alm82
alm82: Rekommenderar också vadsbo tryckdimmer eller vriddimmer (led)
3 svar · 2,7k läst
ricebridge
ricebridge: Ok. Men tyngden blir ändå inte jättestor, särskilt inte om du använder väl vald utrustning. Kan du inte få tag på en gammal lyktstolpe eller motsvarande så tror jag fortfarande på ett vanligt maströr som du gräver ner en bra bit i backen och häller betong i hålet. OM du envisas med att ha större ;) så kan ett tips faktiskt vara ett vanligt spirorör i lämplig dimension, som du
6 svar · 3,6k läst
E
etompau: Conrad har ett stort utbud av solcellsdrivna lampor. Själv är jag skeptisk till dessa. Solcellen måste sitta optimalt och ljuset brukar inte vara särskilt kraftigt och med begränsad brinntid.
1 svar · 1,7k läst
putte22
putte22: [citat] Dom verkar ju leverera skapligt ljus.
17 svar · 6,6k läst
·
M
MegakriL: Gå tillbaks till aliexpress och kolla historiken? Ser ut att vara 230 och 9W https://tinyurl.com/y8brccc5
14 svar · 2,0k läst
·
S
Stroker: Hittade detta på nätet.....och hade helt glömt. Iden kom upp igen tidigare och denna gången har priserna sjunkit så jag köpte.. Problemet var att när jag fick hem sakerna så råkade det ha blivit en individuell adresserad led där varje IC krets styrde tre LED:s. Bara att skicka tillbaka och senare ser jag att det kommit ut andra riktigt trevliga saker istället för just LED stripps..
15 svar · 3,7k läst
MB77
MB77: 500lux är på arbetsplatsen, alltså inte hela kontoret som arbetsmiljöverket rekommenderar. Sätt upp ett mindre antal spotar, och sedan punktbelysning över arbetsplatsen i form av någon pendlad armatur.
3 svar · 8,1k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Om det är lågvolt t.ex 12V halogenlampor och 3 av 5 st slocknar, så tyder det väl på att du har glappkontakt. Troligen vid lampa nr 2 från matningen eller på ingången till nr 3 ( gissar att alla ligger parallellt, men matas efter varandra). Glappet kan då vara beroende på värmeutvecklingen och kan vara en brandrisk, så kolla snarast!
2 svar · 1,8k läst
O
OlaF: Troligen sämsta, bästa svaret någonsin :cry:
2 svar · 1,5k läst
T
tomjakob: Jag vill ju tycka att det ska vara rent och "vitt" på en klinik, DVS kliniskt;) då tycker jag ikeas ledpaneler http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/36816/ . Dessa kan man ju även dimmra och tror man kan ändra färg. då kan du justera belysningen efter typ av behandling.
3 svar · 792 läst
E
etompau: Designlight och Hide-a lite är väl två leverantörer som har bra grejor.
1 svar · 697 läst
M
martyj85: [citat] Sorry, du har såklart rätt, jag som blandar ord. Då borde min tanke i ovan tråd vara rätt. Tack för er hjälp!
4 svar · 6,7k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: Skakar liv i denna tråd då följande i Jiiwas inlägg ovan väckte en fråga kring Global Trac: [citat] Armaturerna går som bekant att vrida runt sin egen axel, men oftast inte ett helt varv (360 grader). Det innebär alltså att det (i varierande utsträckning) finns en ”död zon” dit man inte kan rikta armaturen. Är detta anledningen till att skenan skall monteras som Jiiwas skriver –
7 svar · 8,6k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Du antog ju själv att blå är neutralledare och i så fall är det den som ska sitta i Nin. Och svart på Lin om svart är fas.
6 svar · 2,4k läst
·
R
Robert-san01: Såhär blev mina beräkningar och placeringar. [bild] [bild] [bild]
13 svar · 3,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: https://www.eldirekt.se/pub_images/medium/7503011_20191.jpg Känns betydligt tryggare.
5 svar · 988 läst
A
Andreas Söder: Gul - Brun och Blå - Svart. Gick fint! Tack för insatserna :)
20 svar · 10,6k läst
·
F
Felektronik: Tack för välkomnandet och det snälla bemötandet! Jag öppnade upp badrumsskåpet och tittade men där satt annorlunda färger så det hjälpte mig inte. Jag köpte en lös FK eftersom den gamla svarta blev för kort så det är därför den är brun, men jag ska testa att plocka bort den helt idag och byta plats på svart och grön, alternativt den vita. Sedan ska jag sätta fast allting
7 svar · 2,1k läst
L
Liteavvarje: Det är en bajonettfattning ba15d på dessa och finns här plus andra ställen sök på Osram 41970 www.lampgrossen.se/produkt/Osram-Halospot-70-12V-BA15D?gclid=EAIaIQobChMIraTAisTp2AIV5hbTCh2j_Qa9EAQYAyABEgICqfD_BwE Hittar inget i stil med den som är i LED , bara till bilar Vill du ha ren LED-belysning måste du byta armaturer och då ska dom vara för 12VAC ( det är nog 12VAC Transformator
1 svar · 722 läst
·
T
tombe691: tänker vidare, metalllist att fästa led-stripen på, men funderar på taklisten utanför, har en modell som ska sitta en liten bit ner för att släppa ut lite upp-ljus. Funderar på att sätta den med expanderplugg i gipsväggen, på så sätt sitter den med gänga och kan enklare monteras upp och ner hur många gånger som helst, låter det som ett vettigt alternativ?
11 svar · 17,3k läst
H
Husqvarna220Ac: [bild] Kanske inte den bästa bilden...
6 svar · 9,6k läst
·
C
Calle666: [citat] Tack för ditt svar!
5 svar · 5,9k läst
·
L
Liteavvarje: Om det finns en jordledare i kabeln till armaturen är svaret ja , men kommer att påverkas av strömbrytaren , släkt lampa ingen ström på vägguttaget
1 svar · 1,4k läst
·
P
PochM: Hm det låter trots allt som att tanken på att slippa gräva ner el till grindlyktorna just får stan vid en tanke. Solceller tänker vi skaffa på taket framöver men det är ju till hushållselen.
9 svar · 4,9k läst
useless
useless: Vit _borde_ vara inkommande fas om det ska stämma överens med någon gammal färgstandard plus att det är den och den blåa som är vidarekopplad.
7 svar · 11,1k läst
·
G
Gua: [citat] Kanon tack för svar ska testa
22 svar · 8,0k läst
·
E
etompau: Jag har titta på flera nybyggda hus med tillhörande carportar och där är det monterat två vanliga lysrörsarmaturer. Kanske inte så estetiskt tilltalande med ger bra med ljus. Komplettera med en rörelsevakt (ex. Steinel) för automatisk tändning.
4 svar · 6,8k läst
·
E
etompau: Kanske når inte lampan ner till bottenkontakten i lampfästet?
3 svar · 2,4k läst
nizzehult
nizzehult: [citat] Mja, så skulle det ha kunnat vara men som synes så är lamphuset rätt välventilerat och det är där all kylning sker. Sockeln har ingen metallisk (= värmeledande) kontakt med övriga delar. Hela lampan blir knappt märkbart varmare när den är igång.
8 svar · 12,1k läst
·
E
etompau: Att köra led-listen på 9V istället för 12V har ingen praktisk betydelse. Tycker du ljuset blir bättre så go for it. Du avgör själv vad som du tycker blir bäst men det är enklare att montera upp en list eller två lågspänningsspottar i smygen istället för att borra upp hål osv. Lågspänningskabel (9/12V) från en trafo kan göras tunn och förläggas enkelt utan några särskilda
1 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.