En kanske dum fråga men vi har en utomhuslampa på fasaden där något gjort att den helt slutat fungera (inte själva ljuskällan utan något i armaturen). Den är original från 2007. Är det bara att köpa en ny vägglampa på t.ex. Jula och be en elektriker byta ut till den nya utan någon större insats eller är det något vi bör tänka på?
Även vår köksbelysning under de vägghängda skåpen i köket har slutat fungera och är lysrör av en modell som inte går att köpa i Sverige så vi skulle vilja byta till en standardlösning. Det känns lite mer invecklat där elektrikern kanske behöver kolla på förutsättningarna eller har ni några kloka förslag och råd?
Även vår köksbelysning under de vägghängda skåpen i köket har slutat fungera och är lysrör av en modell som inte går att köpa i Sverige så vi skulle vilja byta till en standardlösning. Det känns lite mer invecklat där elektrikern kanske behöver kolla på förutsättningarna eller har ni några kloka förslag och råd?
Redigerat:
I båda fallen kan ni såklart kontakta en elektriker som kommer lösa problemen. Inget problem i något av fallen att byta till modern ledarmatur. Utgår från att ni kollat säkringarna och att själva ljuskällan inte är trasig.
Känns konstigt att köpa en kampanjpris Jula och låta en elektriker montera den. Lite som att köpa en Hyundai och ta den till en Ferrariverkstad för att serva. Monteringskostnaden blir nog större än inköpet, kanske bättre att satsa på högre kvalitet på lampan om man ska ha ” folk” till att montera den.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ett skäl till att dyr elmateriel kan säljas dyrare än billig materiel. Brukar vara att dyrare prylar ofta har mer genomtänkt montering. Det går fortare för elektrikern att montera. Köper man som privatperson på ex. Jula, för att själv montera, så spelar det ingen roll. Men anlitar man proffs som tar betalt för sin tid, så kan skillnaden i monteringskostnad ibland äta upp mer än hela besparingen på att köpa billigt.
Det här gäller givetvis inte alla prylar, men det är väldigt svårt för ex. mig att avgöra hur bra en apparat är ur installationssynpunkt.
Mitt paradexempel är ett dubbelt utomhusuttag jag köpte på Jula för en massa år sedan. Det kostande en femtedel av vad ett mer känt märke kostade. Visade sig att anslutningarna i uttaget var utformade med bara en skruv där man skulle klämma tråden under själva skruvhuvudet. Så som jag sett var standard på 50-60 talet. Men till råga på allt så var den styrplåt som skall hålla tråden under skruvhuvudet i sidled för flackt bockad så tråden trycktes hela tiden ut från under skruvhuvudet när man spände skruven. Efter det så har det inte blivit fler uttag ur Julas egna serier. Men har gått på liknande mina med biliga eldosor från byggmax, som spontant spricker efter några år.
Det tog mig en timme att ansluta de 3 trådarna, så de satt kvar även om man ryckte lite. men uttaget fungerar fortfarande efter drygt 25 år.
Det här gäller givetvis inte alla prylar, men det är väldigt svårt för ex. mig att avgöra hur bra en apparat är ur installationssynpunkt.
Mitt paradexempel är ett dubbelt utomhusuttag jag köpte på Jula för en massa år sedan. Det kostande en femtedel av vad ett mer känt märke kostade. Visade sig att anslutningarna i uttaget var utformade med bara en skruv där man skulle klämma tråden under själva skruvhuvudet. Så som jag sett var standard på 50-60 talet. Men till råga på allt så var den styrplåt som skall hålla tråden under skruvhuvudet i sidled för flackt bockad så tråden trycktes hela tiden ut från under skruvhuvudet när man spände skruven. Efter det så har det inte blivit fler uttag ur Julas egna serier. Men har gått på liknande mina med biliga eldosor från byggmax, som spontant spricker efter några år.
Det tog mig en timme att ansluta de 3 trådarna, så de satt kvar även om man ryckte lite. men uttaget fungerar fortfarande efter drygt 25 år.
Klicka här för att svara