I princip låter det somn du troligen är på rätt väg. Men "troligen" duger inte.
Vad är förutsättningarna? Har det fungerat tidigare? Var det en vanlig brytare då? Den bruna hur säker är du på att den är tändtråd (=går till lampan)? Hur går de svarta?
En rimlig teori som behöver verifieras, är att en av de svarta är fas från elcentralen, och den andra matar fas vidare till uttaget. Och att brun är tändtråd till lampan. OM det stämmer så skall som sagt de svarta kopplas ihop tillsammans till L på dimmern (L står för "live" på engelska som är deras benämning på "fas"). Om anslutningen på dimmern fungerar bra att koppla in två trådar (ofta blir det inte bra), så kan du skarva direkt där annars får du skarva ihop dem i en kopplingsklämma med en extra stump som går till dimmern, nanvänd i så fall ex. en 3 polig Wago.