Hej alla, skulle behöva lite experthjälp. Håller på att renovera hallen och tänkte passa på att byta strömbrytare då den gamla har gulnat. I hallen har vi en taklampa, inget annat. Trots detta var det 2 knappar på den gamla brytaren (?!)
Kan någon hjälpa mig med vilken typ av brytare jag ska köpa och hur jag ska koppla?
Tack på förhand.
Kan någon hjälpa mig med vilken typ av brytare jag ska köpa och hur jag ska koppla?
Tack på förhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är enkelt.
1. Notera hur den gamla strömbrytaren var inkopplad.
2. Koppla in den nya strömbrytaren på samma sätt.
Om du missat steg 1 så har du en betydligt jobbigare väg att vandra. Då gäller att du tar reda på vad varje ledare på bild har för funktion genom att titta i dosor och rita upp ett kretsschema. Det finns en ledare för mycket här för att kunna göra en gissning.
Men som utgångspunkt för undersökningen kan man gissa att svart är fas, vit tändtråd till lampan och de två bruna något helt annat...
1. Notera hur den gamla strömbrytaren var inkopplad.
2. Koppla in den nya strömbrytaren på samma sätt.
Om du missat steg 1 så har du en betydligt jobbigare väg att vandra. Då gäller att du tar reda på vad varje ledare på bild har för funktion genom att titta i dosor och rita upp ett kretsschema. Det finns en ledare för mycket här för att kunna göra en gissning.
Men som utgångspunkt för undersökningen kan man gissa att svart är fas, vit tändtråd till lampan och de två bruna något helt annat...
Kan du försäkra dig om att den vita går hel från brytaren upp i dosan och är ansluten till taklocket har vi kommit en bit på vägen.
De två bruna är ju ett litet mysterium, är det samma bruna som gör en loop i takdosan?
De två bruna är ju ett litet mysterium, är det samma bruna som gör en loop i takdosan?
Hjälper detta? 1 vit är kopplad från ena sidan dosan till andra..Bo.Siltberg skrev:
Det är enkelt.
1. Notera hur den gamla strömbrytaren var inkopplad.
2. Koppla in den nya strömbrytaren på samma sätt.
Om du missat steg 1 så har du en betydligt jobbigare väg att vandra. Då gäller att du tar reda på vad varje ledare på bild har för funktion genom att titta i dosor och rita upp ett kretsschema. Det finns en ledare för mycket här för att kunna göra en gissning.
Men som utgångspunkt för undersökningen kan man gissa att svart är fas, vit tändtråd till lampan och de två bruna något helt annat...
Tippar på dubbeltrapp.
Arbetshypotes:
Svart = fas, byglad till bägge ”L” på dubbeltrappen.
Bägge bruna är två mellantrådar, var sin ”pil ut” på ena delen av dubbeltrappen.
Vit tändtråd till lamputtaget första inlägget, på ena ”pil ut” på andra delen av dubbeltrappen.
Bilderna i sista inlägget stärker arbetshypotesen.
Arbetshypotes:
Svart = fas, byglad till bägge ”L” på dubbeltrappen.
Bägge bruna är två mellantrådar, var sin ”pil ut” på ena delen av dubbeltrappen.
Vit tändtråd till lamputtaget första inlägget, på ena ”pil ut” på andra delen av dubbeltrappen.
Bilderna i sista inlägget stärker arbetshypotesen.
T
Tack för det. Ska testaDemmpa skrev:
Tippar på dubbeltrapp.
Arbetshypotes:
Svart = fas, byglad till bägge ”L” på dubbeltrappen.
Bägge bruna är två mellantrådar, var sin ”pil ut” på ena delen av dubbeltrappen.
Vit tändtråd till lamputtaget första inlägget, på ena ”pil ut” på andra delen av dubbeltrappen.
Bilderna i sista inlägget stärker arbetshypotesen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja precis så ska man göra, fota gamla brytaren innan den kopplas loss.T Toxcity skrev:
Då är det bara att flytta över trådarna till en ny dubbeltrapp. Kretsschemat på baksidan visar hur.
De två bruna är alltså mellantrådar till en helt annan lampa som styrs via en annan strömbrytare förutom den på bild.
Man har använt vit tråd för att bygla fasen i strömbrytaren. Där tycker jag du använder svart (samma färg som fasledaren) istället.
Klicka här för att svara





