansidan eller undersidan. Strömbrytaren är installerad i en serie av fyra strömbrytare på höjden, så jag gärna att den passar i samma "ram".

I kontakt med leverantören så menar han på att det inte finns någon ersättningsprodukt, och jag hittar heller inte någon liknande strömbrytare på ELKOs hemsida.

Vad kan jag ersätta den med? Det är inte ett absolut måste att ha en "dubbeldimmer"-funktion, även om det har varit fint.

Allt gott!
Christian

• ELKO strömbrytare modell 5680 med dimmerfunktion, monterad i vägg. Elektriska anslutningar synliga, del av serie om fyra på höjden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rader med fyra infällda strömbrytare från ELKO, varav den tredje uppifrån saknar framstycke.
    Skapa konto
  • Närbild av en demonterad strömbrytare av märket ELKO, med inblick i det inre kopplingsskiktet.
    Skapa konto
A
Går att ersätta med en dimmerpuck och en återfjädrande dubbel tryckknapp istället.

A avh67f skrev:
Går att ersätta med en dimmerpuck och en återfjädrande dubbel tryckknapp istället.
Vad innebär det? :)

A
Dubbeldimmern byts mot en återfjädrande kronströmställare och en dimmerpuck med två ingångar som monteras i apparat eller kopplingsdosa. T ex Plejd krondimmer.

• Gilla
grollen
  • Laddar…
Purre
  • Gilla
grollen
  • Laddar…
G grollen skrev:
Vad innebär det? :)
Purre Purre skrev:
Här är någon med liknande dimmer från elko. Utgången produkt iaf.
Mer info om vad du ska dimma, led, effekt, spänning så går det nog att ge bättre förslag men dosdimmer är en väg att gå helt klart.

[länk]

[länk]
Strömbrytarem är kopplad till två taklampor (en för vardera knapp), en med tre st 40w glödlampor och en annan med en 9W LED Lampa. Jag är helt fine med att byta alla till LED-lampor.

Alltså, vad är en dos-dimmer? 😅

Purre Purre skrev:
Här är någon med liknande dimmer från elko. Utgången produkt iaf.
Mer info om vad du ska dimma, led, effekt, spänning så går det nog att ge bättre förslag men dosdimmer är en väg att gå helt klart.

[länk]

[länk]
G grollen skrev:
Strömbrytarem är kopplad till två taklampor (en för vardera knapp), en med tre st 40w glödlampor och en annan med en 9W LED Lampa. Jag är helt fine med att byta alla till LED-lampor.

Alltså, vad är en dos-dimmer? 😅
För tydlighetens skull:
1) Översta "lagret" är två plast-knappar med dimmerfunktion
2) Nästa lager är den där gröna saken på tredje bilden
3) Därefter möts jag av strömbrytaren på bild 1, som verkar heta "Universal double dimmer insert"

Detta är kopplat till två taklampe-uttag, där det på ena uttaget tistter 3st 40W lampor, och på andra sitter en 9W lampa.

Om jag vill bibehålla utseendet i så stor utsträckning som möjligt, vad kan jag då köpa för något att ersätta den med?

Har du någon idé @Purre?

Purre
3x40W glödljus? Varför sitter det inte led? Ingen transformator?

Redigerat:
Purre Purre skrev:
3x40W glödljus? Varför sitter det inte led? Ingen transformator?
Med denna strömbrytaren fungerade det inte med LED. Men nu när jag ska byta strömbrytare tänker jag att det ska gå fint att byta till LED.

Purre
G grollen skrev:
Med denna strömbrytaren fungerade det inte med LED. Men nu när jag ska byta strömbrytare tänker jag att det ska gå fint att byta till LED.
Detta är ungefär vad jag hittar som klarar över 100VA. Hade du legat under vore det enklare att hitta en krondimmer.
https://www.unilamp.se/produkt/unidim-duo-led-2x250w-1-pol-vit/

Men ska du köra med led så finns det lite mer att välja på, vadsbo, plejd, malmberg

Purre Purre skrev:
Detta är ungefär vad jag hittar som klarar över 100VA. Hade du legat under vore det enklare att hitta en krondimmer.
[länk]

Men ska du köra med led så finns det lite mer att välja på, vadsbo, plejd, malmberg
Jag tänkte köra med LED så du kan bortse från vad jag har :)

För att inte bryta utseendet mot de andra knapparna, vilken av dessa skulle jag välja? Fattar inte vad de där pol-grejerns är:
https://www.elgrossisten.se/strombr...iIKo1g9BxkBMXTfGtICc9BZgV9MWXjHsaApNJEALw_wcB

Purre
G grollen skrev:
Jag tänkte köra med LED så du kan bortse från vad jag har :)

För att inte bryta utseendet mot de andra knapparna, vilken av dessa skulle jag välja? Fattar inte vad de där pol-grejerns är:
[länk]
Kron eller dubbeltrapp kommer fungera, dubbeltrapp kommer behöva en bygel.

• Gilla
grollen
  • Laddar…
Det är alltså en ELKO plus, utseendemässigt. Så en kronbrytare i Elko plus serien tillsammans med en dosdimmer löser problemet.

Om jag uppfattat rätt så är nuvarande gjord så att du dimmar upp genom att hålla överkanten intryckt, och neddimmning så håller du underkanten? De flesta dosdimmers idag (alla?) fungerar så att man dimmar antingen upp eller ned genom att hålla överkanten intryckt, varannan gång ned, varannan gång upp. Kort tryck tänder eller släcker. Det länkades till Plejd, den har även funkrtionen att den kan fjärrstyras från en smartphone. Appen ger även rätt många konfigureringsmöjligheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.