hur skulle ni monterat dessa med vp rör eller med enbart medföljande clips som passar 16 till 20mm hål. Såfall tänker ja skippa rör helt. Är det 5 mm luft så ska det vara ok godkänt utan rör. Samtidigt behöver ja dock ändå dra flex slang eller liknande för att leda vidare kabeln till kopplingsboxen. Visst skulle säkert gått utan rör slang men känns inte helt rätt att kabel ligger bakom väggen utan skydd. Vad tycker ni?
Använd inte slang, det blir aldrig bra. De gånger jag varit tvungen att använda slangmontering har jag fått använda sättlim för att få dem jäms med fodret.
Det är helt ok att låta kabeln ligga utan slang ovanför fodret. Har jag möjlighet så släpper jag slangen precis vid regelns underkant som sitter ovanför fodret. Då blir det 2-5 cm med luft som gör att du kan fästa spoten med clipsen.
Det är helt ok att låta kabeln ligga utan slang ovanför fodret. Har jag möjlighet så släpper jag slangen precis vid regelns underkant som sitter ovanför fodret. Då blir det 2-5 cm med luft som gör att du kan fästa spoten med clipsen.
Ok ja det lutar åt köra med clipsen vilket bli smidigare att få bra. Ja måste såfall ändå borra hål i regel för att komma vidare med kabel till kopplingsbox. Så då tänker ja att det är knappt något extra jobb att sätta en slang enbart för att leda kabeln genom där. Tänkte sätta en apparatdosa i ett hörn med täcklock där kopplingsdosan kommer sitta. Tänker om man behöver byta lampa nångång så man kan enkelt dra genom en ny. Men gå kanske lika bra med ett borrhål i regelMüssli skrev:
Använd inte slang, det blir aldrig bra. De gånger jag varit tvungen att använda slangmontering har jag fått använda sättlim för att få dem jäms med fodret.
Klicka här för att svara