tjena! håller på och byter ut lite lampknappar i huset, upptäckte då att något är felkopplat....jag har 3 olika lampknappar till taklampan, en av dem är en dubbeltrapp som ena knappen ska gå till taklampan och andra till ett lamputtag ovanför ett fönster.
som det är kopplat nu måste ena singelbrytaren stå i ett speciellt läge för att dem andra knapparna ska funka, men då tänds båda lamputtagen på den vänstra knappen på dubbeltrappen och inget händer på den högra knappen. tredje knappen gör det den ska... så min fråga är, hur ska det kopplas för att jag ska kunna stänga av/sätta på taklampan med alla 3 knapparna samt att ena knappen på dubbeltrappen går till enbart laputtaget ovan fönster?
nu är det kopplat såhär vid dubbeltrappen
som det är kopplat nu måste ena singelbrytaren stå i ett speciellt läge för att dem andra knapparna ska funka, men då tänds båda lamputtagen på den vänstra knappen på dubbeltrappen och inget händer på den högra knappen. tredje knappen gör det den ska... så min fråga är, hur ska det kopplas för att jag ska kunna stänga av/sätta på taklampan med alla 3 knapparna samt att ena knappen på dubbeltrappen går till enbart laputtaget ovan fönster?
nu är det kopplat såhär vid dubbeltrappen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gummibandet skymmer kopplingsschemat.
Vart går de olika bruna?
Protte
Vart går de olika bruna?
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 877 inlägg
Strömbrytaren är kopplad med förutsättningen att svart ledare är fast fas. Av ditt symptom att döma är det inte så, utan någon av de bruna ledarna är fast fas. Du kan inte lösa detta enbart vid strömbrytaren utan du måste titta i andra dosor först för att avgöra vilken ledare som är vad.
Klicka här för att svara