Hejsan jag har försökt hitta information av hur man ska koppla in dem medföljande drivers som kommer med Comfort g2 downlights men inte hittat något.

Det finns tre ingångar på varje driver. L, X, N. Min fråga är väl om x är för jord eller någon styrning? Och om dem ska kopplas på något speciellt sätt mellan enheterna?

Ännu en fråga när jag ändå skriver, finns det någon trådlös zwave dimmer som kan styra dessa?

Tacksam för svar så man kan få upp taket snart :crysmile:

Bild på driver:
Dimbar LED-driver för downlights med etikett och anslutningsterminaler märkta L, X, N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X används inte, den är "blind". Fas (tändtråd) in på L och nolla på N.
Fibaros dimmer 2 fungerar men de flesta zwave för LED borde fungera.
Varför måste du koppla spoten före taket ska upp? Kopplingen måste vara åtkomlig även när taket är uppe.

Müssli Müssli skrev:
X används inte, den är "blind". Fas (tändtråd) in på L och nolla på N.
Fibaros dimmer 2 fungerar men de flesta zwave för LED borde fungera.
Varför måste du koppla spoten före taket ska upp? Kopplingen måste vara åtkomlig även när taket är uppe.
Tack för svar. Jag behöver inte koppla spotten i sig i förväg utan alla drivers måste upp innan då det är en till varje spot och dem inte får plats att trycka upp genom hålet för spotlighten då jag provade tidigare

Nios Nios skrev:
Tack för svar. Jag behöver inte koppla spotten i sig i förväg utan alla drivers måste upp innan då det är en till varje spot och dem inte får plats att trycka upp genom hålet för spotlighten då jag provade tidigare
Så du kan inte byta en driver utan att ta ner taket sen? Så får det inte vara, då har du för lågt utrymme ovanför spoten. Man får aldrig bygga in ett kopplingsutrymme.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Så du kan inte byta en driver utan att ta ner taket sen? Så får det inte vara, då har du för lågt utrymme ovanför spoten. Man får aldrig bygga in ett kopplingsutrymme.
Visste jag inte. Ingen annan jag känner som kan byta sina utan att ta ned taket helller. Taket är nedreglat med 45x45 och möjligen om man gör hålet för spotten lite större så skulle det gå att få in och ut själva drivern också.

Bara för att ingen du känner har gjort rätt behöver inte du också göra fel.
Lägsta inbyggnadsmått på den spoten är 60 mm, hade du haft det hade drivern fått plats.
SG och Designlight har spots som du kan använda när du reglat ner 45 mm.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Får se hur jag gör. Inte satt så mycket av taket ännu. Med innertaket på blir djupet 56mm för spotten. :/

Hur gjorde du? :)

JLyck JLyck skrev:
Hur gjorde du? :)
Kunde karva ur takskivorna lite och få in och ut drivarna ändå. Dock hade jag en 3mm större dosfräs också men det fungerade bra. Nu ska det bara styras med en trådlös dimmer och zwave också :)

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Detta med inbyggda drivdon är ett intressant fenomen. Dom består av elektronik och som all elektronik så kan dom gå sönder och då behöva bytas. Då vill man ju inte behöva riva ner ett tak för att kunna byta ett drivdon som tar 3 min.

En kollega letade i tisdags efter ett drivdon för två 1,2 W spottar som belyste en kamin. Det drivdonet satt inbyggt i en vägg bakom vindduk och isolering på vinden.

//Patrik

• Gilla
Nios
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.